Czego szukasz?

Samochody używane

Używany Peugeot 5008. Nadal świeży, przestronny i niezawodny. Na co zwrócić uwagę przy zakupie?

Peugeot 5008 był popularnym wyborem dla flot lub osób prywatnych, które chciały mieć przestronny, siedmiomiejscowy samochód z dawką polotu. O dziwo jednak okazało się, że jest to również niezawodny wybór z drugiej ręki. Ale z kompromisami.

używany peugeot 5008
Fot. Peugeot

To słodko-gorzka ironia losu, że właśnie w drugiej dekadzie XXI wieku, czyli w czasach, gdy świat ma najwięcej utwardzonych nawierzchni w historii, ludzie przesiadają się na terenowe auta z większym prześwitem. Podobny los spotkał następcę udanego rodzinnego MPV francuskiego Peugeota.

Kiedy trafiła na rynek w 2017 roku wraz ze swoim krótszym rodzeństwem, 3008, para, z podniesionym ciałem, ale nadal niezwykle atrakcyjnym wyglądem, wywołała poruszenie. Nawet po pięciu latach i jednym faceliftingu musimy przyznać autu oryginalność i świeżość, którą z dumą przykrywa np. brak mechanicznego napędu na cztery koła.

Nic więc dziwnego, że nawet po wielu latach nie męczy zbytnio swojego właściciela. Na rynku używanych widać znaczną przewagę silników turbodiesel. Jeśli chodzi o te, oferta jest równo podzielona między dwulitrowy DW10 (90 do 133 kW), wprowadzony w 1999 roku, szesnastolitrowy (73 do 88 kW) oraz jego ulepszoną wersję 1.5 BlueHDI z szesnastoma zaworami i 96 kW, który przejął rolę słabszego agregatu diesla podczas przejścia na normę emisyjną Euro 6d w 2018 roku.

Nic więc dziwnego, że nawet po wielu latach nie męczy zbytnio swojego właściciela. Spojrzenie na oferty na serwisach aukcyjnych pokazuje znaczną przewagę silników turbodiesel. Jeśli chodzi o te, oferta jest równo podzielona między dwulitrowy DW10 (90 do 133 kW), wprowadzony w 1999 roku, szesnastolitrowy (73 do 88 kW) oraz jego ulepszoną wersję 1.5 BlueHDI z szesnastoma zaworami i 96 kW, który przejął rolę słabszego agregatu diesla podczas przejścia na normę emisyjną Euro 6d w 2018 roku.

W ofercie jednostki benzynowe to przede wszystkim trzycylindrowy silnik 1.2 PureTech o mocy 96 kilowatów. Większy 1.6 THP z rodziny Prince (zwany też PureTech, ale dopiero po 2018 roku w wersji 133 kW) to raczej wyjątek, podobnie jak hybryda w przypadku mniejszego modelu 3008. Ten Peugeot oferował w dwóch wersjach wydajnościowych – jednej oznaczony jako Hybrid2 225 o mocy 165 kW i napędzie na przednie koła z jednym silnikiem elektrycznym, drugi Hybrid4 300 o mocy 221 kW i napędzie na wszystkie koła. Jednak większy model 5008 nie oferował żadnego silnika hybrydowego, ponieważ straciłby parę tylnych siedzeń.

Naprawa przez komputer

Z zewnątrz 5008 może wydawać się bezkompromisowy, zwłaszcza jak na tak duży samochód. Paradoksalnie, im pewniej wygląda 5008, tym więcej ustępstw wymaga od użytkowników. Na przykład miejsce w ostatnim, trzecim rzędzie siedzeń jest (nie dziwi) odpowiednie tylko dla dzieci. Mogą też narzekać na gorszy widok ze swojego miejsca, ponieważ szklana powierzchnia ustąpiła miejsca atrakcyjnemu wzornictwu. Tak samo jest z cyfrowym panelem wskaźników, który jest już zawarty w podstawowym wyposażeniu, ale mógłby być lepszy pod względem rozdzielczości, wyglądu czy reakcji. Rozwiązanie w postaci lepszego sprzętu zaoferował dopiero facelifting w 2020 roku, do tego czasu wszystkie wersje wyglądały tak samo. Więc to i tak jest przestarzałe.

O ile deska rozdzielcza to sprawa czysto estetyczna, o tyle system multimedialny jest nieco gorszy. Użytkownicy, w tym autor tekstu, często opisują niestabilne połączenie przez bluetooth. Typowym zjawiskiem jest to, że odpada na pierwsze kilka minut, po dłuższym czasie zaczyna działać, ale po wyłączeniu i ponownym włączeniu systemu sytuacja się powtarza. Często jednak połączenie psuje się także po kablu, a infotainment naszego testowego auta nie uniknął różnych przejawów stagnacji.

Jak w większości podobnych przypadków, system był daleki od najnowszej wersji i powinien zostać zaktualizowany, aby działał poprawnie (na przykład z nowszymi telefonami). Nowsze oprogramowanie może też zainstalować sam klient po weryfikacji na stronie internetowej marki, gdzie wpisuje numer nadwozia i jest w stanie dowiedzieć się, czy posiada np. darmowe materiały mapowe, czy jest dostępny nowy firmware dla tego systemu.

Zasmakuj w oleju napędowym

Chociaż do wyboru były cztery silniki, trzy z nich były i nadal są bestsellerami. Reszta to 1.6 THP, czyli silnik o legendarnie złej reputacji w swoich pierwszych wersjach. Jednak klienci zignorowali fakt, że znacznie nowsza wersja z wyraźnymi tendencjami do karbonizacji dotarła do 5008. Ponadto nawet podstawowy silnik benzynowy 1.2 PureTech przekonał większość kierowców swoimi osiągami. Model 16-miejscowy pozostał więc atrakcyjny tylko dla wąskiej grupy klientów.

Dużo bardziej popularny jest turbodiesel 1.6 BlueHDi 120 o mocy 88 kilowatów, który płaci za niezawodną jednostkę. Podobnie jak większy dwulitrowy silnik, w tym silniku zastosowano również dwa podejścia do kontroli emisji: kombinację wtrysku dodatku Eolys do pompowanego oleju napędowego i konwencjonalnego układu wtrysku roztworu mocznika AdBlue do układu wydechowego.

Starzejący się szesnastocylindrowy silnik został zastąpiony w 2018 roku nowocześniejszym turbodieslem o zmniejszonym skoku i szesnastoma zaworami: 1,5 BlueHDi 130. Nowa jednostka była podłączona do sześciobiegowej skrzyni manualnej, ale także do nowej ośmiobiegowej planetarnej automatycznej skrzyni biegów z hydrodynamiczny konwerter momentu obrotowego EAT8 firmy Aisin, będący ewolucją modelu EAT6. Nowy turbodiesel ma szerszy zakres pracy obrotów, w przypadku automatycznej skrzyni biegów nawet nie wychodzi poza podane obroty. Naszym zdaniem ta kombinacja najlepiej pasuje do prężnego, rejsowego charakteru 5008. Jeśli przejeżdżasz więcej niż 20 000 km rocznie, zaczyna się to również opłacać finansowo.

Zobacz także:  Peugeot 3008 Hybrid 136 KM – test, opinie. Stary samochód, nowa technologia

Trzy cylindry bez obaw

Nawiązując do rzekomych dolegliwości trzycylindrowego 1.2 PureTech, wyrywamy mechanika z którym rozmawiamy ze spokojnego życia. „Stoję przy tym silniku. Diesel jest dziś bardzo złożony, silniki są niezwykle wydajne. Musisz tylko obliczyć, co w końcu się opłaci” – kontynuuje. „Ten silnik benzynowy ma filtr cząstek stałych, ale jest całkowicie banalny, podobnie jak katalizator. Ponadto przy pewnym prowadzeniu osiągniesz zużycie, które może być niższe niż w przypadku diesla” – broni trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem.

To właśnie podczas ekonomicznej jazdy dochodzimy również do innego problemu danej jednostki, który porusza nie tylko fora internetowe. Czyli pasek rozrządu nasączony mgłą olejową, która z biegiem czasu może degradować, kruszyć i zatykać obwód smarowania silnika swoimi fragmentami, co ma daleko idące konsekwencje. Niestety jest to nieodłączna cecha silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem w trybie zimnym, z mieszanką startową. Zawsze wlewają do oleju benzynę, która z czasem uszkadza pasek. Niestety, stałe krótkie dystanse szkodzą silnikowi właśnie z tych powodów. Ale jeśli trochę dostosujesz swój reżim podróżowania i jeździsz autem raz w tygodniu może 40 kilometrów, w zupełnie normalnym stylu w temperaturze pracy, lekki węglowodór wyparuje i przejdzie przez system próżniowy do cylindra, gdzie zostanie spalony . Ten stosunkowo prosty silnik będzie trwał wiecznie.

Używany Peugeot 5008 – plusy

  • Nadal atrakcyjny wygląd
  • Luksusowo wyglądające wnętrze
  • Wygodne siedzenia
  • Wygodna jazda
  • Ekonomiczne i dynamiczne trzycylindrowe silniki PureTech
  • Przestronność i elastyczność wnętrza
  • Doskonałe reflektory LED
  • Doskonałe automatyczne konwertery EAT6 i EAT8

Używany Peugeot 5008 – minusy

  • Mały wybór używanych towarów
  • Delikatność silnika 1.2 PureTech na krótkie dystanse
  • Kierownica i pozycja za nią nie wszystkim odpowiada
  • Wyższe zużycie oleju napędowego
  • Ręczna skrzynia biegów z długimi ścieżkami dźwigni

Wady i problemy

Piszczący hałas z przedniej osi podczas hamowania: częsty problem z 5008. Powoduje ją brud, który dostaje się między tarczę hamulcową a jej płytę osłonową.

Hałas kolumny kierowniczej: jest spowodowany nieodpowiednim smarowaniem zwrotnicy przy niskich prędkościach. Rozwiązuje się go poprzez wymianę uszczelki i nasmarowanie jej.

Słaby odbiór radiowy: Problem, z którym niewiele można zrobić. Przewód od ogrzewania tylnej szyby pełni rolę anteny radiowej, czasem to po prostu za mało.

Blind spot assist zapala się samoistnie: Jak zaznacza producent, jest to cecha systemu zastosowanego w samochodzie. W nocy, podczas intensywnych opadów deszczu lub śniegu, ostrzeżenia w lusterkach wstecznych mogą zapalić się samoistnie.

Wyłączanie silnika podczas cofania: W wersjach automatycznych EAT6 silnik może zatrzymać się podczas cofania, a rozrusznik może odmówić działania. Jest to spowodowane złą śrubą osnowy MC13, należy ją wymienić i przeczyścić styki.

Wypadanie połączenia Bluetooth: bardzo częsty problem z prostym rozwiązaniem – zaktualizuj system infotainment do najnowszej wersji. Niezbędne oprogramowanie powinno być dostępne na stronie importera po wpisaniu numeru VIN.

Jak rozwijał się Peugeot 5008?

2017: wprowadzenie wersji Access, Active i Allure. W ofercie jest benzynowy trzycylindrowy 1.2 PureTech 130 i czterocylindrowy 1.6 THP z automatem, natomiast turbodiesle reprezentowane są przez jednostki 1.6 BlueHDI 120 i 2.0 BlueHDi 150. Zarówno automaty jak i manuale miały sześć biegów.

2018: do linii dodano wersję GT z silnikiem 2.0 BlueHDi 180 z automatem EAT6 firmy Aisin.

2019: Z gamy zniknęły turbodiesle 1.6 BlueHDi, zastąpione przez 1.5 BlueHDi 130. Sześciobiegowy automat EAT6 został zastąpiony pokrewnym technicznie ośmiobiegowym automatem EAT8, również firmy Aisin. Czterocylindrowy 1.6 THP otrzymał nazwę PureTech 180 i później pozostał w ofercie tylko dla nowego poziomu wykończenia GT Line.

2020: we wrześniu wprowadzono facelifting modelu, bez zmian w silniku. Nowe „pośrednie” poziomy wykończenia Active Pack, Allure Pack i GT Pack.

Rady eksploatacyjne

W przypadku jednostek trzycylindrowych nie zaszkodzi wymienić oleju po roku lub 10 000 km, a najwyżej po 15 000 km. Istotne jest również, aby pasek rozrządu był w dobrym stanie dla prawidłowej pracy. Niekoniecznie jest to określone przebiegiem czy wiekiem samochodu, wpływ na to może mieć również styl jazdy, a konkretnie jazda na krótkich dystansach.

Nie wystarczy tylko rozgrzać go do temperatury roboczej, silnik będzie działał o wiele lepiej, jeśli przez jakiś czas utrzymamy go w optymalnej temperaturze roboczej – wtedy benzyna zmieszana z olejem silnikowym ma czas i szansę na odparowanie z powrotem do kanału spalania przez układ podciśnieniowy silnika. Mechanik może łatwo zidentyfikować uszkodzony pasek za pomocą specjalnego miernika, a jego wymiana w odpowiednim czasie będzie kosztować stosunkowo niewiele. Dla wersji z automatyczną skrzynią biegów producent podaje dożywotnie napełnienie olejem, ale Aisin określa interwał wymiany oleju na 60 000 km.

Używany Peugeot 5008 – najważniejsi konkurenci

Renault Grand Scénic (2016-2022): najbardziej bezpośredni konkurent Peugeota 5008 jest dostępny tylko na rynku używanych. Oferuje te same siedem miejsc i francusko-gładką jazdę, a jedynie nieco mniejszy bagażnik (780 vs 765 litrów w konfiguracji pięciomiejscowej) w porównaniu z Peugeotem. Na bazarach jest ich nieco więcej i w niższej cenie. Jeśli jednak nie szukasz kłopotów, unikaj silnika 1.2 TCe.

Skoda Kodiaq (od 2016): pięć centymetrów dłuższy, Kodiaq ma przewagę nad 5008 w znacznie szerszym zakresie, opcje napędu na wszystkie koła i mocniejsze jednostki napędowe. Jest też nieco większy od 5008 i oferuje lepszą widoczność do tyłu, ale przegrywa w rozstawie osi, dostępie do trzeciego rzędu siedzeń i przestrzeni wewnętrznej. Może dorównać 5008 cenowo, ale będzie miał dużo większe przebiegi.

5/5 (Liczba głosów: 2)