Kia Stonic to w 2024 roku cały czas jeden z najpopularniejszych małych SUV-ów w Polsce. Ceniony jest przede wszystkim za ciekawą stylistykę i możliwości personalizacji, a ganiony za niezbyt wydajne jednostki napędowe. Model ma 4 140 mm długości, 1 760 mm szerokości i 1 520 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 580 mm. Pojemność bagażnika przy złożonych siedzeniach wynosi 332 litry, a zbiornik paliwa ma 42 litry pojemności.
Kia Stonic – wersje wyposażenia
Kia oferuje trzy wersje wyposażenia dla modelu Stonic – M, L i GT Line.
W podstawowej wersji wyposażenia M znajdziemy m.in. manualną klimatyzację, 16-calowe felgi aluminiowe oraz światła pozycyjne i do jazdy dziennej w technologii LED. Są też czujniki parkowania, kamera cofania czy tempomat. Trzeba więc przyznać, że jak na „bazę” jest całkiem nieźle wyposażona – w wersji po liftingu zyskała ona lepsze wyposażenie, co uzasadnia wyższą cenę (o której niżej). Do tego dochodzi 8-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego z Android Auto/Apple CarPlay czy 6-głośnikowy zestaw audio. Niestety zestaw wskaźników i zegarów to niezbyt przyjemny dla oka 4,2-calowy wyświetlacz.
W wersji wyposażenia L mamy do czynienia już z klimatyzacją automatyczną i aluminiowymi 17-calówkami. Do tego dochodzi konsola centralna z podłokietnikiem, lusterka z kierunkowskazami czy podwójna podłoga bagażnika. We wnętrzu znajdziecie tapicerkę materiałową z elementami skóry syntetycznej, kierownicę wykończoną perforowaną skorą i chromowane akcenty.
Najlepiej wyposażona wersja GT Line ma na pokładzie światła mijania i drogowe w technologii LED, podobnie zresztą jak tylne lampy i światła przeciwmgielne. Do tego dochodzi bezkluczykowy dostęp oraz podgrzewana kierownica i fotele (3 stopnie regulacji). W aspektach bezpieczeństwa warto natomiast zauważyć przednie czujniki parkowania. Przede wszystkim GT Line wyróżnia się jednak wizualnie za sprawą sportowej stylistyki nadwozia i wnętrza.
Kia Stonic 2024. Silniki
Kia Stonic w 2024 roku w Polsce jest dostępna w dość ograniczonej liczbie wersji, a wszystkie z nich mają napęd na przednie koła. W gamie nie ma też żadnej sportowej wersji samochodu, tak jak np. przy Fordzie Puma.
Ofertę silnikową rozpoczyna 4-cylindrowa, 1.2-litrowa jednostka napędowa o mocy 79 koni mechanicznych i 112 Nm maksymalnego momentu obrotowego, która dostępna jest jedynie z 5-biegowym manualem.
Nieco mocniejszy jest drugi – i ostatni – wyłącznie benzynowy napęd Kii Stonic. To litrowy, 3-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem T-GDI o mocy 100 KM i 172 Nm. On także jest dostępny z manualną skrzynią biegów, która w tym przypadku ma jednak już sześć biegów, a również z 7-biegowym automatem DCT.
Z oferty po liftingu zniknęła najmocniejsza wersja – 1.0 T-GDI MHEV o mocy 120 KM, co jest co najmniej dziwne, biorąc pod uwagę wszechobecną elektryfikację. Być może wróci ona do Kii Stonic w przyszłości.
Ile wynosi spalanie Kii Stonic? Poniżej znajdziecie dane dla cyklu mieszanego w metodologii WLTP:
- 1.2 DPI 79 KM 5MT – 5,7-6,2 l / 100 km;
- 1.0 T-GDI 100 KM 6MT – 5,4-5,9 l / 100 km;
- 1.0 T-GDI 100 KM 7DCT – 5,5-6,0 l / 100 km.
Dodatkowe opcje
Stonic jest dostępny w wyjątkowo wielu kolorach. Kia Stonic kolory lakieru to:
- metalizowany Honey Bee – bez dopłaty;
- metalizowany Clear White – 1 200 zł;
- metalizowane: Aurora Black, Astro Grey, Signal Red, Sparkling Silver, Sporty Blue, Smoke Blue – 2 500 zł.
- perłowy Snow White – 2 500 zł.
Kia proponuje także dwa profesjonalne systemy zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą – Omega Car Guard 24 oraz EMG QX-IMMO. W obu przypadkach cena wynosi 1 457 zł i obejmuje także montaż. Jeśli interesuje was elektrycznie otwierane okno dachowe, to taka opcja jest możliwa jedynie w GT Line – za 2 000 zł.
Z najciekawszych pojedynczych opcji dodatkowych warto wskazać elektrycznie otwierane okno dachowe (tylko GT Line) za 2 000 zł oraz instalację LPG za 6 500 zł. Jest ona dostępna jedynak tylko dla silnika 1.2 DPI.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ford Puma 2024. Wersje, silniki, hybrydy, ceny. Co można kupić? Wszystko, co powinniście wiedzieć
Jakie opcjonalne pakiety?
W kwestii opcjonalnych pakietów, to klasyką gatunku jest oczywiście możliwość doposażania „biedniejszych” wersji w elementy z wyższych wersji wyposażenia.
Pakiet Smart dla wersji M kosztuje natomiast 3 000 zł i zawiera kilka istotnych udogodnień. Wyróżnia się kamerą cofania z dynamicznymi liniami, a także tylnymi czujnikami parkowania. Pakiet zimowy z podgrzewaną kierownicą oraz przednimi fotelami z trójstopniową regulacją temperatury zapewnia wygodę podczas chłodniejszych dni. Dodatkowym atutem są relingi dachowe, które zwiększają funkcjonalność pojazdu. Wnętrze wzbogacone jest o skórzane wykończenie kierownicy oraz drążka zmiany biegów. Pakiet zawiera także podwójną podłogę bagażnika, chociaż ta opcja nie jest dostępna w wersji MHEV.
Pakiet Business Line dla wersji L kosztuje 5 000 zł. Wyróżnia się oświetleniem wykonanym w technologii LED, zarówno w przypadku świateł mijania i drogowych, jak i tylnych lamp (pozycyjnych i stop). Dodatkowo, pakiet zimowy zapewnia podgrzewaną kierownicę oraz przednie fotele z trójstopniową regulacją temperatury. Kluczowym elementem jest również system Kia Smart Key, umożliwiający otwieranie i uruchamianie samochodu bez użycia kluczyka. W pakiecie znajdują się również szyby przednie z funkcją zapobiegającą nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza czy przyciemniane szyby tylne.
Jednym z innych najciekawszych pakietów jest Pakiet Bezpieczeństwa dostępny dla wersji L i GT Line. Zawiera system monitorowania martwego pola w lusterkach oraz Rear Cross Traffic Alert, który pomaga w monitorowaniu ruchu pojazdów podczas cofania. W wersji L samochodu zaimplementowano przednie czujniki parkowania, natomiast w wersji GT Line dostępny jest system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości. W pakiecie znajduje się także Blind Spot Collision Avoidance Assist, choć tylko dla wersji z 7-biegową skrzynią DCT. Podobnie, Rear Cross Traffic Collision Avoidance Assist automatycznie hamuje pojazd podczas cofania, gdy istnieje ryzyko kolizji z nadjeżdżającym pojazdem. Dostępny jest również aktywny tempomat, jednak tylko w wersji z 7-biegową skrzynią DCT i bez funkcji Stop & Go. Dla wersji L z manualem pakiet kosztuje 3 000 zł, a dla automatu 4 000 zł. W wersji GT Line jest o 500 zł tańszy.
Kia Stonic 2024 – ceny
Ceny Kii Stonic startują od 79 900 zł za egzemplarz z 1.2-litrowym silnikiem DPI w wersji wyposażenia M. Za samochód z silnikiem turbo trzeba zapłacić od 86 900 zł. Cała oferta jest obecnie objętą promocją. Poniżej znajdziecie pełen cennik modelu:
- 1.2 DPI 79 KM 5MT – M od 79 900 zł, L od 84 900 zł;
- 1.0 T-GDI 100 KM 6MT – M od 86 900 zł, L od 91 900 zł, GT Line od 98 400 zł;
- 1.0 T-GDI 100 KM 7DCT – M od 92 900 zł, L od 97 900 zł, GT Line od 104 400 zł.