Hybrydowy Jogger to zupełna nowość, ale sam napęd jest doskonale znany
Na polskim rynku Jogger plasuje się na trzecim miejscu pod względem popularności w ofercie Dacii, ustępując tylko bestsellerowemu SUV-owi Duster oraz miejskiemu hatchbackowi Sandero. W okresie od stycznia do kwietnia 2023 roku zarejestrowano 1 198 egzemplarzy Joggera, wszystkie jeszcze bez napędu hybrydowego.
Hybrydowy układ napędowy zastosowany w modelu Jogger nie jest zupełną nowością w branży motoryzacyjnej. Został on opracowany przez inżynierów Grupy Renault i zadebiutował we wrześniu 2020 roku w kompaktowych modelach Clio E-Tech oraz Captur E-Tech. Następnie trafił do kolejnych modeli koncernu, takich jak Renault Megane E-Tech, Arkana E-Tech, Kangoo E-Tech oraz crossoverów Nissana – Juke Hybrid i Qashqai e-Power.
Podstawą tego układu jest wolnossący, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM (69 kW). Współpracuje on z dwoma jednostkami elektrycznymi – głównym motorem o mocy 49 KM (36 kW) oraz rozrusznikiem-generatorem HSG pełniącym funkcję rozrusznika i alternatora. Łączna moc systemowa wynosi 140 KM (103 kW), a maksymalny moment obrotowy to 148 Nm dostępny od bardzo niskich obrotów.
Kluczowym elementem układu jest automatyczna, bezstopniowa przekładnia Multi-Mode zaprojektowana specjalnie z myślą o napędach hybrydowych. Wykorzystuje ona innowacyjne sprzęgło kłowe (tzw. dog clutch) zamiast tradycyjnego, co pozwoliło na zintegrowanie silników elektrycznych i uzyskanie bardzo płynnej, bezstopniowej zmiany przełożeń. Skrzynia oferuje cztery zakresy dla silnika spalinowego i dwa dla elektrycznego, dobierając optymalne przełożenie w zależności od prędkości i obciążenia.
Ta hybryda ma sens w tym modelu!
Dzięki takiej konstrukcji, Jogger Hybrid może ruszać z miejsca w trybie czysto elektrycznym, korzystając z wysoko położonej krzywej momentu obrotowego motoru elektrycznego. Brak konieczności sprzężania silnika spalinowego z układem napędowym przekłada się na błyskawiczną reakcję na gaz i natychmiastowe przyspieszenie. Komputer sterujący nieustannie monitoruje i analizuje różne parametry, takie jak prędkość pojazdu, poziom naładowania baterii czy położenie pedału przyspieszenia, by dobrać optymalny tryb pracy z 15 dostępnych wariantów. Całość odbywa się w sposób płynny i całkowicie transparentny dla kierowcy.
Podczas hamowania i zwalniania układ odzyskuje energię kinetyczną i zamienia ją w elektryczną za pomocą silnika pełniącego wtedy funkcję generatora. Zgromadzony w ten sposób prąd trafia do niewielkiego akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,2 kWh, który został umieszczony pod podłogą bagażnika w miejscu koła zapasowego. Wybierając na dźwigni zmiany biegów pozycję B (Brake), możemy dodatkowo zwiększyć efekt hamowania rekuperacyjnego, co jest przydatne zwłaszcza przy zjeżdżaniu z góry lub podczas jazdy w korku.
Taka konfiguracja napędu sprawia, że Dacia Jogger Hybrid 140 może pokonać aż 80% codziennych tras miejskich w trybie bezemisyjnym, zużywając średnio o 40% mniej benzyny w porównaniu do konwencjonalnych wersji silnikowych. W cyklu mieszanym WLTP średnie spalanie wynosi zaledwie 4,8 l/100 km, a emisja CO2 to 108 g/km. Jogger Hybrid przyspiesza od 80 do 120 km/h w 8,7 s (odmiana 5-osobowa) lub 8,8 s (7-osobowa), a prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 167 km/h. W trybie elektrycznym można rozpędzić się do 70-75 km/h. Zasięg na jednym tankowaniu i pełnej baterii przekracza 900 km.
Hybrydowy Jogger potrafi także ciągnąć przyczepę – do 780 kg bez hamulca lub 750 kg z hamulcem. Akumulator trakcyjny objęty jest 8-letnią gwarancją producenta lub do przebiegu 160 000 km (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej).
Komfortowa i funkcjonalna kabina nawet dla 7 osób
W kwestii przestronności i pojemności kabiny pasażerskiej Dacia Jogger nie ma sobie równych w segmencie kompaktowych samochodów rodzinnych. Auto mierzy 4547 mm długości, 1784 mm szerokości, 1631 mm wysokości (1691 mm z relingami dachowymi) i ma rozstaw osi wynoszący aż 2897 mm. Dzięki przemyślanej konstrukcji nadwozia, zoptymalizowaniu przestrzeni oraz zastosowaniu pionowej, dwuczęściowej klapy bagażnika, udało się wygospodarować przestronne wnętrze dla 7 osób i spory bagażnik.
Za drugim rzędem siedzeń znajdują się trzy niezależne, przesuwane i składane fotele w układzie 2+1, z czego skrajne wyposażono w mocowania ISOFIX do montażu fotelików dziecięcych. W trzecim rzędzie umieszczono dwa oddzielne, wyjmowane siedziska. Dostęp na tylną kanapę ułatwiają przesuwne drzwi, które są o 40 mm dłuższe niż w 5-osobowym wariancie oraz składane oparcia drugiego rzędu.
Miejsca nad głowami (855 mm) oraz na nogi (127 mm) w ostatnim rzędzie jest tyle, że swobodnie zmieszczą się tam nawet dorośli pasażerowie. Każdy rząd siedzeń jest nieznacznie wyżej od poprzedniego – drugi o 55 mm od pierwszego, a trzeci o 25 mm od drugiego, co przekłada się na lepszą widoczność i poczucie przestrzeni. Zarówno z przodu, jak i w drugim rzędzie zamontowano indywidualne lampki do czytania i oświetlenie sufitowe, a na tylnej kanapie dodatkowo uchylne szyby.
Sporo schowków i nie tylko
W kabinie przewidziano 24 litry pojemności schowków, wliczając w to 7-litrowy schowek przed pasażerem z przodu, półlitrowe kieszenie w przednich drzwiach, uchwyty na butelki na 1 litr płynu w tylnych drzwiach, zamykany schowek o pojemności 1,3 litra w konsoli między przednimi fotelami czy 6 schowków na napoje. Jogger oferuje aż 60 różnych konfiguracji wnętrza, a maksymalna pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń drugiego i trzeciego rzędu sięga aż 1819 litrów! W wariancie 5-osobowym kufer mieści 708 l, a po rozłożeniu dodatkowych siedzeń za drugim rzędem – 565 l lub 160 l (w zależności od położenia oparć kanapy w drugim rzędzie).
Szeroki otwór załadunkowy (1015 mm), niska krawędź (602 mm ponad ziemią) oraz regularne kształty ułatwiają załadunek długich i wysokich przedmiotów. Dużym udogodnieniem jest bezdotykowa, elektryczna klapa bagażnika otwierana ruchem stopy – to funkcja zarezerwowana zwykle dla aut z wyższych segmentów. Co ważne, akumulator trakcyjny w wersji hybrydowej nie wpływa na funkcjonalność bagażnika, bo został ukryty pod podłogą.
Jogger hybryda – test. Stylowe nadwozie z terenowym zacięciem
Ogólnie rzecz biorąc wszystkie wersje Dacii Jogger zaskakują nowoczesnym designem i dynamiczną stylistyką nadwozia, nawiązującą do modelu Duster. Pionowe, dwuczęściowe tylne lampy, szeroka atrapa chłodnicy, osłony nadkoli i progi w kontrastowym kolorze, wysoko poprowadzona linia nadwozia z muskularnie zarysowanymi nadkolami oraz relingi dachowe nadają sylwetce Joggera wyrazisty charakter. W topowej wersji Extreme dodatkowo podkreślono terenowe zacięcie auta poprzez zastosowanie 16-calowych felg aluminiowych ze wzorem nawiązującym do szprych, kontrastowych wstawek w błotnikach, ochronnych listew progowych, dedykowanych nakładek zderzaków i atrapy chłodnicy oraz dwubarwnego malowania nadwozia z czarnym kontrastowym dachem (za dopłatą).
We wnętrzu odmiany Extreme zaskakuje wysoka jakość zastosowanych materiałów i najnowsze wzornictwo. Centralnym elementem deski rozdzielczej jest 8-calowy ekran dotykowy z nowym systemem multimedialnym Dacia Media Control, który oferuje m.in. bezprzewodową replikację smartfona, obsługę Android Auto i Apple CarPlay, bluetooth, nawigację, tuner DAB oraz kamerę cofania. Przed kierowcą znalazł się zestaw cyfrowych wskaźników z kolorowym wyświetlaczem o przekątnej 7 cali, który w trybie Eco podświetla się na zielono i wyświetla wskazówki pomagające ekonomiczniej prowadzić auto.
Miłym akcentem jest pozioma listwa ozdobna na desce rozdzielczej wykonana z tworzywa z fakturą drewna. Skórzana, wielofunkcyjna kierownica z logo „DC” dobrze leży w dłoniach, zapewniając pewny i komfortowy chwyt.
Zawieszenie dostrojone do hybrydowego układu napędowego
Pomimo sporej masy własnej sięgającej 1428 kg (o 180 kg więcej niż analogiczne wersje z silnikiem benzynowym), hybrydowy Jogger prowadzi się zaskakująco zwinnie i komfortowo. Wszystko za sprawą dostrojonego do większej masy zawieszenia oraz niskiego środka ciężkości, wynikającego z umiejscowienia akumulatora trakcyjnego pod podłogą bagażnika. Z przodu zastosowano klasyczny układ McPhersona ze stabilizatorem, a z tyłu znajdziemy belkę skrętną o programowanej podatności, która gwarantuje dobre prowadzenie i odpowiedni komfort.
Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym (w miejsce hydraulicznego) jest precyzyjny i zapewnia akceptowalny poziom informacji zwrotnych. Hamulce tarczowe zostały zoptymalizowane pod kątem odzyskiwania energii przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności i komfortu operowania pedałem. Dzięki zwiększonemu prześwitowi (200 mm) i krótkim zwisom, Jogger potrafi zjechać z utwardzonej drogi i pokonać lekkie wertepy. Duże koła z wysokoprofilowymi oponami (205/60 R16) dobrze tłumią nierówności, zapewniając płynną i stabilną jazdę.
Hybrydowa Dacia Jogger. Dynamiczne osiągi i niskie spalanie
Największą zaletą wersji Hybrid 140 jest jednak sam napęd. Układ hybrydowy składający się z silnika benzynowego i dwóch elektrycznych, połączony z bezstopniową przekładnią multi-mode, zapewnia dynamiczne osiągi i jednocześnie niskie zużycie paliwa. Moc 140 KM i 205 Nm momentu obrotowego dostępnego już od startu sprawia, że 1,4-tonowy Jogger przyspiesza z żwawością godną kompaktowego hatchbacka. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 10,1 s, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h to zaledwie 8,7 s.
Elastyczność napędu hybrydowego sprawia, że Jogger Hybrid bardzo chętnie wkręca się na obroty, oferując płynne przyspieszenie w całym zakresie prędkości. Silnik elektryczny wspomaga spalinowy podczas ruszania i przy niskich prędkościach, dzięki czemu reakcja na gaz jest błyskawiczna, a do tego cicha i pozbawiona wibracji. Podczas spokojnej jazdy miejskiej, Jogger potrafi poruszać się w trybie bezemisyjnym nawet przez 80% czasu.
Komputer sterujący na bieżąco analizuje styl jazdy i parametry, takie jak poziom naładowania akumulatora czy położenie pedału gazu, by w sposób niezauważalny dla kierowcy przełączać się między 15 trybami pracy napędu. Silnik benzynowy wyłącza się, gdy nie jest potrzebny i błyskawicznie załącza, gdy zajdzie taka konieczność. Dzięki rekuperacji energii i ładowaniu akumulatora podczas hamowania, Jogger Hybrid zużywa średnio o 40% mniej paliwa niż wersje konwencjonalne.
Ile wynosi średnie zużycie paliwa hybrydowej Dacii Jogger?
Według normy WLTP, średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 4,8 l/100 km, co przekłada się na emisję CO2 na poziomie 108 g/km. To rewelacyjny wynik jak na 7-osobowe auto o masie własnej sięgającej prawie 1,5 tony. W trasie przy prędkości 90-120 km/h, gdzie przeważa napęd spalinowy, średnie zużycie benzyny oscyluje w granicach 5,4-5,8 l/100 km (wg komputera pokładowego). W mieście dzięki częstym dojazdom na samym silniku elektrycznym można zmieścić się nawet w 4,5 l/100 km.
Akumulator trakcyjny ładuje się podczas hamowania i zwalniania, wystarczy tylko tankować benzynę i cieszyć się dynamiczną oraz ekonomiczną jazdą. Dzięki zbiornikowi paliwa o pojemności 50 litrów, całkowity zasięg Dacii Jogger Hybrid 140 przekracza 900 km. To oznacza, że bez problemu można zaplanować długi wyjazd wakacyjny bez obawy o konieczność częstego tankowania.
ZOBACZ RÓWNIEŻ – INFORMACJE O WERSJACH WYPOSAŻENIA I CENACH: Dacia Jogger 2024. Wersje, silniki, ceny, problemy. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Dacia Jogger Hybrid 140 – test, opinie. Czy warto kupić ten model?
Dacia Jogger objęta jest 3-letnią gwarancją producenta z limitem 100 000 km przebiegu. Za dopłatą można ją przedłużyć do 5 lat lub 150 000 km. Na elementy układu hybrydowego (w tym akumulator trakcyjny) gwarancja wynosi aż 8 lat lub 160 000 km. To obecnie standard, jeśli chodzi o gwarancje wśród zelektryfikowanych napędów na rynku.
Dacia Jogger Hybrid 140 to samochód niemal kompletny – w tym przedziale cenowym. Oferuje ogromne możliwości przewozowe w kompaktowych wymiarach zewnętrznych, bogato wyposażone i funkcjonalne wnętrze, dynamiczny i oszczędny napęd hybrydowy oraz bardzo atrakcyjną cenę jak na 7-osobowe auto segmentu C. To prawdziwy rodzinny kombivan na miarę XXI wieku, który łączy najlepsze cechy SUV-a, kombi i crossovera.
W bezpośrednim porównaniu z rywalami pokroju Volkswagena Caddy’ego, Forda Tourneo Connect, Citroena Berlingo czy Renault Kangoo, Dacia Jogger zachwyca największą przestronnością kabiny, pojemnością bagażnika, bogatszym wyposażeniem, hybrydowym napędem i niższą ceną. Na tle znacznie droższych kompaktowych vanów premium jak Mercedes klasy T, Jogger nie ma się czego wstydzić pod względem komfortu, prowadzenia, jakości wykończenia i właściwości jezdnych.
Rumuński crossover ma również kilka asów w rękawie względem 7-osobowych SUV-ów i crossoverów, takich jak Skoda Kodiaq, Peugeot 5008, Kia Sorento czy Hyundai Santa Fe. Przede wszystkim jest od nich zauważalnie tańszy, a przy tym bardziej praktyczny i funkcjonalny w codziennym użytkowaniu. Jedynym elementem, którego może brakować odkrywcom bezdroży jest napęd na cztery koła, ale Jogger nie aspiruje do bycia terenówką.
Reasumując, Dacia Jogger Hybrid 140 to bardzo udany model, który przypadnie do gustu rodzinom poszukującym taniego w zakupie i eksploatacji, ogromnego samochodu do codziennych zastosowań, weekendowych wypadów za miasto i dalekich podróży na urlop. Dzięki oszczędnemu i dynamicznemu napędowi hybrydowemu, Jogger jest tani w użytkowaniu, oferując dobre osiągi i kulturę pracy.