Celica, która zdobyła ogromną popularność w latach 90., głównie dzięki sukcesom rajdowym Carlosa Sainza seniora, może powrócić na rynek już w 2025 roku. Zapowiedź ta wzbudziła ogromne zainteresowanie wśród fanów marki i mediów motoryzacyjnych na całym świecie, a sposób jej ogłoszenia był równie interesujący co sama informacja. Biorąc pod uwagę reakcję japońskiej publiczności, można przypuszczać, że na stadionie rozległo się głośne „och”.
Szczegóły ujawnienia informacji o nowej Celice
Według japońskiego magazynu „Best Car”, kluczowe informacje zostały przekazane przez duet ważnych osób w Toyocie – Akio Toyodę oraz Yukiego Nakajimę. Wydarzenie miało miejsce podczas oficjalnego zamknięcia Rajdowych Mistrzostw Świata.
Początkowo Toyoda, znany również jako „Morizo”, próbował uniknąć bezpośredniej odpowiedzi na pytanie o nową Celikę, przekazując je Nakajimie. Ten, ku zaskoczeniu wszystkich, otwarcie przyznał: „nie wiem, czy powinienem to mówić publicznie, ale pracujemy nad Celiką!”.
Choć Toyoda próbował stonować entuzjazm, wspominając o wielu trudnościach w procesie rozwoju, rozochocony Nakajima dodał jeszcze: „media nie podały jeszcze daty premiery nowej Celiki, a może to nastąpić już w przyszłym roku”.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Toyota i BYD łączą siły. Efektem Corolla o zasięgu ponad 2000 km
Historia modelu i plotki o nowej generacji
Celica była stałym elementem gamy Toyoty od 1970 do 2006 roku, przechodząc przez siedem generacji. Obecnie pojawiają się liczne spekulacje dotyczące ósmej generacji, a jedną z najważniejszych dat może być Salon Samochodowy w Tokio w 2025 roku, gdzie nowy model mógłby zadebiutować jako prototyp lub wersja produkcyjna.
W serii filmów anime Toyoty pod nazwą „Grip” pojawiła się tablica z listą przyszłych premier sportowych modeli marki. Oprócz Celiki MK8 wymieniono tam również Suprę MK6, MR2 MK4, GR86 MK3 oraz GR GT3, co sugeruje ambitne plany rozwoju gamy sportowych modeli.
Ta informacja nie tylko potwierdza powrót Celiki, ale także sugeruje kontynuację produkcji innych kultowych modeli oraz możliwe pojawienie się nowego supersamochodu lub wersji wyścigowej GR GT3.
Techniczne aspekty nowej Celiki
Toyota, wraz z Subaru i Mazdą, podpisała porozumienie mające na celu przedłużenie żywotności silników spalinowych. W ramach tej współpracy powstają nowe jednostki benzynowe o pojemności 1.5 i 2.0 litra, przystosowane zarówno do elektryfikacji, jak i do wykorzystania paliw alternatywnych.
Silnik dwulitrowy, który w najbardziej wydajnej konfiguracji ma osiągać moc 405 KM, jest głównym kandydatem do napędzania nowej Celiki. To pokazuje, że Toyota poważnie podchodzi do kwestii osiągów w swoim nowym modelu.
Istotną wskazówką co do przyszłości Celiki jest również prototyp GR86 Rally Legacy, zaprezentowany na targach SEMA w Las Vegas. Model ten, inspirowany historią rajdową marki, został wyposażony w silnik turbo 1.6 z GR Corolli, generujący 300 KM mocy i 370 Nm momentu obrotowego. Przedstawiciele Toyoty podczas premiery w Las Vegas podkreślili, że prototyp ten demonstruje „zaangażowanie marki w osiągi, nostalgię i przyszłość rajdów”, co może być pierwszą zapowiedzią kierunku rozwoju nowej Celiki.