Dla Toyoty partnerstwo z BYD stanowi bezcenny atut w procesie transformacji w kierunku pełnej elektryfikacji. Chiński producent zyskuje możliwość ekspansji poza rodzimym rynkiem, co już widać po jego rosnącej obecności w Europie. Współpraca między firmami wydaje się być korzystna dla obu stron.
Toyota, będąca liderem w segmencie hybryd na rynkach zachodnich, połączy siły z BYD, który dominuje na rynku chińskim w zakresie pojazdów elektrycznych i systemów DM-i. Nowa generacja Corolli, której premiera planowana jest na 2026 rok, otrzyma nie tylko innowacyjny napęd hybrydowy plug-in, ale także radykalnie przeprojektowaną stylistykę, inspirowaną najnowszym Priusem.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: 4 l/100 km, 10 lat gwarancji i silnik nie do zajechania. To auto możesz kupić jako nowe i jako używane
Nowy silnik benzynowy – owoc współpracy czterech producentów
W projekcie uczestniczą nie tylko Toyota i BYD, ale również Mazda i Subaru, które wspólnie opracowują nową rodzinę silników spalinowych. Centralnym elementem tej współpracy jest nowa jednostka benzynowa o pojemności 1.5 litra, dostępna w wersjach wolnossącej i turbodoładowanej. W podstawowej konfiguracji silnik ten ma generować około 130 KM.
Wersja z turbodoładowaniem, osiągająca ponad 180 KM, ma zastąpić obecnie stosowane silniki o pojemności 2.0 i 2.5 litra. Według nieoficjalnych informacji, nowa jednostka napędowa ma być o 5% bardziej wydajna termicznie niż obecne silniki Dynamic Force Toyoty, co stanowi znaczący postęp technologiczny.
Nowy silnik będzie stanowić bazę dla przyszłych wersji hybrydowych Toyoty, a pierwszym modelem wykorzystującym tę jednostkę będzie właśnie następna generacja Corolli. Jest to kolejny krok w kierunku zwiększenia efektywności napędów hybrydowych.
Technologia BYD rewolucjonizuje układ hybrydowy plug-in
BYD wnosi do współpracy swoją ekspertyzę w zakresie komponentów elektrycznych, w tym zarządzania energią, silników elektrycznych i akumulatorów. System będzie dostępny w różnych konfiguracjach, dostosowanych do różnych modeli, od Corolli po SUV-a C-HR.
Dla modelu Corolla przewidziano połączenie wolnossącego silnika 1.5 l z jednostką elektryczną o mocy 197 KM i akumulatorem o pojemności 18,3 kWh. Większe SUV-y otrzymają silnik spalinowy o mocy 130 KM, jednostkę elektryczną o mocy 204 KM oraz dodatkowy silnik elektryczny o mocy 163 KM na tylnej osi, współpracujący z akumulatorem o pojemności 26,6 kWh.
Toyota planuje jednak zachować swoją własną technologię hybrydową w standardowych wersjach hybrydowych. Będzie ona wykorzystywać nowe silniki spalinowe w połączeniu z dotychczasowymi przekładniami, które zostaną zoptymalizowane pod kątem większej przyjemności z jazdy i wyższej efektywności.
Przełomowa technologia akumulatorów
W nowej generacji hybryd plug-in Toyota wykorzysta akumulatory oparte na technologii fosforanu żelaza i litu, podobne do tych stosowanych obecnie w modelu BYD Seal U DM-i. To rozwiązanie, już sprawdzone na rynku europejskim, ma zapewnić imponujące osiągi w zakresie zasięgu i efektywności energetycznej.
Połączenie zaawansowanej technologii akumulatorów BYD z doświadczeniem Toyoty w dziedzinie napędów hybrydowych ma przynieść rewolucyjne rezultaty. Spodziewany zasięg przekraczający 2000 kilometrów w trybie hybrydowym stanowiłby nowy rekord w tej klasie pojazdów.