Connect with us

Wpisz wyszukiwaną frazę:

News

Testy niezawodności TÜV. Tesla na dnie, znakomity wynik… Hondy Jazz

Niemieckie testy niezawodności TÜV stanowią kluczowy wskaźnik tego, jak nowe i używane samochody radzą sobie po kilku latach eksploatacji. Dla Tesli najnowsze wyniki są szczególnie niepokojące, zwłaszcza w kontekście Modelu 3, który już drugi rok z rzędu wypada wyjątkowo słabo.

tesla model 3
Fot. Tesla

Testy TÜV to obowiązkowa kontrola sprawności technicznej, której podlegają wszystkie samochody poruszające się po niemieckich drogach co dwa lata. Dzięki temu systemowi, potencjalni nabywcy nowych samochodów stosunkowo szybko otrzymują obszerne i dokładne dane na temat niezawodności poszczególnych modeli.

W ramach kontroli inspektorzy szczegółowo sprawdzają komponenty podwozia, w tym hamulce, układ kierowniczy i zawieszenie, a także oświetlenie oraz wiele innych elementów. Nie jest to łatwy test do przejścia – statystycznie problem wykrywany jest w co piątym badanym pojeździe.

Niepokojące statystyki dla pojazdów elektrycznych

Tesla Model 3 notuje wyjątkowo słabe wyniki – usterki występują w 14,2% pojazdów w wieku 2-3 lat oraz w 19,7% egzemplarzy 4-5 letnich. W kategorii „młodych” samochodów Model 3 zdecydowanie przoduje wśród elektryków pod względem awaryjności, znacznie wyprzedzając kolejne modele: Renault Zoe (8,9%), Opla Corsę (8,3%) i Volkswagena e-Up (7,5%).

Organizacja TÜV zwraca szczególną uwagę na fakt, że samochody elektryczne często borykają się z problemami dotyczącymi hamulców i zawieszenia. Jest to bezpośrednio związane z ich większą masą w porównaniu do pojazdów spalinowych.

Dodatkowo, ze względu na częste wykorzystywanie rekuperacji w pojazdach elektrycznych, klasyczne hamulce są używane znacznie rzadziej, co paradoksalnie może prowadzić do problemów z ich sprawnością przez brak regularnego „treningu”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ranking sprzedaży marek premium w Polsce 2024. Jacy producenci i modele wiodą prym?

Sytuacja na rynku pojazdów spalinowych

W segmencie samochodów 2-3 letnich, poza Teslą, problemy dotykają również modeli spalinowych. Ford Mondeo wykazuje zwiększoną awaryjność na poziomie 13,2%, a Škoda Scala osiąga niepokojący wynik 11,8% usterek.

W przypadku pojazdów 4-5 letnich, niechlubne podium zajmują: Tesla Model 3 (19,7%), Volkswagen Sharan (17,7%) oraz BMW serii 5/6 (17,7%). Wraz z wiekiem samochodów wskaźniki awaryjności naturalnie rosną.

W kategorii pojazdów 6-7 letnich pierwsze miejsce zajmuje Dacia Dokker z wynikiem 26,5%, natomiast wśród aut 12-13 letnich prym wiedzie Renault Twingo, gdzie odsetek usterek sięga już 41,5%.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż chińskich samochodów w Polsce. Jedna marka dynamicznie rośnie

Najbardziej niezawodne modele w testach TÜV

Wśród samochodów 2-3 letnich najlepsze wyniki osiągnęła Honda Jazz, notując zaledwie 2,4% usterek. Tuż za nią uplasowały się Volkswagen Golf Sportsvan (2,5%) oraz Audi Q2 (2,6%).

Szczególnie interesująca sytuacja występuje w kategorii pojazdów 4-5 letnich, gdzie najlepszy wynik osiągnęło Porsche 911 Carrera z imponująco niskim wskaźnikiem 3,1% usterek. Na kolejnych miejscach znalazły się Volkswagen Golf Sportsvan (3,6%) oraz Volkswagen T-Roc (4%).

Te wyniki pokazują, że mimo ogólnego trendu wzrostu awaryjności wraz z wiekiem pojazdu, niektóre modele potrafią zachować wyjątkową niezawodność nawet po kilku latach użytkowania.