Testy TÜV to obowiązkowa kontrola sprawności technicznej, której podlegają wszystkie samochody poruszające się po niemieckich drogach co dwa lata. Dzięki temu systemowi, potencjalni nabywcy nowych samochodów stosunkowo szybko otrzymują obszerne i dokładne dane na temat niezawodności poszczególnych modeli.
W ramach kontroli inspektorzy szczegółowo sprawdzają komponenty podwozia, w tym hamulce, układ kierowniczy i zawieszenie, a także oświetlenie oraz wiele innych elementów. Nie jest to łatwy test do przejścia – statystycznie problem wykrywany jest w co piątym badanym pojeździe.
Niepokojące statystyki dla pojazdów elektrycznych
Tesla Model 3 notuje wyjątkowo słabe wyniki – usterki występują w 14,2% pojazdów w wieku 2-3 lat oraz w 19,7% egzemplarzy 4-5 letnich. W kategorii „młodych” samochodów Model 3 zdecydowanie przoduje wśród elektryków pod względem awaryjności, znacznie wyprzedzając kolejne modele: Renault Zoe (8,9%), Opla Corsę (8,3%) i Volkswagena e-Up (7,5%).
Organizacja TÜV zwraca szczególną uwagę na fakt, że samochody elektryczne często borykają się z problemami dotyczącymi hamulców i zawieszenia. Jest to bezpośrednio związane z ich większą masą w porównaniu do pojazdów spalinowych.
Dodatkowo, ze względu na częste wykorzystywanie rekuperacji w pojazdach elektrycznych, klasyczne hamulce są używane znacznie rzadziej, co paradoksalnie może prowadzić do problemów z ich sprawnością przez brak regularnego „treningu”.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Ranking sprzedaży marek premium w Polsce 2024. Jacy producenci i modele wiodą prym?
Sytuacja na rynku pojazdów spalinowych
W segmencie samochodów 2-3 letnich, poza Teslą, problemy dotykają również modeli spalinowych. Ford Mondeo wykazuje zwiększoną awaryjność na poziomie 13,2%, a Škoda Scala osiąga niepokojący wynik 11,8% usterek.
W przypadku pojazdów 4-5 letnich, niechlubne podium zajmują: Tesla Model 3 (19,7%), Volkswagen Sharan (17,7%) oraz BMW serii 5/6 (17,7%). Wraz z wiekiem samochodów wskaźniki awaryjności naturalnie rosną.
W kategorii pojazdów 6-7 letnich pierwsze miejsce zajmuje Dacia Dokker z wynikiem 26,5%, natomiast wśród aut 12-13 letnich prym wiedzie Renault Twingo, gdzie odsetek usterek sięga już 41,5%.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Sprzedaż chińskich samochodów w Polsce. Jedna marka dynamicznie rośnie
Najbardziej niezawodne modele w testach TÜV
Wśród samochodów 2-3 letnich najlepsze wyniki osiągnęła Honda Jazz, notując zaledwie 2,4% usterek. Tuż za nią uplasowały się Volkswagen Golf Sportsvan (2,5%) oraz Audi Q2 (2,6%).
Szczególnie interesująca sytuacja występuje w kategorii pojazdów 4-5 letnich, gdzie najlepszy wynik osiągnęło Porsche 911 Carrera z imponująco niskim wskaźnikiem 3,1% usterek. Na kolejnych miejscach znalazły się Volkswagen Golf Sportsvan (3,6%) oraz Volkswagen T-Roc (4%).
Te wyniki pokazują, że mimo ogólnego trendu wzrostu awaryjności wraz z wiekiem pojazdu, niektóre modele potrafią zachować wyjątkową niezawodność nawet po kilku latach użytkowania.