Ranking sprzedaży chińskich samochodów w Polsce
Obecność chińskich marek na polskim rynku motoryzacyjnym wpływa na dynamikę konkurencji, stając się poważnym wyzwaniem dla europejskich, japońskich i koreańskich producentów. Konkurencyjne ceny, połączone z wysoką jakością i innowacyjnością, sprawiają, że chińskie samochody stają się atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych marek.
Najpoważniejszym chińskim graczem w Polsce szybko stało się MG. Marka promowana jest jako brytyjska, ale to w pełni chiński producent samochodów. Co istotne, pojawił się nad Wisłą zarówno ze spalinowymi, jak i elektrycznymi modelami, szybko zdobywając sporą popularność. W jedenastu miesiącach 2024 roku sprzedaż chińskiej marki samochodów w Polsce sięgnęła bowiem 5 847 egzemplarzy, dzięki czemu MG znajduje się na 21. miejscu pod względem popularności, jeśli chodzi o rynek nowych samochodów osobowych. Chińczycy w pokonanym polu zostawili Teslę, Seata, Hondę czy Fiata.
Najpopularniejszym modelem marki jest MG HS. To średni SUV, który od stycznia do listopada 2024 r. sprzedał się w 3 771 egzemplarzach. To więcej niż Renault Clio czy Dacia Jogger. W popularnym segmencie miejskich SUV-ów rywalizuje natomiast MG ZS, które w tym okresie 2024 r. sprzedało się w 1 464 egzemplarzach. W ostatnim okresie sprzedaż tego modelu zwolniła ze względu na oczekiwanie na zupełnie nową, hybrydową generację modelu.
Sporą popularnością cieszy się także w pełni elektryczny MG4. Na miesiąc przed końcem 2024 roku znaleziono nabywców na 381 egzemplarzy, co pozwala mu zajmować 6. miejsce w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce. Elektryczne MG sprzedawało się tym samym lepiej niż np. Skoda Enyaq czy Volkswagen ID.4. Można więc z pełną świadomością powiedzieć, że sprzedaż elektrycznych samochodów z Chin w Polsce dynamicznie wzrasta.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BAIC Beijing 5 2024. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Sprzedaż chińskich marek samochodów – Polska
W Polsce dostępne są także samochody osobowe BAIC, które są jednak mniej popularne od MG. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2024 marka sprzedała bowiem w Polsce 1 493 samochody. Wśród najpopularniejszych modeli tej marki znajdziecie średniej wielkości SUV-a Beijing 5 (689 sprzedanych), małego SUV-a Beijing 3 (201 egz.) czy dużego SUV-a Beijing 7 (197 egz.). W ostatnich czasach coraz więcej rejestracji notuje także BAIC X7, który po listopadzie sprzedano w 172 egzemplarzach.
W Polsce swoje samochody sprzedaje także Maxus. Póki co cieszą się one jednak znikomą popularnością w segmencie nowych samochodów osobowych. Od stycznia do listopada 2024 sprzedano bowiem 33 egzemplarze, w tym 0 w październiku. To średni SUV Maxus Euniq 6 (26 egz.), minivan Maxus Euniq 5 Plus (6 egz.) oraz van Maxus Mifa 9 (1 egz.).
Od maja nieco poważniej na listach sprzedaży w Polsce pojawiły się kolejne dwie marki. To Omoda, a także motoryzacyjny gigant – BYD. Sprzedał on w Polsce dotąd 229 samochodów. Najważniejsze modele marki to BYD Seal – 81, BYD Seal U – 130 oraz BYD Dolphin – 16. Już 797 sprzedanych samochodów Omody to natomiast w całości Omoda 5. We wrześniu na listach sprzedażowych pojawiła się druga obok Omody marka koncernu Chery – Jaecoo. Do końca listopada sprzedała ona 307 egzemplarzy modelu Jaecoo 7.
Jakie chińskie marki prowadzą jeszcze sprzedaż w Polsce? To DFSK (łącznie 15 sprzedanych egzemplarzy od stycznia do listopada 2024 – najpopularniejszy DFSK Fengon 500 – 7 egz.), Seres (łącznie 22 – wszystkie to Seres 3), Forthing – 63 (najpopularniejsze: T-Five – 24 oraz U-Tour – 23), NIO – 5 (najpopularniejsze NIO EL6 – 3), Hongqi – 4 (wszystkie to Hongqi H9) czy Skywell – 6 (wszystkie Skywell ET5). Od lipca w zestawieniach pojawił się także Leapmotor ze swoim modelem T03 (7 sprzedanych).
Ranking sprzedaży chińskich marek samochodów osobowych w Polsce po listopadzie 2024:
- MG – 5 847 (21. miejsce ogółem)
- BAIC – 1 493 (32.)
- Omoda – 797 (35.)
- Jaecoo – 307 (37.)
- BYD – 229 (38.)
- Forthing – 63 (42.)
- Maxus – 33 (47.)
- Seres – 22 (49.)
- DFSK – 15 (52.)
- Leapmotor – 7 (55.)
- Skywell – 6 (57.)
- NIO – 5 (58.)
- Hongqi – 4 (59.)
W jedenastu miesiącach tego roku chińskie marki sprzedały łącznie w Polsce 8 828 nowych samochodów osobowych, stanowiąc tym samym 1,7% rynku. Liczba mało imponująca, ale warto porównać to z danymi sprzed roku – od stycznia do listopada 2023 roku Chińczycy sprzedali bowiem w Polsce ledwie 120 pojazdów.
Najpopularniejsze chińskie modele w Polsce po listopadzie 2024 – TOP 5:
- MG HS – 3 771 egz.
- MG ZS – 1 464
- Omoda 5 – 797
- BAIC Beijing 5 – 689
- MG4 – 381
ZOBACZ RÓWNIEŻ: MG HS 2024. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Chińskie samochody dostawcze – jak wygląda ich sprzedaż w Polsce?
Warto jednak dodać, że Chińczycy pojawili się także na rynku samochodów dostawczych. Tam Maxus obecny jest już od zeszłego roku, ale jego popularność nieustannie jest niewielka. W jedenastu miesiącach 2024 marka sprzedała bowiem 70 samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony, podczas gdy rok temu były to 103 auta.
Na sprzedaż pracują głównie elektryczne Maxus e-Deliver 3 (17 sprzedanych), Maxus e-Deliver 9 (8), pick-up Maxus T90 EV (15), a także spalinowy Maxus Deliver 9 (19). Od stycznia do października 2024 sprzedało się też 17 egzemplarzy w pełni elektrycznego BYD ETP3.
Ranking sprzedaży chińskich marek samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony w Polsce po lipcu 2024:
- Maxus – 70 (20. miejsce ogółem)
- BYD – 17 (38.)