Czego szukasz?

Samochody nowe

Sprzedaż chińskich samochodów w Polsce. Jedna marka dynamicznie rośnie

Rynek motoryzacyjny w Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, ewoluuje w kierunku różnorodności. W ostatnich latach znaczący wzrost zainteresowania odnotowano w segmencie samochodów pochodzących z Chin. Ten wzrost jest podyktowany nie tylko konkurencyjnością cenową, ale także rosnącą jakością oraz innowacyjnością oferowanych modeli. Jak wyglądają wyniki sprzedaży samochodów z Chin w Polsce?

wyniki sprzedaży samochody z chin polska
Fot. MG

Ranking sprzedaży chińskich samochodów w Polsce

Obecność chińskich marek na polskim rynku motoryzacyjnym wpływa na dynamikę konkurencji, stając się poważnym wyzwaniem dla europejskich, japońskich i koreańskich producentów. Konkurencyjne ceny, połączone z wysoką jakością i innowacyjnością, sprawiają, że chińskie samochody stają się atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych marek. To z kolei zmusza inne firmy do przyspieszenia swoich inwestycji w rozwój technologiczny oraz przeglądu swojej polityki cenowej, aby utrzymać konkurencyjność.

Najpoważniejszym chińskim graczem w Polsce szybko stało się MG. Marka promowana jest jako brytyjska, ale to w pełni chiński producent samochodów. Co istotne, pojawił się nad Wisłą zarówno ze spalinowymi, jak i elektrycznymi modelami, szybko zdobywając sporą popularność. W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku sprzedaż chińskiej marki samochodów w Polsce sięgnęła bowiem 4 027 egzemplarzy, dzięki czemu MG znajduje się na 21. miejscu pod względem popularności, jeśli chodzi o rynek nowych samochodów osobowych. Chińczycy w pokonanym polu zostawili Teslę, Seata, Jeepa czy Fiata.

Najpopularniejszym modelem marki jest MG HS. To średni SUV, który od stycznia do sierpnia 2024 r. sprzedał się w 2 285 egzemplarzach. To więcej niż Toyota Camry czy Renault Clio. W popularnym segmencie miejskich SUV-ów rywalizuje natomiast MG ZS, które w tym okresie 2024 r. sprzedało się w 1 327 egzemplarzach. To większa ilość niż np. Nissan Juke, Volkswagen Taigo czy Peugeot 2008.

Sporą popularnością cieszy się także w pełni elektryczny MG4. W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku znaleziono nabywców na 327 egzemplarzy, co pozwoliło mu zająć 6. miejsce w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce. Elektryczne MG sprzedawało się tym samym lepiej niż np. Skoda Enyaq czy Volkswagen ID.4. Można więc z pełną świadomością powiedzieć, że sprzedaż elektrycznych samochodów z Chin w Polsce dynamicznie wzrasta.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: BAIC Beijing 5 2024. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Sprzedaż chińskich marek samochodów – Polska

W Polsce dostępne są także samochody osobowe BAIC, które są jednak mniej popularne od MG. W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 marka sprzedała bowiem w Polsce 721 samochodów. To małe SUV-y BAIC X35 (76 sprzedanych egzemplarzy), Beijing 3 (114 sprzedanych), średniej wielkości SUV-y Beijing 5 (443 sprzedanych i największa dynamika w ostatnich miesiącach), X55 (4 sprzedane) oraz duży SUV Beijing 7 (82 sprzedane).

W Polsce swoje samochody sprzedaje także Maxus. Póki co cieszą się one jednak znikomą popularnością w segmencie nowych samochodów osobowych. Od stycznia do sierpnia 2024 sprzedano bowiem 30 egzemplarzy. To średni SUV Maxus Euniq 6 (24 egz.) oraz minivan Maxus Euniq 5 Plus (6 egz.).

Od maja nieco poważniej na listach sprzedaży w Polsce pojawiły się kolejne dwie marki. To Omoda, a także motoryzacyjny gigant – BYD. Sprzedał on w Polsce dotąd 62 samochody. To BYD Seal – 32, BYD Seal U – 20, BYD Dolphin – 9 oraz BYD Atto 3 – 1. 144 sprzedane samochody Omody to natomiast w całości Omoda 5.

Jakie chińskie marki prowadzą jeszcze sprzedaż w Polsce? To DFSK (łącznie 11 sprzedanych egzemplarzy od stycznia do sierpnia 2024: DFSK Fengon 500 – 7, DFSK Fengon 5 – 3 oraz DFSK Fengon 7 – 1), Seres (łącznie 20 – wszystkie to Seres 3), Forthing (Forthing 4 – 6, Forthing 5 – 3), NIO (łącznie 5: NIO EL6 – 3, Nio ET7 – 1 oraz NIO EL7 – 1), Hongqi (4 – Hongqi E-HS9) czy Skywell (4 – Skywell ET5). Od lipca w zestawieniach pojawił się także Leapmotor ze swoim modelem T03 (7 sprzedanych).

Ranking sprzedaży chińskich marek samochodów osobowych w Polsce po sierpniu 2024:

  1. MG – 4 027 (21. miejsce ogółem)
  2. BAIC – 721 (34.)
  3. Omoda – 144 (36.)
  4. BYD – 62 (40.)
  5. Maxus – 30 (43.)
  6. Seres – 20 (46.)
  7. DFSK – 11 (49.)
  8. Forthing – 11 (49.)
  9. Leapmotor – 7 (53.)
  10. NIO – 5 (55.)
  11. Hongqi – 4 (56.)
  12. Skywell – 4 (56.)

Najpopularniejsze chińskie modele w Polsce po sierpniu 2024 – TOP 5:

  1. MG HS – 2 285 egz.
  2. MG ZS – 1 327
  3. BAIC Beijing 5 – 443
  4. MG4 – 327
  5. Omoda 5 – 144

ZOBACZ RÓWNIEŻ: MG HS 2024. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Chińskie samochody dostawcze – jak wygląda ich sprzedaż w Polsce?

Warto jednak dodać, że Chińczycy pojawili się także na rynku samochodów dostawczych. Tam Maxus obecny jest już od zeszłego roku, ale jego popularność nieustannie jest niewielka. W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 marka sprzedała bowiem 43 samochody dostawcze o dmc do 3,5 tony, podczas gdy rok temu było to 88 aut.

Na sprzedaż pracują elektryczne: Maxus e-Deliver 3 (14 sprzedanych), Maxus e-Deliver 9 (6), Maxus e-Deliver 7 (1), pick-up Maxus T90 EV (12) oraz spalinowe: Maxus Deliver 9 (9 sprzedanych) oraz Maxus Deliver 7 (1). Od stycznia do sierpnia 2024 sprzedało się też 13 egzemplarzy w pełni elektrycznego BYD ETP3.

Ranking sprzedaży chińskich marek samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony w Polsce po lipcu 2024:

  1. Maxus – 43 (22. miejsce ogółem)
  2. BYD – 13 (39.)
4.9/5 (Liczba głosów: 9)