Używany Peugeot 508 II generacji. Jakie benzyniaki?
Peugeot 508 II generacji – jakie oferuje silniki i którym warto się zainteresować? Bazową jednostką jest 3-cylindrowy 1.2 PureTech o mocy 96 kW/130 KM i 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To silnik z turbo, który jest niemal wolny od zwęglania i wycieków oleju. Smar najlepiej wymieniać po 10 000 km lub po roku. Na trwałość jednostki wpływają również kute elementy wewnętrzne Mahle. Silnik byłby niezawodny, gdyby nie nasiąknięty olejem pasek rozrządu. Szczególnie podczas jazdy na krótkich dystansach jest on trawiony przez benzynę i alkohol, które wnikają w olej. To jednak bardzo świeża propozycja (montowana od modeli z 2021 roku), więc słabo dostępna na rynku samochodów używanych.
Od początku produkcji modelu montowano natomiast 4-cylindrowy 1.6 PureTech, który jest dostępny z 133 kW/180 KM i 250 Nm albo 165 kW/225 KM i 300 Nm. To jeden z najlepszych wyborów w gamie silników tego modelu. Na początku miał problemy z osadzaniem się nagaru i uszkodzonymi tłokami, ale ostatnio nic już o tym nie słyszeliśmy. Bardzo popularny wśród klientów ze względu na swój przyjemny dźwięk i wystarczające osiągi.
Są też dwa przyzwoite Diesle
W ofercie są także dwa Diesle. Bazowym jest 4-cylindrowy 1.5 BlueHDi o mocy 96 kW/130 KM. To zmodernizowany turbodiesel bazującej na starszej jednostce 1.6. Ma mniejszy skok i głowicę 16V. Silnik nie korzysta już z pary filtrów, a jedynie z jednego z dodatkiem AdBlue. Użytkowe pasmo obrotów jest szersze niż w przypadku 1.6, zużycie oleju napędowego jest praktycznie niezmienione w stosunku do 1.6 BlueHDi (normalnie około 5 litrów), ale zużycie AdBlue jest ponad dwukrotnie większe (już norma Euro 6.2). W 508 jest to obecnie jedyna alternatywa dla napędu hybrydowego i dostaniecie ją tylko z automatem, wcześniej dostępny był również niezbyt popularny manual.
Mocniejszy Diesel to 2.0 BlueHDi R4 dostępny w dwóch wariantach – o mocy 120 kW/163 KM albo 132 kW/180 KM i zawsze 400 Nm. Legendarny turbodiesel DW10 w najnowszej wersji łączy wtrysk roztworu mocznika AdBlue do wydechu i dodatku Eolys, który samochód sam dozuje do zbiornika (w 508 roztwór jest bardzo skoncentrowany). To niezawodna jednostka, ale cena za dużą niezawodność to mniej kulturalna jazda i większe zużycie oleju napędowego. Wypadł z gamy 508 w 2020 roku, a jego miejsce zajęła hybryda.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używany Opel Corsa E (2014-2019) – silniki. Których na pewno nie warto kupować?
Hybrydy od 2019 roku
Wspomniana wyżej hybryda jest dostępna w dwóch wariantach. Podstawa to 1.6 HYbrid 225 o mocy 165 kW/225 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jest też wersja PSE (Peugeot Sport Engineered, od 2021 r.) o mocy 265 kW/360 KM i 520 Nm. Rzecz jasna w obu przypadkach mówimy o mocy całego układu napędowego składającego się z silnika elektrycznego i spalinowego. Silnik elektryczny o mocy 81 kW/110 KM umieszczono przed ośmiobiegowym automatem firmy Aisin i ta kombinacja napędza przednie koła.
Nieco inaczej wygląda to w 508 PSE, gdzie do przedniego silnika dodano silnik elektryczny o mocy 83 kW/113 KM i 166 Nm. W obu przypadkach bateria ma pojemność 11,8 kWh z opcją jedynie wolnego ładowania. Z dotąd znanych problemów wyróżnić trzeba znaczące wahania zasięgu elektrycznego w zależności od warunków. Nie ma się co jednak dziwić. Po pierwsze samochody elektryczne od dawnej Groupe PSA (a więc różne komponenty) nie są najwyższej jakości, a poza tym przy małej baterii zużycie energii np. przez klimatyzację stanowi dużo większą część niż w samochodach wyłącznie na prąd.
Używany Peugeot 508 II – silniki. Który wybrać?
Jeśli myślicie nad zakupem używanego Peugeota 508 to z całą pewnością możemy polecić wam 1.6 PureTech 180. To naprawdę dynamiczny i dobrze brzmiący silnik, który nie sprawia większych kłopotów. Fakt jest też taki, że w gamie jednostek napędowych modelu nie ma żadnych „czarnych owiec”. Dla wielbicieli Diesla świetnym wyborem będzie 1.5 BlueHDi 130, który coraz częściej pojawia się na rynku „używek”. Co do hybrydy, to póki co nie ma wielu ofert, ale także wielu zgłaszanych problemów. Skoro jednak jednostka bazuje głównie na 1.6 Turbo, to raczej nie ma co się bać.