Connect with us

Wpisz wyszukiwaną frazę:

Eksploatacja

Używany Opel Corsa E (2014-2019) – silniki. Których na pewno nie warto kupować?

Opel Corsa E (V generacji) jest bardzo popularnym modelem na rynku samochodów używanych. Jakie silniki ma w ofercie i od których trzymać się jak najdalej? Zapraszamy na przegląd jednostek napędowych klasyki gatunku od niemieckiego producenta.

opel corsa e silniki
Fot. Opel

Opel Corsa E – silniki. Najmniejsze o różnej specyfice

Opel Corsa 5. generacji – jakie silniki ma w ofercie i który jest wart uwagi? Bazowym silnikiem dla tego modelu, który był obecny przez cały czas produkcji, jest 3-cylindrowy 1.0 Turbo. Możecie spotkać go w dwóch wariantach mocy – 66 kW/90 KM i 85 kW/116 KM, obie mają natomiast 170 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To cichy i czuły turbodoładowany 3-cylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa z zaworami dolotowymi VVT i modułem wałka wyważającego w jednym kawałku z pompą oleju. Choć najmniejszy objętościowo, to pod względem ceny i wydajności plasuje się bardziej pośrodku. To teoretycznie silnik stworzony dla Corsy, ale w praktyce w mieście radzi sobie średnio. Dostępny zawsze z 6-biegowym manualem, w mocniejszej wersji ma krótsze przełożenia i pracuje naprawdę przyjemnie.

Najtańszy silnik w ofercie to natomiast 4-cylindrowy 1.2 o mocy 51 kW/69 KM. To klimatyczny benzyniak z „dwustronną” VVT i klasycznym wtryskiem pośrednim MPI. Raczej jeśli poruszacie się po małych miejscowościach i wsiach, nie do miasta. Po latach jest dość leniwy i nieregularny. Ciężko też o dobrze utrzymany egzemplarz. Niska cena i opinia „niezniszczalności” powodują, że niewiele osób dba o jego konserwację. Z najpoważniejszych awarii po latach należy wymienić ryzyko awarii pompy oleju.

Mocniejsze mają za to swoje problemy

Opel Corsa V generacji ma też 4-cylindrowy silnik 1.4 o mocy 66 kW/90 KM i 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To jednostka technicznie podobna do 1.2, ale większej pojemności skokowej (dłuższy skok) i nieco krótszej, 5-stopniowej przekładni manualnej. Wersja z EcoFlex wyróżnia się obecnością systemu stop-start oraz inną, zautomatyzowaną skrzynią biegów. Wersję bez systemu stop-start znajdziecie z konwencjonalnym automatem inwerterowym GM o 6 przełożeniach.

Jest też 1.4 Turbo o mocy 74 kW/101 KM i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego albo 110 kW/150 KM i 220 Nm. Turbodoładowane jednostki w Corsie nadal pracują z wtryskiem MPI i aby nie zostać zbyt daleko w tyle za konkurencją pod względem zużycia paliwa, muszą spalać chudszą mieszankę. Zwiększa to jednak wrażliwość silnika na jakość benzyny, a także jego skłonność do niszczącego stukania przy niskich prędkościach obrotowych LSPI, które należy zwalczać specjalnym olejem silnikowym, dobrej jakości benzyną oraz utrzymywaniem w idealnym stanie odpowietrzenia skrzyni korbowej. Prawda jest taka, że silnik ten wymaga pielęgnacji niemal pasjonata, a nie zwykłego użytkownika. Mocniejsza wersja jest sporo bardziej dynamiczna, ma krótkie przełożenia i producent oficjalnie zaleca jej benzynę 98-oktanową.

Mocniejsze 1.6 Turbo ma 152 kW/207 KM i 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To ostry silnik dla sportowej Corsy OPC, który był montowany w latach 2015-2018 i bazuje na silniku z poprzedniej generacji. Nadal ma pasek rozrządu, konwencjonalny wtrysk MPI i potężny efekt turbo, który próbuje zamaskować za pomocą dziarsko krótkich biegów. Producent wyraźnie nakazuje tutaj benzynę stuoktanową i naprawdę dobrze jest jej nie dyskontować. Jeśli ktoś potrzebuje małego wściekłego hot-hatcha z auto-shift i gryzącymi hamulcami Brembo, to na pewno nie jest osobą, która poskąpi na samochód. Z biegiem lat szanse na zakup nieuszkodzonego egzemplarza gwałtownie spadają.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używany Citroen C3 III – silniki. Wady, zalety, opinie, dane o eksploatacji

Jest i LPG, i gaz

Są też alternatywy dla benzyny. Podstawowa to 1.4 LPG o mocy 66 kW/90 KM i 130 Nm. Jednostka mało elastyczna i to niezależnie od tego, czy jeździcie na gazie, czy na benzynie. Widać to zwłaszcza w porównaniu ze „zwykłym” 1.4. Dobre jest to, że komputer pokładowy wyraźnie pokazuje zasięg na każdym paliwie osobno. Zbiornik gazu zajmujący miejsce koła zapasowego ma pojemność 35 litrów, więc zbiornik benzyny pozostaje konwencjonalny i wynosi 45 litrów, a łączny zasięg może przekroczyć 1200 km. Jak to bywa, oszczędności są zawsze nadrabiane większymi kosztami w innych obszarach (częstsze wymiany świec zapłonowych, filtrów gazu, serwis).

Jedyny Diesel w ofercie to 1.3 CDTI o mocy 55 kW/75 KM i 190 Nm albo 70 kW/95 KM i 210 Nm. To oczywiści 1.3 Multijet od Fiata. Tutaj jest już w wersji Euro 6, ale jeszcze bez AdBlue. Lekka Corsa pasuje i nie ma problemu z jazdą na 4,5 litra oleju napędowego, ale słabym punktem jest wygłuszenie. Słabsza wersja 55kW ma mniejszy efekt turbo i krótsze przełożenia dla lepszej dynamiki w mieście. Mocniejszy Diesel ma natomiast charakterystykę ewidentnie autostradową. Uważajcie na importowane modele z niejasną historią, bo to popularny model flotowy w wielu krajach. Filtr DPF regeneruje się tu lepiej niż w przypadku 1.7 CDTI – wymaga jednak sporadycznie dłuższych przebiegów. Problemy ze zmodyfikowanym łańcuchem rozrządu występują zazwyczaj do około 250 000 km. Hydrauliczne podnośniki Titer też mogą pójść wcześniej – jeśli długo będziesz je drażnić wypełnionym węglem czy przestarzałym olejem.

Używany Opel Corsa E – silniki. Który najlepszy?

Oferta Corsy V jest dość bogata w silniki, ale nie ma w niej żadnej perełki. Tak jak wskazywaliśmy wyżej w głównym tekście, większość jednostek ma swoje plusy i minusy, więc należy brać pod uwagę warunki, w których będą użytkowane. Najgorszy według nas jest 1.2, choć 1.4 Turbo też ma niewiele do zaoferowania. No chyba, że lubicie spędzać wieczory na grzebaniu przy samochodzie albo wydawać pieniądze na serwis. Chcąc kupić Corsę OPC tej generacji, sprawdźcie ją bardzo dokładnie – może być już po prostu „zajechana”.

5/5 (Liczba głosów: 5)