1.2 w różnych konfiguracjach to klasyka Twingo II
Silnik 1.2 16V to najczęściej spotykana jednostka w Renault Twingo drugiej generacji. Dostępny był w dwóch wersjach: Euro 4 (76 KM) i Euro 5 (75 KM), zawsze mając 107 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Szesnastozaworowa wersja zachowała solidne rozwiązanie rozrządu z pojedynczym wałkiem rozrządu, krótkim paskiem rozrządu i sterowaniem zaworów poprzez dźwigienki z rolkami, ale oferuje większą rezerwę mocy. Preferujcie starszą wersję Euro 4, która ma ostrzejszą reakcję na gaz i więcej życia – szczególnie jeśli macie szczęście trafić na wariant z krótszymi przełożeniami. W wariantach oznaczonych jako 1.2 16V LEV (skrót od Low Emission Vehicle) z oszczędnymi, wydłużonymi przełożeniami częściej trzeba redukować biegi. Późniejsze wersje Euro 5 były zawsze LEV i zwłaszcza w fazie 2 miały dziwnie tępą reakcję. Unikajcie opcjonalnej zrobotyzowanej „półautomatycznej” skrzyni Quickshift.
1.2 8V MPI o mocy 65 KM i 93 Nm był oferowany tylko w pierwszej fazie produkcji Twingo II, do 2010 roku. Tym samym jest dość rzadko spotykany na rynku. Ta jednostka była zazwyczaj montowana w najuboższych wersjach wyposażenia. Mogła mieć klimatyzację, ale zazwyczaj jej nie ma – w przeciwieństwie do powszechniejszych 16V. Mechanicznie wytrzymały silnik o raczej dolnozakresowej charakterystyce i idealnym zestrojeniu do miasta. Byłby naprawdę niezłym wyborem, jednak przy rosnącej prędkości dość szybko przygasa, czemu trudno się dziwić.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Peugeot 408 1.2 PureTech czy Renault Arkana 1.3 TCe? Porównujemy francuskie crossovery
Jest też 1.2 Turbo
Motor 1.2 TCe o mocy 101-102 KM i 145-155 Nm to natomiast turbodoładowana wersja jednostki 1.2 16V. Początkowo przeznaczony tylko dla sportowej wersji GT, później był dostępny również w innych wariantach. W zasadzie jest to 1.2 16V wyposażony w turbosprężarkę. Oznacza to, że ten silnik z wtryskiem MPI i paskiem rozrządu nie ma nic wspólnego ze słynącym z problemów 1.2 TCe „H5F” (2013-2019), znanym z nowszych, większych modeli. To prawie niezniszczalny silnik, ale o starych właściwościach – z odczuwalnym efektem turbo na dole i wysokim zużyciem paliwa przy dynamicznej jeździe. Wersje Euro 4 mają dzięki krótszym przełożeniom bardziej zdecydowane reakcje na gaz, ale też wyższą głośność i zużycie paliwa (zwykle 8 l/100 km). Mocniejszy wariant Euro 5 z wydłużonym przełożeniem stałym jest nieco oszczędniejszy i bardziej komfortowy.
W ofercie też RS i diesel
Dla miłośników sportowych wrażeń, Renault oferowało model Twingo RS z silnikiem 1.6 16V o mocy 131-133 KM i momencie obrotowym 160 Nm. Jednostka tylko dla topowego Twingo R.S. (Renault Sport) lub pochodnego Gordini R.S. Specyficzna wysokoobrotowa wersja wolnossącego silnika 1.6, wsparta bardzo krótkimi przełożeniami pięciobiegowej skrzyni manualnej (przy 130 km/h na 5. biegu 4300 obr/min). Jeździ ładnie, ale zabawa okupiona rykiem wkręcanego silnika i dziewięciolitrowym zużyciem paliwa nikogo nie bawi zbyt długo. Niezawodność silnika jest tylko przeciętna, ryzyko kupna wyeksploatowanego egzemplarza wysokie, ceny używanych również. Główne zalety: najlepiej dostrojone zawieszenie, dobre wyposażenie i większe, mocniejsze hamulce.
Używane Renault Twingo II jest dostępne również z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi o mocy od 64 do 86 KM i momencie obrotowym 160-200 Nm. Z tym silnikiem wysokoprężnym lekkie Twingo jeździło pięknie, nawet w najsłabszej wersji. Płynne ruszanie, ładny moment w górach, do tego zużycie paliwa około 4,5 l oleju napędowego. Niestety wyciszenie jest tu o rząd gorsze niż w Clio, a historia pojazdu prawdopodobnie również nie będzie krystaliczna. Najczęściej są to wielokrotnie „kręcone” egzemplarze z Niemiec, Włoch i Hiszpanii. Ponadto, zarówno wersje Euro 4 bez filtra cząstek stałych (64 KM, rzadko 84 KM), jak i późniejsze Euro 5 z filtrem FAP (75 KM, bardzo rzadko 86 KM) miały w Twingo zawsze nieco delikatniejszy układ wtryskowy (Delphi).
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używane Renault Twingo III – silniki. Opinie, wady, zalety. Który wybrać?
Używane Renault Twingo II – silniki. Opinie, który wybrać?
Jakie opinie zbierają silniki Twingo 2. generacji? Najrozsądniejszym wyborem będzie najpopularniejsza jednostka 1.2 16V. Warto skupić się na poszukiwaniu wersji Euro 4 (76 KM), która oferuje żwawszą reakcję na gaz i lepszą dynamikę. Silnik ten zapewnia dobry kompromis między osiągami a ekonomią, jest również mechanicznie trwały i łatwy w serwisowaniu. Dla osób szukających większej mocy, ale akceptujących wyższe zużycie paliwa, ciekawą alternatywą może być turbodoładowana wersja 1.2 TCe (101-102 KM). Jeśli priorytetem jest ekonomia, warto rozważyć diesla 1.5 dCi, pamiętając jednak o potencjalnych problemach z wyciszeniem i ryzykiem zakupu „kręconego” egzemplarza. Unikajmy natomiast wersji z automatyczną skrzynią Quickshift oraz sportowego RS, chyba że jesteśmy świadomi ich specyfiki i ograniczeń.