Co roku w sezonie wielu kierowców jest zaskoczonych, gdy ich klimatyzacja nie chłodzi lub wyjątkowo brzydko pachnie. Albo może to być połączenie obu tych czynników. Konserwacja klimatyzacji jest jedną z rzeczy, które wiele osób zaniedbuje. Więc jak to zrobić?
Chyba najbardziej popularnym sposobem „czyszczenia” czy „dezynfekcji” klimatyzatora są różnego rodzaju spraye. Celowo stawiamy cudzysłów, bo chodzi raczej o odświeżenie wnętrza samochodu niż faktyczne czyszczenie klimatyzacji. Oczywiście nie wykluczamy pewnej zdolności dezynfekcyjnej sprayów dobrej jakości, ale nigdy nie osiągniesz w ten sposób 100% efektu.
Jednak osoby, które regularnie zlecają profesjonalne czyszczenie klimatyzatora, mogą uznać, że spray jest wystarczający. Jego użycie polega zazwyczaj na ustawieniu najniższej temperatury na klimatyzacji po uruchomieniu samochodu, ustawieniu najwyższej prędkości wentylacji, aktywacji wewnętrznego obiegu i włączeniu klimatyzacji. Następnie spray umieszcza się między tylnymi siedzeniami i pozostawia w zamkniętym samochodzie na około 10 minut.
Jeśli spray nie jest wystarczający
Tak skuteczna metoda, jak ta na odświeżenie wentylacji, nadal nie wyczyści mocno zabrudzonych klimatyzatorów pełnych pleśni i potrzebna jest interwencja profesjonalnego serwisu. Choć zwykle nie ma informacji o konieczności wymiany filtra kabinowego, zawsze lepiej założyć nowy. W większości zwykłych samochodów można to zrobić samemu i nawet filtr z węglem aktywnym kosztuje do 600 koron. Z reguły zaleca się wymianę filtra co dwa lata lub po przejechaniu 30 000 km. Dla lepszego samopoczucia zmieniaj je raz w roku. Zawsze jest w nim mnóstwo brudu.
Szczególnie jeśli cierpisz na alergie, czystość klimatyzacji i filtra kabinowego jest niezwykle ważna. Wymieniaj filtr co roku (najlepiej wiosną przed rozpoczęciem sezonu) i regularnie dokładnie czyść układ klimatyzacji i wentylacji.
Inną możliwością częściowego czyszczenia i dezynfekcji jest zastosowanie specjalnego środka czyszczącego w sprayu poprzez wąż do miejsca, w którym znajduje się filtr kabinowy, który oczywiście musi być najpierw usunięty. Spray może być również stosowany do wylotów wentylacyjnych. Jest to rozwiązanie bardziej pracochłonne, ale dość skuteczne w dezynfekcji, gdy użyjemy dobrej jakości sprayu do czyszczenia. Wyjątkowo brudne klimatyzatory jednak też tego nie wyczyszczą.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wycieraczki zawdzięczamy… kobietom. Czego jeszcze o nich nie wiecie?
Czyszczenie ozonem i profesjonalny serwis
W ramach głównego serwisu klimatyzacji, który samochód powinien mieć co dwa lata, układ jest dokładnie czyszczony, a przede wszystkim dezynfekowany ozonem, który skutecznie zabija bakterie i inne mikroorganizmy. Do czyszczenia ozonem służy generator ozonu, który można nabyć od około 3 000 koron do stosowania na wnętrzach samochodów. Sam proces czyszczenia ozonem jest podobny do procesu czyszczenia sprayem w zamkniętym samochodzie, ale trwa dłużej, około pół godziny.
Jednocześnie sprawdzany jest stan klimatyzatora, jego działanie oraz poziom czynnika chłodniczego. Wiele zależy od samochodu i marki, a także stopnia skomplikowania prac. Wraz z wymianą filtra kabinowego, profesjonalne czyszczenie klimatyzacji kosztuje od około 1500 koron, ale w zależności od modelu i zakresu prac, w serwisie można zostawić od czterech do pięciu tysięcy. Albo nawet więcej. Po dokładnym serwisowaniu klimatyzacji wystarczy co pół roku kupić spray czyszczący i zastosować tę samą metodę, co w pierwszym kroku.
Jak korzystać z klimatyzacji?
Nie unikaj używania klimatyzatora nawet w chłodne dni i zimą. Jeśli działa prawidłowo, pomaga w odszumianiu szyb, a także pomoże w szybszym odszranianiu, nawet przy zimnym silniku. To właśnie nieużywanie klimatyzacji zimą, kiedy niektórzy kierowcy przez pół roku w ogóle jej nie włączają, prowadzi do jej zapchania i nieprzyjemnego zapachu stęchlizny.
Latem, przy wyższych temperaturach otoczenia, pamiętaj, że przejście z chłodnego samochodu do gorącego otoczenia na zewnątrz nie jest zdrowe. Podczas dłuższej podróży nie jest źle mieć samochód ustawiony na, powiedzmy, 22 stopnie, nawet jeśli na zewnątrz jest 30 stopni, ale jeśli planujesz postój, podnieś temperaturę tak, aby różnica nie była większa niż 7 stopni.
Ponadto, około pięć minut przed przybyciem do miejsca docelowego, wyłącz klimatyzację i po prostu pozwól, aby powietrze wdmuchiwało się do środka, pozwalając wymiennikowi ciepła klimatyzatora wyschnąć wraz z przepływem powietrza z zewnątrz. Nie będzie się wtedy na nim tworzyć tyle bakterii.
Jeszcze jeden szczegół: niektórzy ludzie zawsze wariują, gdy latem znajdują kałużę pod samochodem. Ale zazwyczaj jest to po prostu skondensowana wilgoć z klimatyzatora, która celowo jest odprowadzana na zewnątrz. Jest to normalne i świadczy o tym, że klimatyzacja działa prawidłowo i chłodzi.