Connect with us

Wpisz wyszukiwaną frazę:

Eksploatacja

Używana Honda Civic X – silniki. Wady, zalety, opinie. Który jest najlepszy?

Dziesiąta generacja Hondy Civic to samochód, który od lat cieszy się niesłabnącą popularnością wśród kierowców. W tym artykule przyjrzymy się bliżej silnikom, które napędzają te japońskie kompakty produkowane w latach 2016-2022. Każda z jednostek napędowych ma swoje unikalne cechy, zalety i wady. Przeanalizowaliśmy je, by pomóc potencjalnym nabywcom w podjęciu właściwej decyzji.

honda civic x silniki
Fot. Honda

Kontrowersyjny maluch – 1.0 VTEC Turbo

Zacznijmy od najmniejszej jednostki – litrowego silnika VTEC Turbo o mocy 129, a potem 126 KM i 200 Nm (z CVT 180 Nm). To skomplikowana konstrukcja, która powstała w odpowiedzi na europejskie trendy downsizingu. Mimo niewielkiej pojemności, oferuje zaskakującą dynamikę. Średnie zużycie paliwa na poziomie 6 litrów na 100 km może się wydawać atrakcyjne, jednak diabeł tkwi w szczegółach.

Niestety, ta jednostka napędowa nie może pochwalić się wysoką niezawodnością. Jej żywotność w dużej mierze zależy od stylu jazdy – preferuje spokojną jazdę pozamiejską. Dodatkowo, aby cieszyć się nią dłużej, konieczne są spore inwestycje w prewencyjne serwisowanie. Co prawda, na razie wiele napraw jest dotowanych przez producenta, ale prawdziwe koszty utrzymania tego silnika mogą dać o sobie znać w przyszłości.

Jeśli chodzi o osiągi, maksymalna prędkość to 203 km/h (200 km/h z przekładnią CVT), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 10,4 sekundy. Elastyczność w zakresie 80-120 km/h na 5. i 6. biegu wynosi odpowiednio 11,2 i 14,4 sekundy. Biorąc pod uwagę potencjalne problemy i koszty, trudno polecić ten silnik jako rozsądny wybór dla kupujących używaną Hondę Civic X.

Honda Civic 10 – silniki. Złoty środek – 1.5 VTEC Turbo

Przechodząc do większej jednostki benzynowej, 1.5 VTEC Turbo jawi się jako znacznie ciekawsza propozycja. Przypomnijmy, że ma 182 KM mocy maksymalnej i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego (220 Nm z CVT). To udana konstrukcja opracowana przez inżynierów Hondy, która łączy w sobie dobrą niezawodność z satysfakcjonującymi osiągami.

Silnik ten charakteryzuje się liniową charakterystyką i przyjemną gradacją mocy w górnym zakresie obrotów. Co ciekawe, wersja współpracująca z manualną skrzynią biegów oferuje nieco żywsze osiągi niż ta sparowana z przekładnią CVT. Warto również wspomnieć, że w przeciwieństwie do identycznej jednostki montowanej w modelu CR-V, ta wersja jest mniej podatna na problem rozcieńczania oleju benzyną.

Osiągi robią wrażenie – prędkość maksymalna sięga 220 km/h (200 km/h z CVT), a sprint do setki trwa zaledwie 8,3 sekundy. Elastyczność w zakresie 80-120 km/h na 5. i 6. biegu wynosi odpowiednio 8,7 i 11,2 sekundy. Biorąc pod uwagę kombinację niezawodności i osiągów, 1.5 VTEC Turbo jawi się jako świetny wybór dla poszukujących używanej Hondy Civic X.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używana Honda CR-V IV – silniki. Wady, zalety, opinie. Który najlepszy?

Diesel na przekór trendom – 1.6 i-DTEC

Choć oferowany tylko przez krótki okres, diesel 1.6 i-DTEC to prawdziwa perełka w gamie silników dziesiątej generacji Civica. Ta gruntownie zmodyfikowana jednostka wysokoprężna to sekretny typ dla znawców. Przypomnijmy, że 4-cylindrowy motor ma 120 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Silnik ten wyróżnia się wydajnym spalaniem i spełnia normę emisji Euro 6d-Temp bez konieczności stosowania systemu AdBlue. To duża zaleta dla użytkowników, którzy cenią sobie prostotę obsługi. Dodatkowo, jednostka ta cechuje się delikatną pracą i imponująco niskim zużyciem paliwa – średnio zaledwie 4,5 litra na 100 km. Silnik nie miał praktycznie żadnych chorób wieku dziecięcego, co najwyżej drobnostki z sondą lambda.

Jeśli zdecydujemy się na diesla, warto wybrać wersję z manualną skrzynią biegów. Opcjonalna 9-biegowa przekładnia automatyczna ZF (znana również z niektórych Fiatów, Jeepów czy małych Land Roverów) nie zawsze działa idealnie. Osiągi są więcej niż zadowalające – prędkość maksymalna to 201 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,8 sekundy. Dla osób szukających ekonomicznego i niezawodnego silnika, 1.6 i-DTEC stanowi doskonały wybór.

Honda Civic X Type R. Moc dla wymagających – 2.0 VTEC Turbo

Na koniec najmocniejsza jednostka w ofercie – dwulitrowy silnik VTEC Turbo, montowany w topowej wersji Type R. Ma 320 KM mocy maksymalnej i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To jednostka przeznaczona dla prawdziwych entuzjastów motoryzacji.

W porównaniu do poprzedniej generacji, silnik ten został wyposażony w ulepszoną elektronikę i układ wydechowy. Co ważne, świetne właściwości jezdne nie są już okupione przesadnie twardym zawieszeniem. Dodatkowo, Type R może pochwalić się doskonałą manualną skrzynią biegów i mocnymi hamulcami Brembo. Osiągi są imponujące – prędkość maksymalna to aż 272 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,7 sekundy. Elastyczność w zakresie 80-120 km/h na 5. i 6. biegu wynosi odpowiednio 4,9 i 6,4 sekundy.

Jednak nie ma róży bez kolców – zużycie paliwa waha się od 8 do 14 litrów na 100 km, w zależności od stylu jazdy. Dodatkowo, kupując używany egzemplarz Type R, warto dokładnie sprawdzić jego historię i stan techniczny, szczególnie jeśli mamy do czynienia z „podrasowanym” egzemplarzem. Podsumowując, wybór tego silnika zależy głównie od priorytetów kupującego. Dla poszukiwaczy mocnych wrażeń będzie to wymarzony napęd, ale osoby ceniące ekonomię powinny rozważyć inne opcje.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Honda Civic 2024. Wersje, silniki, ceny. Co można kupić?

Honda Civic X – silniki. Opinie, który wybrać?

Jakie opinie zbierają silniki w Civiku 10. generacji? Wybór odpowiedniego silnika w tym modelu nie jest łatwy. Po analizie dostępnych jednostek napędowych, możemy jednak wyciągnąć kilka kluczowych wniosków.

Najmniejsza jednostka 1.0 VTEC Turbo, mimo atrakcyjnego zużycia paliwa, nie jest polecana ze względu na potencjalne problemy z niezawodnością i wysokie koszty utrzymania w dłuższej perspektywie. Dwie jednostki napędowe wyróżniają się szczególnie pozytywnie: benzynowy 1.5 VTEC Turbo oraz wysokoprężny 1.6 i-DTEC. Oba silniki oferują doskonałą kombinację osiągów, ekonomii i niezawodności. 1.5 VTEC Turbo to świetny wybór dla osób preferujących silniki benzynowe. Oferuje dobrą dynamikę, przyzwoite zużycie paliwa i sprawdzoną konstrukcję. Jest to uniwersalna jednostka, która sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na trasie. Dla osób pokonujących duże dystanse, 1.6 i-DTEC jawi się jako optymalne rozwiązanie. Ten diesel łączy w sobie niskie zużycie paliwa z dobrymi osiągami i brakiem konieczności stosowania AdBlue.

Natomiast 2.0 VTEC Turbo w wersji Type R to propozycja dla entuzjastów, ale ze względu na wysokie zużycie paliwa i potencjalnie wyższe koszty utrzymania, nie jest to opcja dla każdego. Podsumowując, jeśli mielibyśmy wskazać jeden, uniwersalny wybór, byłby to benzynowy silnik 1.5 VTEC Turbo. Oferuje on najlepszy kompromis między osiągami, ekonomią i niezawodnością. Dla osób pokonujących duże dystanse, diesel 1.6 i-DTEC może okazać się lepszym wyborem.

5/5 (Liczba głosów: 1)