Czego szukasz?

motopass.plmotopass.pl

Eksploatacja

Elektroniczny hamulec postojowy ma ukryty tryb. Możesz o nim nie wiedzieć, ale może ratować życie

ozwój układu hamulcowego jest pełen pułapek i paradoksów, o których mogłeś nie wiedzieć. W kolejnych zdaniach przeprowadzimy Cię przez ten proces i zwieńczymy go prawie nieznaną funkcją, która może uratować Ci życie.

elektroniczny hamulec postojowy

Hamulce mocno się rozwinęły przez lata

W początkach motoryzacji hamulce miały jeden cel: zatrzymać pojazd. Ale jak samochody stają się nowoczesne, rozwój i ostateczny tuning jest dość alchemiczny. Ale efekt jest taki, że nowa Octavia potrafi wyhamować ze 100 km/h na wysokości 34 metrów. Nowoczesne opony bardzo pomagają, ale rozwój hamulców pozostaje trudną drogą.

Trzeba spełnić szereg norm prawnych, które wykluczają na przykład azbest, amoniak, ołów, kadm, a ostatnio także miedź. Zwrócono również uwagę na poziom wytwarzanych cząstek pyłu. Zestawy ceramiczne rozwiązują większość z tych problemów, ale są one zarezerwowane dla samochodów sportowych.

Ponadto należy wziąć pod uwagę ogólny tuning, który musi być kompromisem. Jedni lubią hamulce o szybszym początku, inni nieco bardziej stonowane. Ważne jest, aby zachować liniowość i najlepiej takie samo strojenie w całym portfolio modeli. Oznacza to, że hamulce muszą zachowywać się mniej więcej tak samo w małej Fabii, jak i w siedmiomiejscowym Kodiaqu.

Komfort ważny, ale nie najważniejsze

Jest to spore wyzwanie, ponieważ każdy samochód ma inną moc, średnicę kół i wagę w zależności od motoryzacji. Ponadto pod uwagę brany jest również komfort akustyczny, przez co rozumiemy wyeliminowanie nieprzyjemnego gwizdania. Dzieje się to nie tylko pomiędzy padem a płytą, ale poprzez wibrację dowolnego elementu do określonej częstotliwości. Czasem wystarczy dołożyć klocki, by zmienić ich sztywność, czasem trzeba zmienić kształt odlewu mocowania hamulca.

Charakter drogi, gładki czy szorstki, nie może wpływać na funkcjonalność. Warto jednak wziąć pod uwagę profil drogi i np. na stromych nachyleniach zastosować hamulce silnikowe. Z kolei w sytuacji kryzysowej nie bój się użyć pełnej siły pedału i mocno wcisnąć go aż do podłogi. O resztę dbają systemy wspomagające, takie jak ABS i ESP. Po umyciu samochodu warto wybrać się na krótką przejażdżkę, aby wysuszyć i rozgrzać hamulce, aby zapobiec korozji.

Ciekawą nowością zespołu rozwojowego Škody jest system aktywnego chłodzenia hamulców z wykorzystaniem wentylatora chłodnicy silnika. W razie potrzeby zapewnia to chłodne powietrze, które jest kierowane przez zestaw aktywnych klap w nadkolach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Czarne kropki na szybie samochodu. Pozornie bez sensu, ale mają wiele funkcji

Co może zrobić elektroniczny hamulec postojowy?

Pojawienie się elektromobilności spowodowało powrót hamulców bębnowych. Powód jest prosty: tylne hamulce są z reguły mniej obciążone i układ tarczowy staje się bezsensowny przy spowalnianiu systemem regeneracyjnym. Z drugiej strony, samochody elektryczne są cięższe. Dlatego należy opracować hamulce bębnowe o dużej sile hamowania. Nowe samochody elektryczne VW mają napęd na tylne koła, a tam właśnie pojawia się hamowanie regeneracyjne. Należy zaznaczyć, że Skoda Auto jest odpowiedzialna za rozwój hamulców bębnowych dla Grupy.

Zespół inżynierów pracuje więc nad wymiarowaniem poszczególnych elementów zgodnie z wymaganymi parametrami przyszłych samochodów, połączeniem hamulca z częściami podwozia, połączeniem obwodu hydraulicznego, funkcją hamulca ręcznego i wieloma innymi szczegółami.

Ciekawostką jest ukryta funkcja elektronicznego hamulca dopasowującego. Gdy jest przytrzymany przez dłuższy czas, włącza się tryb awaryjny, w którym ESP podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i samochód stopniowo hamuje. Przycisk nie steruje w takim momencie hamulcem postojowym, ale służy jako środek informujący elektronikę samochodu, że dzieje się coś niezwykłego i trzeba się zatrzymać. W sytuacji zagrożenia może zareagować również pasażer.

W przypadku elektronicznego hamulca postojowego tłoczki zacisków są sterowane przez silnik elektryczny, dzięki czemu system jest w stanie regulować siłę. Natomiast konwencjonalny hamulec ręczny uruchamiany dźwignią ma dźwignie i specjalny mechanizm ślimakowy, który wysuwa tłok.

5/5 (Liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama

Zobacz także

Eksploatacja

Ludzie zwykle interesują się chłodzeniem silnika dopiero wtedy, gdy na desce rozdzielczej zapala się czerwona lampka ostrzegawcza, której towarzyszy groźny sygnał dźwiękowy. Mimo to...

Używane

Peugeot 5008 był popularnym wyborem dla flot lub osób prywatnych, które chciały mieć przestronny, siedmiomiejscowy samochód z dawką polotu. O dziwo jednak okazało się,...

Używane

Marka Volvo kojarzy nam się zazwyczaj z praktycznymi i przede wszystkim bezpiecznymi samochodami rodzinnymi. C30 w swoich czasach było raczej ciekawostką, a mała liczba...

Używane

Francuzi, podobnie jak Włosi po II wojnie światowej, byli ekspertami od małych samochodów, które mimo swoich skromnych rozmiarów były w stanie zaspokoić większość potrzeb...