Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Samochody nowe

Volvo XC90 czy BMW X5? Porównanie dużych SUV-ów z segmentu premium

Porównanie Volvo XC90 i BMW X5 nie jest tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Z jednej strony oba auta mają ze sobą wiele wspólnego – duże, komfortowe, dość drogie, z mnóstwem ciekawego wyposażenia i dodatków. Z drugiej zaś różnice są aż nadto zauważalne, bowiem BMW X5 jest zdecydowanie młodsze, ma zupełnie inny charakter, natomiast Volvo XC90 kierowane jest raczej do innej grupy odbiorców. Poznajmy bliżej te dwa niezwykle ciekawe modele.

bmw x5 volvo xc90 porównanie
Fot. Volvo, BMW

Volvo XC90 czy BMW X5? Podobne wymiary, ale zupełnie inne charaktery

Rzadkość na rynku motoryzacyjnym stanowi model samochodu, który jest wytwarzany bez przerwy od dekady. Druga generacja Volvo XC90, która zadebiutowała w 2014 roku, prawdopodobnie będzie dostępna jeszcze przez kilka kolejnych lat. Metaliczne lakiery, duże felgi z pięknym wykończeniem, poza tym liczne elementy karoserii malowane w kolorze nadwozia oraz chromowane wstawki. Volvo XC90 posiada także imponujący, lecz nieprzesadnie duży, chromowany grill z elegancko wyprofilowanymi pionowymi listwami, przednie światła z charakterystyczną sygnaturą „młota Thora” i tylne lampy umieszczone w unikalnej, pionowej konfiguracji. Dodatkowo, jego klasyczna, harmonijna i symetryczna sylwetka wraz z imponującymi wymiarami nadal przyciągają wzrok. Volvo XC90 nadal imponuje i z pewnością, gdyby Volvo postanowiło kontynuować jego produkcję, wprowadzając drobne aktualizacje wyglądu i wnętrza, spotkałoby się to z pozytywnym odbiorem. Niestety, regulacje dotyczące elektromobilności mają swoje wymogi, które nie zawsze są zgodne z oczekiwaniami konsumentów i działaniami producentów.

BMW X5 jest o cztery lata młodszym modelem, który dodatkowo przeszedł ostatnio znaczący lifting i aktualizację wnętrza. Już na pierwszy rzut oka widać, że mamy do czynienia z autem o zupełnie innym charakterze i skierowanym do innej grupy odbiorców. Fakt, model X5 nie jest tak ostentacyjny jak XM, nie posiada tak wielu kontrowersyjnych elementów stylistycznych, ale w niektórych wersjach możemy spotkać bardzo mocno nacechowane dodatki. Przedni grill jest wydatny, ale nie karykaturalny, natomiast smukłe i szerokie światła dodają całości bardzo dynamicznego wyglądu. Dodajmy do tego klasyczną linię nadwozia, liczne chromowane dodatki, duże felgi o pięknych wzorach i słuszne gabaryty, a mamy gotowy przepis na bardzo uniwersalne stylistycznie auto. Dla zwolenników klasycznego wyglądu przygotowano tzw. Linię Podstawową, a jeśli ktoś chce więcej lakierowanych dodatków i sportowych akcentów, może zdecydować się na Pakiet Sportowy M, który diametralnie zmienia charakter wizualny pojazdu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: BAIC Beijing 7 2024. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Dane techniczne, wymiary, bagażnik

Oba auta są bardzo duże i zapewniają mnóstwo przestrzeni dla pasażerów i bagażu. Jeśli chodzi o gabaryty, szwedzki duży SUV mierzy 4950 mm długości, 2008 mm szerokości i 1776 mm wysokości. Rozstaw osi to 2984 mm. Blisko 5-metrowe nadwozie nie jest tylko na pokaz, bo wewnątrz miejsca jest pod dostatkiem. Mało tego, w topowych odmianach znajdziemy także trzeci rząd siedzeń z indywidualnymi fotelami. Nie jest to tylko zwykła „ławka” dla najmłodszych, bowiem producenta dość swobodnie zmieszczą się tam osoby o wzroście do 170 centymetrów. Oczywiście w konfiguracji 7-osobowej bagażnik jest symboliczny i pomieści co najwyżej kilka plecaków czy niewielkie zakupy, ale po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń do dyspozycji zostaje bagażnik o pojemności 640 litrów. Maksymalna pojemność bagażnika to 1816 litrów.

BMW X5 również nie należy do małych aut i w zasadzie gabarytowo jest bardzo porównywalne do szwedzkiego konkurenta. Niemiecka propozycja z Bawarii mierzy 4935 mm długości, 2004 mm szerokości i 1765 mm wysokości. Rozstaw osi to 2975 mm. W tym modelu również możemy wybrać wersję 7 osobową i tutaj także pasażerowie siedzący w trzecim rzędzie nie będą skazani na mękę. Oczywiście pod warunkiem, że ich wzrost nie przekroczy 170 centymetrów, a podróż ograniczy się do krótkiego dojazdu do szkoły, na zakupy lub piknik za miastem. W takiej konfiguracji również bagażnik za wiele nie pomieści, ale w konfiguracji 5-osobowej ma on pojemność 650 litrów. Po złożeniu oparć kanapy mamy do dyspozycji 1870 litrów. Jak wspomnieliśmy, gabarytowo i pod względem pojemności oba pojazdy są bardzo zbliżone do siebie. Porównanie SUV-ów Volvo i BMW w tym przypadku wychodzi więc na remis.

bmw x5

Fot. BMW

volvo xc90

Fot. Volvo

Volvo XC90 czy BMW X5? Wnętrza, jakość materiałów i wyposażenie

Wnętrze Volvo XC90 zachwyca przestronnością i komfortem. Wszystko tu świadczy o dbałości o detale, nie znajdziemy żadnych kompromisów czy oszczędności. Materiały użyte do wykończenia są najwyższej jakości, a dopasowanie elementów robi wrażenie. Design wnętrza jest minimalistyczny, ale zdecydowanie nie można go nazwać prostym. Jasne wykończenie wnętrza sprawia wrażenie luksusu, a wygodne fotele z szerokim zakresem regulacji, w tym długości siedziska, zachęcają do odbywania długich podróży. Deska rozdzielcza wydaje się wolna od zbędnych przycisków i przełączników. Większość funkcji obsługujemy za pośrednictwem ekranu dotykowego, a system info-rozrywki jest łatwy w obsłudze, choć wymaga pewnego przyzwyczajenia. Wirtualne zegary przed kierowcą są estetyczne i czytelne, jednak ich konfiguracja może czasami sprawiać trudności. Ustawianie komputera pokładowego lub sprawdzanie średniego spalania, przebiegu itp. bywa kłopotliwe.

Po raz kolejny – kabina BMW X5 oferuje zupełnie inny styl, choć kilka aspektów jest wspólnych. Mamy do czynienia z eleganckim, świetnie wykonanym wnętrzem o mocno technologicznym charakterze. Z jednej strony pięknie wyprofilowane fotele skórzane i tapicerka w wielu różnych konfiguracjach kolorystycznych – od czarnej, przez beżowo-grafitową, po jasnobrązową – liczne wstawki z pięknego drewna, z drugiej zaś oświetlenie ambientowe w najróżniejszych kolorach, szeroki panel z dwoma ekranami i naszpikowany gadżetami i funkcjami multimedialnymi system info-rozrywki. O ile szwedzki konkurent skierowany jest do miłośników minimalizmu bez technologicznych zainteresowań, tak BMW X5 hołduje maksymie, że im więcej gadżetów i funkcji, tym lepiej. System jest dość skomplikowany i posiada bardzo rozbudowane menu, ale wystarczy kilka godzin treningu, aby wszystko ustawić „pod siebie” i zapamiętać lokalizację najważniejszych funkcji.

Zaawansowane technologie i ciekawostki

Volvo od zawsze słynęło z dbałości o bezpieczeństwo, więc we flagowym SUV-e XC90 pojawiły się w zasadzie wszystkie aktualnie dostępne systemy wsparcia kierowcy. Fakt, w elektrycznym następcy – EX90 – pojawi się zaawansowany LiDAR, który wykrywa przeszkody nawet po zmroku analizując otoczenie, ale w „starszym” XC90 również można poczuć się bezpiecznie. Z najciekawszych systemów tego typu jest z pewnością system automatycznego hamowania na skrzyżowaniach, który może aktywować hamulce, gdy kierowca popełni błąd, zagapi się i będzie chciał skręcić przed nadjeżdżającym pojazdem.

BMW z kolei kojarzy się ze sportem, a więc w ofercie BMW X5 znajdziemy nie tylko bardzo mocną odmianę M60i xDrive, ale również topowe X5 M Competition. Wielki, rodzinny SUV z przepastnym bagażnikiem w konfiguracji torowej? Być może X5 M Competition nie poradzi sobie na torze z M4 Competition, ale konfiguracja pozwala na niezwykle agresywną i mocno sportową jazdę bez kompromisów. Fakt, masa pojazdu oraz wyższy środek ciężkości na pewno wpływają na prowadzenie, ale zaawansowany dyferencjał pozwala przekazać znaczną część mocy i momentu obrotowego na tylną oś, pozwalając na prowadzenie w kontrolowanym poślizgu. Jak widać, charaktery obu aut są zgoła odmienne.

bmw x5

Fot. BMW

volvo xc90

Fot. Volvo

Volvo XC90 i BMW X5. Dostępne układy napędowe

W najnowszym modelu Volvo XC90 z 2024 roku dostępne są następujące silniki:

  • silnik benzynowy z układem mild hybrid: B5 AWD (2.0 R4; 250+14 KM, 350 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną Geartronic i napędem na wszystkie koła;
  • silnik wysokoprężny z układem mild hybrid: B5 AWD (2.0 R4; 235+14 KM, 480 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną Geartronic i napędem na wszystkie koła;
  • napęd hybrydowy: T8 eAWD (2.0 R4; 455 KM, 709 Nm) z 8-biegową przekładnią automatyczną Geartronic i napędem na wszystkie koła.

Warto zauważyć, że w każdym przypadku pod maską będzie pracował silnik 2.0 – bez żadnych wyjątków, sportowych odmian etc. Jednym to nie przeszkadza, inni kręcą nosem narzekając, że tak duże auto rodzinne klasy premium powinno mieć pod maską nieco większy silnik. Jeśli chodzi o pojemność zbiornika paliwa, niezależnie od wersji jest to 71 litrów. Warto w tym przypadku podkreślić, że czasami w hybrydach typu plug-in, ze względu na baterię zajmującą sporo miejsca, zbiorniki bywają mniejsze niż w odpowiednikach ze standardowym napędem.

BMW X5 z 2024 roku oferuje natomiast następujące następujące układy napędowe:

  • Silniki benzynowe:
    • xDrive40i: 3.0 R6; 381 KM, 540 Nm;
    • M60i xDrive: 4.4 V8; 530 KM, 750 Nm;
    • M Competition: 4.4 V8; 625 KM, 750 Nm.
  • Silniki wysokoprężne:
    • xDrive30d: 3.0 R6; 298 KM, 670 Nm;
    • xDrive40d: 3.0 R6; 352 KM, 720 Nm.
  • Napęd hybrydowy:
    • xDrive50e: 3.0 R6; 489 KM, 700 Nm.

Wszystkie wersje są wyposażone w napęd na cztery koła i 8-biegową przekładnię automatyczną. Dodatkowo, model xDrive50e jako hybryda plug-in oferuje zasięg do 110 km w trybie elektrycznym. A jakie są pojemności zbiornika paliwa? O ile szwedzki SUV w każdej wersji miał taki sam zbiornik, tak tutaj mamy trzy wersje pojemności w zależności od typu napędu. Hybryda plug-in posiada zbiornik o pojemości 69 litrów, silnik Diesla oferuje zbiornik o pojemności 80 litrów, zaś wersje benzynowe – 83 litry.

X5 czy XC90 – kto ma bogatszą ofertę silników?

Reasumując, w Volvo mamy dość ograniczony, choć wystarczająco zróżnicowany wybór. Oczywiście trzeba liczyć się z tym, że nie będą to oszczędne auta, ale można dobrać coś do różnych scenariuszy codziennej eksploatacji. Volvo XC90 w wersji z hybrydą plug-in pozwoli na pokonywanie do 69 kilometrów po naładowaniu baterii, co sprawdzi się w codziennych dojazdach do pracy itp. Na dalekie dystanse lepszym wyborem będzie wersja z silnikiem wysokoprężnym, która zużyje średnio 6,5 l/100 km. Dla porównania BMW w wersji hybrydowej plug-in jest w stanie pokonać nawet 107 kilometrów w trybie elektrycznym, zaś bazowy silnik Diesla zużyje średnio 7,1 l/100 km. Taka ciekawostka – wersja X5 M Competition zużywa średnio 12,9 l/100 km, ale sportowa jazda jest w stanie tą wartość nawet podwoić.

bmw x5 bagażnik

Fot. BMW

volvo xc90 bagażnik

Fot. Volvo

Ceny i przykładowe konfiguracje

Ceny Volvo XC90 zaczynają się od poziomu 327 900 złotych za bazową odmianę Core z silnikiem wysokoprężnym 2.0 B5 Mild Hybrid o mocy 235 KM. Za wersję benzynową 2.0 B5 Mild Hybrid o mocy 250 KM zapłacimy co najmniej 343 900 złotych, a za topową hybrydę plug-in 2.0 T8 Recharge o mocy 455 KM – 403 900 złotych. Przykładowo za topowy wariant napędowy w najwyższej wersji wyposażenia Ultra (z panoramicznym dachem, wyświetlaczem HUD, nubukową podsufitką etc.) z opcjonalnym lakierem Denim Blue, 22-calowymi felgami, wentylowanymi fotelami i tapicerką skórzaną w kolorze Amber zapłacimy już 453 900 złotych.

Wybór dodatków, felg i tapicerek zależy od tego, na jakie wyposażenie się zdecydujemy w początkowej fazie konfiguracji. W odmianie Core mamy do wyboru felgi od 19 do 21 cali oraz dwie odmiany tapicerki skórzanej – czarną i w jasnej tonacji. Wystarczy jednak zdecydować się na wersję Plus lub Ultra, aby mieć wybór spośród felg w rozmiarze od 20 do 22 cali oraz całej gamy tapicerek tj. skórzanych, z mieszanki wełny, skóry Nappa czy też wersji z wentylacją. Przyznam, że świetnie i dość niecodziennie prezentuje się tapicerka z mieszanki wełny w tonacji szarości np. w połączeniu z ciemnoniebieskim lakierem Denim Blue. Godnym uwagi dodatkiem są także laminowane szyby boczne i tylna (5100 złotych), aktywne zawieszenie pneumatyczne (11 550 złotych), kamery 360 stopni (6150 złotych) czy też system audio Bowers & Wilkins (14 550 złotych).

Wyposażenie BMW jest ciekawsze?

Za najtańszą odmianę BMW X5 zapłacimy 393 500 złotych. W tej cenie dostajemy silnik wysokoprężny 3.0 30d z napędem xDrive o mocy 298 KM i bazowe wyposażenie. Akurat w BMW zaczynamy od dwóch podstaw – linii Podstawowej lub z Pakietem Sportowym M – a potem dokupujemy wszystkie dodatki. Niemiecki SUV dla rodziny z bazową benzyną tj. 3.0 40i xDrive o mocy 381 KM kosztuje 403 500 złotych, a za topowy wariant X5 M Competition zapłacimy już 715 000 złotych. W tej cenie dostajemy silnik 4.4 V8 o mocy aż 625 KM. Przykładowo za wersję z silnikiem 3.0 40i xDrive o mocy 381 KM w linii Podstawowej, z lakierem szarym Skyscraper, 22-calowymi felgami i skórzaną tapicerką BMW Individual zapłacimy 455 900 złotych.

Oczywiście w przypadku obu modeli oferta wyposażenia dodatkowego jest ogromna, ale zdaje się, że BMW daje więcej swobody w wyborze. O ile bazowy model oferuje raczej skromne felgi 19-calowe i czarną tapicerkę ze skóry ekologicznej, tak nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać do tej konfiguracji 20-, 21- lub 22-calowe felgi. Możemy również bezpłatnie zmienić kolor tapicerki ze skóry ekologicznej (na ciemno- lub jasno brązowy bądź jasnoszary) lub zainwestować od 10 500 do 18 300 złotych na tapicerkę z pakietu BMW Individual.

Zakres możliwych konfiguracji i połączeń jest bardzo szeroki. Oprócz wspomnianych tapicerek w wielu wariantach kolorystycznych, możemy wybrać materiał wykończenia dekoracyjnego np. różne odmiany drewna szlachetnego, lakieru fortepianowego czy włókna węglowego w cenie od 1000 do 4600 złotych. Warto zwrócić uwagę na ciekawe pakiety np. Pakiet Travel z akcesoriami do bagażnika, roletami przeciwsłonecznymi etc. za 16 400 złotych czy też Pakiet Innowacji za 28 100 złotych, który zawiera m.in. adaptacyjne reflektory LED, obsługę za pomocą gestów czy rozbudowany system info-rozrywki z nawigacją BMW Live Cockpit Professional.

bmw x5 wnętrze

Fot. BMW

volvo xc90 wnętrze

Fot. Volvo

Wyniki sprzedaży w Polsce

Oba modele są w ścisłej czołówce, jeśli chodzi o sprzedaż dużych SUV-ów w Polsce. Dość powiedzieć, że BMW X5 zajmuje 2. miejsce w rankingu sprzedaży (877 sprzedanych samochodów w pierwszym kwartale 2024 roku), a Volvo XC90 jest na 3. pozycji (736 sprzedanych w Q1 2024). Niemiecki i szwedzki SUV ustępują tylko Lexusowi RX.

XC90 jest też jednym z najlepiej sprzedających się hybryd plug-in (PHEV) w segmencie dużych SUV-ów (156 ze wspomnianych 736 egzemplarzy to właśnie takie modele. BMW X5 także jest dostępne w wersji hybrydowej plug-in, ale akurat w tej wersji sprzedaje się znacznie gorzej niż rywal. W pierwszym kwartale sprzedano bowiem „tylko” 50 X5 PHEV.

Co istotne, X5 jest obecnie drugim najlepiej sprzedającym się BMW w Polsce (ustępując tylko Serii 3), a XC90 jest trzecim najpopularniejszym Volvo. Duży SUV Volvo zdecydowanie przegrywa z XC60 i XC40.

Volvo XC90 vs BMW X5. Opinie, który model wybrać?

Co jest lepsze – Volvo XC90 czy BMW X5? Jak wielokrotnie wspominaliśmy, porównanie tych SUV-ów premium nie jest łatwe, bowiem oba modele skierowane są do zupełnie innych grup klientów. Volvo XC90 na pewno zachwyci kierowcę, który szuka spokoju, nie lubi dynamicznej i agresywnej jazdy, ale docenia ciszę, komfort i minimalizm we wnętrzu. Pewną wadą z pewnością będzie skromny wybór silników – w zasadzie dwa motory dwulitrowe w różnych odmianach. Gdy na pokładzie pojawi się komplet pasażerów i bagaż, nawet topowa wersja hybrydowa może sprawiać wrażenie wysilonej. BMW X5 z kolei będzie idealnym wyborem dla tych, którzy również preferują luksus i komfort, ale chcą mieć auto, które daje frajdę z jazdy – również tej sportowej. Dowodem na to są oczywiście topowe odmiany o ogromnych mocach.

5/5 (Liczba głosów: 2)