Renault Arkana w 2024 r. jest kolejnym przedstawicielem cały czas rosnącego segmentu SUV-ów coupe. Francuska marka idąc śladem innym zauważyła, że można na nim zarobić. Arkana ma 4 568 mm długości, 1 821 mm szerokości, 1 576 mm wysokości i 2 720 mm rozstawu osi. Pojemność zbiornika paliwa we wszystkich wersjach wynosi 50 litrów, a pojemność bagażnika waha się od 518 litrów (492 litry w wersji hybrydowej) do 1 311 litrów (1 278 w wersji hybrydowej) po złożeniu tylnych siedzeń.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Dacia Duster 2024. Wersje, silniki, ceny, LPG. Co powinniście wiedzieć?
Renault Arkana 2024 – silniki
Gama silników Renault Arkany obejmuje trzy jednostki napędowe – dwie benzynowe oraz jedną hybrydową E-Tech. Dwa benzyniaki są tzw. mikrohybrydami, ale tak naprawdę nie warto tego podkreślać. Szerzej piszemy o tym nieco niżej.
Trzeba przyznać, że już w bazowej wersji samochód ma sporo mocy, bowiem jest wyposażony w 4-cylindrowy benzynowy silnik 1.3 TCe o mocy 140 KM. Drugą jednostką jest jego mocniejsza wersja TCe 160, mogąca wygenerować już 158 koni mechanicznych. Oba motory są dostępne jedynie z 7-biegową automatyczną przekładnią.
Co jeszcze łączy oba te silniki? Renault dodaje do nich dopisek mHEV, który sugeruje, że są to tzw. miękkie hybrydy, ale tak nie jest. To tzw. mikrohybrydy, a więc samochody wyposażone w malutki akumulator trakcyjny (0,13 kWh) o napięciu 12V, który tak naprawdę obsługuje tylko system start-stop oraz nieco pomaga podczas ruszania i przyspieszania.
Najbardziej reklamową wersją Arkany jest jednak hybryda – ta prawdziwa. Składa się ona z 1.6-litrowego silnika benzynowego o mocy 94 KM i dwóch silników elektrycznych o mocy 49 KM i 20 KM. Łączna moc całego napędu wynosi 145 KM, a w samochodzie zamontowany jest akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,2 kWh i napięciu 230 V.
Ile wynosi spalanie Renault Arkany w poszczególnych wersjach? Poniżej znajdziecie dane WLTP w cyklu mieszanym:
- 140 EDC – 5,8-5,9 l / 100 km;
- 160 EDC – 5,8-5,9 l / 100 km;
- E-Tech full hybrid 145 – 4,7-4,8 l /100 km.
Wersje wyposażenia
Arkana w 2024 roku jest dostępna w trzech wersjach wyposażenia – evolution, techno oraz esprit Alpine.
W bazowej wersji evolution znajdziemy już automatyczną klimatyzację, podwójną podłogę bagażnika, 7″ zespół cyfrowych zegarów i wskaźników, 7″ ekran systemu informacyjno-rozrywkowego z nawigacją bezkluczykowy dostęp czy rozbudowaną listę systemów asystenckich. Obejmuje ona chociażby aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, system ostrzegania o nadmiernej prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i funkcją inteligentnej zmiany prędkości czy system utrzymywania pasa ruchu. Są też czujniki parkowania z tyłu i kamera cofania. Standardem dla tej wersji są 17″ felgi.
Wersja techno przede wszystkim oferuje już znacznie większe ekrany – 10,25-calowy zestawu zegarów i wskaźników, a także 9,3-calowy systemu informacyjno-rozrywkowego. W tej wersji mamy do czynienia z 18-calowymi kołami, a także indukcyjną ładowarką. Z asystentów kierowcy warte podkreślenia są: aktywny tempomat, system kontroli martwego pola oraz system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem. Są też przyciemniane tylne szyby, a czujniki parkowania znajdują się także z przodu.
W „wypasionej” wersji esprit Alpine mamy już 19″ felgi, a w wielu miejscach znajdziemy sporo znaków wskazujących że to bardziej usportowiona wersja samochodu. Liczne loga Alpine, czarna osłona chłodnicy, logotypy Renault w czarnym kolorze to jedne z wielu. Do tego dochodzi ulepszenie wyposażenia – standardem są m.in. podgrzewane fotele czy tapicerka ze skóry ekologicznej łączona z Alcantarą. Fotele kierowcy i pasażera mają natomiast elektryczną regulację.
Jakie możliwości personalizacji?
Samochód dostępny jest w siedmiu kolorach. Renault Arkana kolory lakieru to:
- niemetalizowany biel arktyczna – bez dopłaty (niedostępny w esprit Alpine);
- metalizowane: niebieski zanzibar, szary metalic, czerń nocy – 2 600 zł;
- metalizowany czerwony flamme – 2 600 zł (standard dla esprit Alpine);
- perłowe: niebieski nocturne, biały universe – 3 400 zł.
Jest też możliwość dwukolorowego nadwozia – z czarnym dachem. Opcja kosztuje 2 000 zł, ale nie jest dostępna dla bazowej wersji.
Co ciekawe, nie ma natomiast możliwości zmiany felg przeznaczonych dla danych wersji wyposażenia, a także kupienia większych niż 19″. W tym przypadku to, co jest wyposażeniem standardowym, jest też wyposażeniem ostatecznym.
Renault w przypadku tego modelu oferuje niewiele pakietów doposażających. To tak naprawdę trzy możliwości:
- pakiet safety (dla evolution) – 1 500 zł. Zawiera system kontroli martwego pola oraz system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem;
- pakiet business (dla evolution) – 2 000 zł. Zawiera przyciemniane tylne szyby, czujniki parkowania z przodu i tyłu oraz fotel kierowcy z regulacją elektryczną;
- pakiet winter comfort (dla techno) – 3 500 zł. Zawiera podgrzewane przednie fotele, podgrzewaną kierownicę oraz fotele kierowcy i pasażera z regulacją elektryczną.
Z ciekawszych pojedynczych elementów warto wskazać na:
- otwierany szklany dach (wyłącznie nad przednimi miejscami) – 4 000 zł (niedostępny dla evolution);
- system nagłośnienia Bose – 3 500 zł (niedostępny dla evolution);
- system kamer 360 stopni z easy park assist – 3 500 zł (niedostępny dla evolution);
- zapasowe koło dojazdowe – 700 zł.
Renault Arkana 2024 – ceny
Cennik Renault Arkany rozpoczyna się od 119 900 zł za Arkanę TCe 140 w wersji wyposażenia evolution. Wysoka kwota nie powinna dziwić, biorąc pod uwagę wyposażenie bazowej wersji. Co istotne, samochód nieco potaniał w ciągu ostatniego roku. Pełen cennik znajdziecie poniżej:
- 140 EDC – evolution od 119 900 zł, techno od 130 900 zł;
- 160 EDC – esprit Alpine od 146 900 zł;
- E-Tech 145 full hybrid – evolution od 126 900 zł, techno od 137 900 zł; esprit Alpine od 149 900 zł.