Alfa Romeo Stelvio w 2024 roku to jedna z najciekawszych włoskich propozycji w segmencie SUV-ów. Model ma 4 687 mm długości (4 702 mm w Quadrifoglio), 1 903 mm szerokości (1 955 mm w Quadrifoglio), 1 671 mm wysokości (1 680-1 689 w Quadrifoglio) oraz 2 818 mm rozstawu osi. Standardowa pojemność bagażnika to 525 litrów, która po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1 600 litrów. Pojemność zbiornika paliwa Stelvio to natomiast 64 litry w wersjach benzynowych i 58 litrów w Dieslach.
Alfa Romeo Stelvio 2024 – wersje wyposażenia
Jeśli chodzi o wersje wyposażenia naszego nowego Stelvio, klienci mają do wyboru cztery warianty.
Bazowa wersja Sprint jest naprawdę dobrze wyposażona. Znajdziecie w niej adaptacyjny tempomat, przednie i tylne czujniki parkowania, kamerę cofania czy matrycowe reflektory LED. Jeśli chodzi o asystentów bezpieczeństwa, to standardem są m.in. czujnik martwego pola, system rozpoznawania znaków drogowych czy system utrzymywania pasa ruchu. Są też aluminiowe nakładki na pedały, podwójne końcówki rury wydechowej czy ładowarka indukcyjna. W zakresie multimediów bazowa Alfa Stelvio ma 8,8-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego z nawigacją oraz obsługą Android Auto i Apple CarPlay, a także 12,3-calowe wirtualne zegary i wskaźniki TFT. Standardem są 19-calowe felgi aluminiowe i tapicerka materiałowa Alfatex.
Wersja Veloce jest drugą, ale tak naprawdę najbogatszą standardową. Dwie pozostałe są bowiem wersjami specjalnymi. W Veloce standardem jest już czarna, skórzana tapicerka i 20-calowe felgi aluminiowe. Pojawiają się też lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe czy podgrzewane przednie fotele i kierownica. Veloce wyróżnia też logotyp wersji w srebrnym kolorze, wiele elementów w czarnym kolorze (m.in. obramowania szyb, nadkola czy listwy progowe) oraz dostępny w standardzie mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Volvo XC90 czy BMW X5? Porównanie dużych SUV-ów z segmentu premium
Wersje specjalne Stelvio
Tributo Italiano to wersja specjalna Stelvio stworzona na cześć celebracji włoskiego stylu. W standardzie znajdziecie bowiem czarny dach, czarne lusterka z emblematem włoskiej flagi, mnóstwo czerwonych obszyć we wnętrzu, emblemat Tributo Italiano na przednich zagłówkach czy deskę rozdzielczą obszytą skórą. Są też przyciemniane tylne szyby oraz system audio Harman Kardon obejmujący 14 głośników, w tym wzmacniacz o mocy 900 Watt. W kontekście wyposażenia warto zwrócić uwagę jeszcze na bezdotykową obsługę klapy bagażnika w standardzie o system zawieszenia dynamicznego Alfa Active Suspension. Standardem dla tej wersji są 21-calowe felgi aluminiowe i skórzana tapicerka z czerwonymi przeszyciami.
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio to znana od lat sportowa wersja tego SUV-a. Wyróżnia się przede wszystkim niesamowitym silnikiem V6 o dużej mocy (o jednostkach napędowych poniżej), a w zakresie wyposażenia jest pomiędzy wersjami Veloce i Tributo Italiano (bliżej tej drugiej). Nie ma bowiem czerwonych przeszyć na skórzanej tapicerce czy opisanego wyżej systemu audio Harman Kardon. Wyróżnia ją też wykończenie wnętrza z włókna węglowego 3D, podczas gdy inne wersje są wykończone z aluminium. Specyfiką tej wersji są też anodyzowane zaciski hamulcowe, wzmocniony system hamulcowy czy mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Quadrifoglio ma też oczywiście swoje logo, podobnie jak Veloce. Standaedem dla tej wersji są 20″ felgi.
Silniki
Gama silnikowa Alfy Romeo Stelvio składa się z czterech niezwykle ciekawych jednostek napędowych – dwóch benzyniaków i dwóch Diesli. Tak więc włoska marka w przypadku tego modelu nie sięgnęła jeszcze po jakąkolwiek elektryfikację, nawet w postaci miękkiej hybrydy.
Oba Diesle w Alfie Stelvio to 2.2-litrowe, 4-cylindrowe silniki JTDM. Słabsza wersja ma 160 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a mocniejsza 210 KM i 470 Nm. Obie wersje są dostępne jedynie z automatem ZF o 8 przełożeniach, który jest zresztą standardem dla wszystkich wersji tego modelu.
Benzynowe Stelvio dostępne jest w dwóch konfiguracjach. Ta bazowa – słabsza – to 4-cylindrowe 2.0 Turbo o mocy 280 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jej prędkość maksymalna to 230 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h to 5,7 sekundy.
Emocje rozpala za to mocniejsza wersja benzynowa. To bowiem 2.9 GME V6 o mocy 520 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego dedykowane tylko dla wersji Quadrifoglio. Samochód z tym silnikiem pierwszą setkę osiąga w 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 283 km/h.
Co można dokupić?
Paleta kolorów nie jest przesadnie rozbudowana. Alfa Romeo Stelvio kolory lakieru to:
- niemetalizowany czerwony Alfa Red – bez dopłaty (dla Tributo Italiano z czarnym dachem);
- niemetalizowany biały Alfa White – 2 000 zł (dla Tributo Italiano z czarnym dachem);
- metalizowane: biały Moonlight Pearl, czarny Vulcano Black, niebieski, Misano Blue, szary Vesuvio Grey – 4 600 zł (niedostępne dla Tributo Italiano);
- specjalny zielony Montreal Green – 10 530 zł (dla Tributo Italiano z czarnym dachem);
- specjalny czerwony Etna Red – 15 000 zł (niedostępny dla Tributo Italiano).
Jak widać, nadwozie dwukolorowe Stelvio jest możliwe tylko w wersji Tributo Italiano, a do wyboru są jedynie trzy kolory.
Jeśli chodzi o dodatkowe opcje, nowe Stelvio oferuje tylko cztery pakiety oraz kilka opcji dodatkowych, głównie dla wersji Quadrifoglio.
Pakiety opcjonalne w Alfie Stelvio to:
- Pakiet Premium (14 300 zł, tylko dla Sprint). Zawiera m.in. podgrzewane przednie fotele i kierownicę, skórzane przednie fotele, zestaw zewnętrznych elementów w kolorze czarnym czy elektryczne regulacje foteli kierowcy i pasażera;
- Pakiet Techno (7 500 zł). Zawiera m.in. system kontroli prędkości, system asystenta ruchu na autostradzie czy system asystenta ruchu w korku;
- Pakiet Premium Sound Theatre (13 500 zł, Sprint i Veloce). Zawiera deskę rozdzielczą obszytą skórą, schowki w konsoli środkowej z wysuwaną pokrywą oraz system audio Harman Kardon z 14 głośnikami.
Wybrane dodatkowe opcje:
- przeszklony, rozsuwany elektrycznie dach – 7 500 zł (niedostępny dla Tributo Italiano);
- elektrycznie wysuwany i chowany hak holowniczy – 7 000 zł (Sprint, Veloce);
- sportowe fotele Sparco ze zintegrowanym zagłówkiem oraz tylnym szkieletem z włókna węglowego – 17 000 zł (tylko Quadrifoglio);
- powiększone tarcze hamulcowe ceramiczno-węglowe – 35 000 zł (tylko Quadrifoglio);
- układ wydechowy Akrapović – 20 000 zł (tylko Quadrifoglio).
Alfa Romeo Stelvio 2024 – ceny
Cennik Alfy Romeo Stelvio startuje bardzo wysoko, ale trudno się temu dziwić. Bogate wyposażenie w standardzie mocne silnika i renoma włoskiej marki na rynku samochodów premium robią swoje. Poniżej znajdziecie wszystkie ceny Stelvio w Polsce:
- 2.0 GME Turbo 280 KM AT8 Q4 (AWD) – Sprint od 262 400 zł, Veloce od 287 600 zł, Tributo Italiano od 304 800 zł;
- 2.9 GME Bi-Turbo V6 520 KM AT8 Q4 (AWD) – Quadrifoglio od 517 800 zł;
- 2.2 JTDM 160 KM AT8 Q2 (RWD) – Sprint od 262 400 zł, Veloce od 287 600 zł, Tributo Italiano od 304 800 zł;
- 2.2 JTDM 210 KM AT8 Q4 (AWD)- Sprint od 276 400 zł, Veloce od 301 600 zł, Tributo Italiano od 318 800 zł.