Bazowe benzyniaki mają sens, ale nie zawsze
Jakie silniki oferuje używana Kia XCeed? Bazową jednostką dla tego modelu jest 3-cylindrowy 1.0 T-GDI o mocy 120 KM i 172 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Niezawodna jednostka, choć póki co rzadko spotykana na rynku wtórnym. Dzielnie radzi sobie z dość ciężkim samochodem, ale dopiero od średnich obrotów. Jednocześnie zużywa wtedy tyle samo paliwa, jak płynniejszy i bardziej elastyczny silnik 4-cylindrowy. Do 2000 obr./min nie zachwyca w porównaniu np. z konkurencyjnym 1.0 TSI Volkswagena. Od początku z filtrem cząstek stałych GPF, a także wyłącznie z manualem.
W ofercie jest też jednostka 1.4 T-GDI o mocy 140 KM. Ma już cztery cylindry i 242 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Technicznie to większy brat opisanego wyżej 1.0, tylko z dodatkowym cylindrem. Cichy, responsywny, zdrowy silnik o dobrej niezawodności. W późniejszych latach niektóre egzemplarze miały problem z grzechotaniem mechanizmu sterującego turbosprężarką. Dostępny zarówno z 6-biegowym manualem, jak i 7-biegowym automatem.
Od 2021 r. w ofercie jest też 1.5 T-GDI o mocy 160 KM i 253 Nm. To bardziej nowoczesny czterocylindrowiec z rodziny Smartstream. W porównaniu do 1.4, jest o około 0,5 litra bardziej oszczędny (średnio 5,5 do 6 litrów), ale już nieco bardziej podstępny. Dodatkowa moc i moment obrotowy są osłabione przez cięższe przełożenie. Na niektórych rynkach może być już połączony z układem MHEV 48V, ale tutaj jest sprzedawany w klasycznej wersji bez zaawansowanej elektryfikacji. Jeden z lepszych wyborów dla modelu po liftingu.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Kia XCeed 2024. Silniki, hybryda, wersje, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć
Używany XCeed – silniki. Trzy razy 1.6, ale nie każdy wart uwagi
W ofercie są też trzy układy napędowe bazujące na 1.6-litrowych jednostkach. Bazowy to oczywiście 1.6 T-GDI o mocy 190 KM i 265 Nm. Najszybszy, ale też najstarszy silnik w ofercie – pochodzi ze starej rodziny Gamma. Chociaż ma szybko przyspieszającą turbosprężarkę typu twin-scroll, wykazuje drapieżny ciąg tylko na szczycie, a przy niższych obrotach jest prawie porównywalny z 1.4 T-GDI. Starsze jednostki czasami cierpiały z powodu wahań ciągu, które udało się rozwiązać dzięki aktualizacji oprogramowania. Kombinacja z manualną skrzynią biegów subtelnie zniknęła z cennika jakiś czas temu, bo większość nabywców preferowała dwusprzęgłową skrzynię DCT. Dobra niezawodność z okazjonalnymi problemami z wadliwym regulatorem ciśnienia paliwa.
Na rynku wtórnym jest też dostępny XCeed w Dieslu, choć jego podaż nie jest duża. To silnik 1.6 CRDi SCR o mocy 116 KM albo 136 KM i od 280 do 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Nowy Diesel (ten słabszy) jest bardzo skomplikowany, ma drogie części i kilka słabych punktów tylko czekających na swoją okazję. Poza tym od 2020 r. jest wyposażony w system miękkiej hybrydy 48V, co nie zawsze jest szczęśliwym połączeniem. Ogółem raczej nie polecamy, choć i tak pewnie nie znajdziecie jego sensownych ofert.
Szczytem oferty jest hybryda plug-in 1.6 GDI PHEV. Ma łącznie 141 KM i 265 Nm i jest oferowana od 2020 roku. To połączenie dość słabej atmosferycznej jednostki benzynowej 1.6 GDI (105 KM) z cyklem Atkinsona i silnikiem elektrycznym o mocy 60 KM daje samochodowi przyzwoitą dynamikę, ale tylko w mieście. Powyżej czuć niską moc silnika spalinowego i brak turbiny. W trybie hybrydowym brakuje nieco przewidywania, co może wpływać na zarządzanie energią. Zużycie w trybie hybrydowym poniżej 6 litrów, a akumulator o pojemności 8,9 kWh wystarcza na ok. 45 km w trybie elektrycznym. Dostępny tylko z 6-biegową przekładnią DCT, która działa naprawdę przyzwoicie.
Używana Kia XCeed – silniki. Opinie, który wybrać?
Używana Kia XCeed to z pewnością bardzo ciekawy wybór dla wielu osób – jej silniki potwierdzają tylko ogólną charakterystykę samochodu. Najciekawsze są benzyniaki z 1.5 T-GDI i 1.4 T-GDI zdecydowanie na czele. To po prostu uczciwy wybór, który nie będzie powodował większych problemów. Na pewno nie interesujcie się Dieslem, bo po prostu nie chcecie tracić nerwów. 1.6 PHEV najczęściej połączone jest z bogatym wyposażeniem, co może być interesującym zestawieniem przy korzystnej cenie.