Connect with us

Wpisz wyszukiwaną frazę:

Eksploatacja

Używana Skoda Superb III – silniki. Wady, zalety, opinie. Które warto kupić?

Skoda Superb III oferuje całkiem spory wybór silników – zarówno benzynowych, jak i diesla. Sprawdziliśmy wszystkie z nich i mamy dla was najważniejsze informacje. Model jeszcze co najmniej przez kilka lat będzie niezwykle popularny na rynku wtórnym, więc warto wiedzieć więcej przed zakupem.

używana skoda superb iii silniki
Fot. Skoda

Cztery możliwości silników benzynowych

Skoda Superb III oferuje szeroki wybór jednostek benzynowych. Zacznijmy od silnika 1.4 TSI ACT, który ma 150 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W komisach rzadko można na niego natrafić, choć był oferowany również z napędem na wszystkie koła. Wątpliwości może budzić system wyłączania dwóch cylindrów ACT. O ile w nowych samochodach działał naprawdę bezszelestnie, to gdy w wyniku eksploatacji zwiększy się luz w dwumasowym kole zamachowym, wibracje stają się odczuwalne.

W 2018 roku na rynku pojawił się następca – silnik 1.5 TSI ACT o takich samych parametrach (150 KM/250 Nm). Choć oferował taką samą moc i moment obrotowy jak poprzednik, wprowadzenie ostrzejszych norm emisji spalin i filtra cząstek stałych wpłynęło negatywnie na jego charakterystykę. Reakcja z niskich obrotów jest wyraźnie mniej żwawa, przez co na pewno nie jeździ się nim lepiej niż poprzednikiem. Warto zaznaczyć, że producent rozwiązał problem szarpania przy zimnym starcie poprzez aktualizację oprogramowania w latach 2019-2020.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Skoda Kamiq 2024. Wersje, silniki, ceny. Wszystko, co powinniście wiedzieć

Superb 3. generacji – jednostki napędowe. 2.0 TSI w dwóch odmianach

Dla poszukujących większej mocy, Skoda przygotowała silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM i 320 Nm, dostępny od 2018 roku. To nie tylko osłabiona wersja mocniejszych dwulitrowych silników benzynowych, ale oszczędny motor o wysokim stopniu sprężania, specyficznej turbosprężarce i parze przełączalnych wałków rozrządu dla zaworów ssących, który przy częściowym obciążeniu pracuje w tak zwanym cyklu B. Jest to modyfikacja cyklu Atkinsona według Ralfa Budacka z „przedrozwoju termodynamiki” w Audi. Jako jedyny z serii EA 888 silnik ten zachował kombinację wtrysku bezpośredniego (dla wysokiego obciążenia i wydajności) i pośredniego (dla czystych emisji przy częściowym obciążeniu). Dzięki temu nie cierpi na osadzanie się węgla w kanałach ssących i zaworach. Jednak w lutym 2021 pojawił się w nowej wersji, zamiast kodu DKZA znajdziecie DNNA. Ma ona zwiększony stopień sprężania, ale już tylko wtrysk bezpośredni. Ogółem to jednak świetny wybór.

Należy również wspomnieć o mocniejszych wersjach silnika 2.0 TSI, oferujących moc 220, 272 i 280 KM oraz 320/350/400 Nm. Dwulitrowy silnik o mocy 220 KM z automatem i napędem na przednie koła to rzadkość, ale całkiem przyjemny towarzysz. Jego pełna wersja 280 KM (w latach 2018-2020 tylko 272 KM) jest dynamiczna, ale nie pasuje do charakteru komfortowej limuzyny. Ma masywną dziurę turbo, a potem bardzo gwałtowną reakcję. Ostatnia ewolucja mocnej wersji ma z powrotem 280 KM i nowe 400 Nm (wcześniej 350 Nm). Nie ma wątpliwości co do dynamiki – standardowo wyposażona jest w napęd na wszystkie koła, a w lewym przednim rogu znajduje się dodatkowa chłodnica oleju automatycznej skrzyni biegów.

Superb III – silniki. Sporo diesli, ale nie wszystkie godne uwagi

Skoda Superb III nie zapomina o miłośnikach silników wysokoprężnych. Najmniejszy diesel 1.6 TDI oferuje przyzwoite osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Jednostka ma 120 KM i 250 Nm, dobrze współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną i wcale nie jeździ źle. Zwłaszcza dopóki nie miał AdBlue, z którym dynamika spadła (wprowadzono w 2018 roku, ale już wcześniej standardowo dla Greenline). Zainteresowanie kupujących było małe, więc w 2019 roku zakończono jego produkcję.

Silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM i 340 Nm to idealne rozwiązanie dla osób poszukujących kompromisu między osiągami a ekonomią. W samochodach z napędem na przednie koła początkowo słabsza wersja dwulitrowego TDI spełniała normę Euro 6 bez AdBlue. To obiecuje niższe koszty eksploatacyjne dla kupujących używane samochody. Wersje z napędem na wszystkie koła zawsze miały AdBlue, a w ciągu 2017 roku otrzymały je także modele z napędem na przednią oś. Nieco leniwy silnik, ale z liniowym momentem obrotowym i prawdopodobnie idealny dla prywatnego kupującego.

Dla wymagających kierowców przewidziano mocniejszą odmianę 2.0 TDI o mocy 190 KM i 400 Nm. Mocniejsza wersja musi mieć większą turbosprężarkę, a jej osiągi w średnich obrotach są imponujące. Po pokonaniu martwego punktu poniżej 1500 obr/min rusza imponująco – ale tylko z manualną skrzynią biegów. Stary automat DQ 250 (standard w 4×4) radzi sobie z jego momentem obrotowym tylko na piątym i szóstym biegu. Na wszystkich niższych biegach silnik musi być programowo ograniczony. Częściową poprawę przyniosła skrzynia biegów DQ 381 w 2017 roku. To jednak nadal naprawdę dobry wybór.

Tylko jedno TDI Evo ma sens

W 2019 roku Skoda wprowadziła nową generację silników diesla – TDI Evo. W 2019 roku wprowadzono 2.0 TDI Evo o mocy 150 KM i 340 Nm. Nowa seria EA 288 Evo została opracowana w celu dalszego zmniejszenia zużycia paliwa przy jednoczesnym zwiększeniu czystości spalin, czemu służy między innymi podwójny wtrysk mocznika. Słabsza wersja ma również odciążoną mechanikę – mniejszą średnicę czopów korbowodowych i lekkie stalowe kute tłoki. Nie udało się uszczelnić wału korbowego, więc normą są masywne wycieki oleju. Producent przygotował zmodyfikowany pierścień uszczelniający.

Mocniejsza wersja 2.0 TDI Evo (200 KM i 400 Nm) ma aluminiowy blok (150 KM żeliwny) i wyższe aluminiowe tłoki. Mimo to cierpi na pewne zużycie oleju, które rośnie wraz z obciążeniem. Kto jeździ szybko, dolewa nawet litr na 5000 km. W przyszłości z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na żywotność filtra cząstek stałych. W przeciwieństwie do słabszej wersji zdecydowanie odradzamy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używana Skoda Fabia III – silniki. Opinie, wady, zalety. Ciekawy zestaw, w którym trzeba unikać Diesla

Używana Skoda Superb III – silniki. Opinie, który wybrać?

Jakie opinie zbierają silniki w Superbie 3. generacji? Wybór najlepszego silnika do Skody Superb III jak zawsze zależy od indywidualnych potrzeb, ale można wskazać kilka godnych polecenia opcji. Wśród silników benzynowych wyróżnia się 2.0 TSI o mocy 190 KM, wprowadzony w 2018 roku. Łączy on bowiem dobrą dynamikę z ekonomią. Dla osób preferujących silniki Diesla, bardzo dobrym wyborem jest 2.0 TDI o mocy 150 KM. Oferuje on dobry kompromis między osiągami a zużyciem paliwa, szczególnie w wersjach sprzed 2018 roku, które nie wymagały AdBlue. Warto również rozważyć nowszy silnik 2.0 TDI Evo o mocy 150 KM, wprowadzony w 2019 roku, który charakteryzuje się jeszcze niższym zużyciem paliwa i czystszymi spalinami. Należy jednak unikać mocniejszej wersji TDI Evo (200 KM), ze względu na problemy z zwiększonym zużyciem oleju.

4.7/5 (Liczba głosów: 3)