Connect with us

Wpisz wyszukiwaną frazę:

Eksploatacja

Używana Skoda Fabia III – silniki. Opinie, wady, zalety. Ciekawy zestaw, w którym trzeba unikać Diesla

Używana Skoda Fabia III generacji to ze względu na cenę i dostępność jeden z hitów rynku wtórnego w Polsce. Jakie silniki oferuje i którymi warto się zainteresować? Sprawdziliśmy wszystkie jednostki dla tego modelu i wskazujemy, które są dobrym wyborem i w jakich warunkach, a której zdecydowanie unikać.

skoda fabia iii silniki
Fot. Skoda

Używana Skoda Fabia III – silniki. Bazowy ok, ale tylko na krótkie dystanse

Używana Skoda Fabia III – jakie silniki benzynowe oferuje? Bazową jednostką dla tego modelu jest 1.0 MPI montowane przez cały okres produkcji tej generacji modelu. Ma 60 albo 75 KM i 89 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To lekka, aluminiowa konstrukcja, chłodzone kolektory wydechowe, oddzielne chłodzenie głowicy (z której woda trafia bezpośrednio do nagrzewnicy) i bloku.

Podstawowe silniki bez doładowania mają tę samą nowoczesną technologię, co droższe TSI, ale różnią się pośrednim wtryskiem do kanałów dolotowych. W rezultacie nie są podatne na osadzanie się nagaru w układzie dolotowym, ani nie rozcieńczają oleju benzyną podczas wyłącznie krótkich podróży. Aby przenieść tylko 95 Nm momentu obrotowego, są one sprzężone z krótkimi biegami. Przy 130 km/h kręci się już przy 4500 obr/min. I choć oczywiście są znacznie cichsze, po prostu nie nadają się do dłuższych podróży.

Skoda Fabia trzeciej generacji ma też dwa silniki turbo

W ofercie są też dwa silniki turbodoładowane. Od początku generacji do 2017 roku montowano 4-cylindrowy 1.2 TSI o mocy 90 KM i 160 Nm albo 110 KM i 175 Nm. Cichy i bardzo responsywny silnik, który gładko ciągnie od dołu. Warta pochwał jest szczególnie mocniejsza wersja z sześciobiegową skrzynią biegów. Ostatni bieg jest jednak dość długi i od czasu do czasu trzeba redukować – dlatego słabsza wersja z pięciobiegową skrzynią, którą nadal można jeździć na ostatnim biegu, tak naprawdę może być dla niektórych lepsza. Alternatywą jest siedmiobiegowy automat DSG, ale możemy go polecić nabywcom samochodów używanych tylko wtedy, gdy nie boją się zainwestować sporej ilości pieniędzy po kilku latach użytkowania.

Od 2017 roku do końca generacji montowano natomiast 1.0 TSI, która ma już tylko 3 cylindry. Także jest on dostępny w dwóch wariantach mocy – 95 KM i 160 Nm albo 110 KM i 200 Nm. Litrowy silnik, który jest dość dynamiczny nawet w słabszej wersji, za co zyskał spore uznanie. Kierowcy, którzy nie zawsze jeździli w sposób uznawany jako normalny mogą mieć problemy ze sprzęgłem, które kapituluje w przypadku bardziej agresywnego użytkowania. Dla wszystkich problemem mogą być niszczące się sprężyny listwowe, które przenoszą wibracje na resztę samochodu. Zużycie jest co prawda nadal o pół litra niższe niż w przypadku wyżej opisanego poprzednika, ale jest on raczej lepszym wyborem. Co nie zmienia faktu, że 1.0 TSI to także przyzwoity motor.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używany Peugeot 308 II (T9) – silniki. Opinie, wady, zalety. Prawdziwy miszmasz, ale Diesle są świetne

Opinie o Dieslu w Fabii III? Fatalne

W ofercie jest też jeden Diesel, który jest zdecydowanie najsłabszą pozycją w tym zestawie. To 3-cylindrowy 1.4 TDI montowany w latach 2014-2018. Ma 90 KM i 230 Nm albo 105 KM i 250 Nm, ale nie ma to większego znaczenia. Po odbyciu jazdy demonstracyjnej nowym samochodem wszystko było w porządku, a silnik był przyjemny w prowadzeniu. Potem jednak zaczęły się masowe problemy z dwumasowymi kołami zamachowy, że producent wprowadzając nowe rozwiązanie drastycznie zwiększył poziom hałasu.

Dlatego jeśli ktoś testował ten samochód jako nowy, a teraz odbywa jazdę testową egzemplarzem z rynku wtórnego, może być zaskoczony. Silnikowi grozi poza tym kilka kosztownych usterek, z których najpoważniejszą jest pęknięta tuleja cylindrowa, która jest zamknięta w aluminiowym bloku. Przy długiej jeździe pojawiają się problemy z płynem chłodzącym, a zużycie na poziomie 4,5 l/100 km wcale nie jest dużo niższe od silników TSI.

Używana Skoda Fabia III – silniki. Opinie, który warto kupić?

Jakie opinie zbierają silniki w używanej Skodzie Fabii 3. generacji? Wybór nie jest przesadnie duży, ale jedno jest pewne – nie interesujcie się modelami z silnikiem Diesla. Oszczędzicie sobie nerwów i zaoszczędzicie pieniądze, bowiem jednostka ta jest naprawdę ryzykowna. Silnik z turbodoładowaniem jest świetnym wyborem, ale tylko w przypadku starszego 1.2 TSI – ten nowszy też jest w porządku, ale ma swoje problemy. 1.0 MPI to bazowa jednostka, którą można rozważyć, ale tylko wtedy, kiedy praktycznie nie planujecie dłuższych podróży tym samochodem.

3.8/5 (Liczba głosów: 6)