Benzynowe jednostki to kompromis między mocą a ekonomią
W gamie silników benzynowych Renault Espace V znajdziemy dwie interesujące propozycje. Pierwszą z nich jest jednostka 1.6 TCe o mocy 200 KM i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, zawsze z automatem EDC. To silnik ze współpracy z Nissanem. Niezawodny, oszczędny (z lżejszą nogą do 8 l), ale charakterystyka tego silnika lepiej sprawdza się przy wyższych obrotach, co może nie do końca pasować do spokojnego charakteru Espace’a. Przy niższych obrotach brakuje mu nieco wigoru, co może prowadzić do częstszej konieczności redukcji biegów. Pierwsze serie silnika miały problemy ze zużywaniem sprzęgła lub hałaśliwą pracą dwusprzęgłowej skrzyni biegów.
W samochodach od 2017 roku dostępna jest nowsza jednostka 1.8 TCe o mocy 225 KM i 300 Nm, także wyłącznie z EDC. W porównaniu do poprzednika, jest on ostrzejszy, bardziej elastyczny i cichszy. Dodatkowo, szybciej osiąga optymalną temperaturę pracy, co docenimy zwłaszcza w chłodniejsze poranki. Warto zaznaczyć, że ta jednostka jest mniej oszczędna w ruchu miejskim, ale na trasie zużycie paliwa pozostaje na podobnym poziomie co w przypadku 1.6 TCe. Od jesieni 2018 dodano filtr cząstek stałych, ale nie musicie się go obawiać. Ogółem to świetny wybór.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Renault Arkana 2024. Wersje, silniki, hybryda, ceny. Co warto wiedzieć?
Silniki w Espace 5. generacji. Diesle to natomiast ekonomia i moc w jednym
Dla osób preferujących silniki wysokoprężne, Renault przygotowało kilka ciekawych propozycji. Podstawową jednostką jest 1.6 DCi 130, oferujący 130 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego. To jedyna opcja z manualną skrzynią biegów w gamie Espace V. Silnik ten wyróżnia się niezwykle niskim zużyciem paliwa – przy spokojnej jeździe możliwe jest osiągnięcie wyniku na poziomie 5 l/100 km! Jeśli myślicie, że to ten Diesel znany także z Megane czy Scenic – tak, to właśnie ten. Zazwyczaj z podstawowym wyposażeniem. Dzięki doskonale dobranym krótszym przełożeniom dynamika jest naprawdę dobra, tylko niewiele gorsza od opisanego niżej mocniejszego diesla.
Mocniejszą wersją jest 1.6 DCi 160 EDC, generujący 160 KM mocy i 360 Nm momentu obrotowego. Ta jednostka biturbo była najczęściej wybieraną w Espace V. Choć różnica w mocy wydaje się znacząca, w praktyce nie przekłada się to na drastyczną poprawę osiągów ze względu na masę pojazdu. Zaletą jest jednak płynniejsza charakterystyka pracy w całym zakresie obrotów. Problemy czasami się zdarzają, ale zazwyczaj nie wynikają z przeciążonej mechaniki. Pierwsze roczniki jeździły nawet za 5,5 litra na 100 km, jeśli nie zmieścicie się poniżej siedmiu, macie już na pewno oprogramowanie wygładzające ponadnormatywne tlenki azotu poprzez zwiększone objętości recyrkulacji gazów i przesunięcie punktów zmiany biegów na wyższe obroty.
Obie wersje mają swoje popularne problemy. To m.in. awarie zaworu EGR lub nieszczelny wymiennik EGR (wyciek gazów wokół klapy regulacyjnej – w biturbo bardziej skomplikowane), wadliwe sondy lambda (zwykle ta za katalizatorem, silnik działa normalnie, ale świeci się kontrolka) czy wycieki oleju przez pokrywę rozrządu (uszczelnienie wymaga demontażu silnika ze względu na brak miejsca, więc w praktyce się nie naprawia). W wersji 160 głośno było o pękniętym bloku silnika z awarią układu korbowego – spekuluje się o wadzie materiałowej żeliwnego bloku w określonych seriach.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używany Renault Koleos II – silniki. Wady, zalety, opinie. Który warto kupić?
Największy diesel w dwóch wersjach
Od 2018 roku w ofercie pojawił się nowy silnik 2.0 BlueDCi, dostępny w dwóch wariantach mocy: 160 i 200 KM i 360/400 Nm. Jednostka ta wymaga stosowania AdBlue, jednak zbiornik na 22,2 l wystarcza na cały okres między przeglądami – w BlueDCi jest on skrócony do 20 000 km/1 rok. Mocniejsza wersja jest bardzo dynamiczna, ale ogólna dynamika słabszej nie przewyższa poprzedniego cichszego 1.6 DCi biturbo. Zużycie paliwa waha się między 6,5 a 7,5 l/100 km, w zależności od stylu jazdy. Na ocenę niezawodności silnik jest zbyt młody, do tej pory nie zawiodło nic więcej niż kilka czujników NOx.
Renault Espace V – silniki. Który wybrać?
Jakie opinie zbierają silniki w Espace piątej generacji? Wybór silnika do Renault Espace V zależy od priorytetów kierowcy. Dla fanów benzyny, 1.8 TCe 225 KM oferuje najlepszy balans mocy i ekonomii. W dieslu, 1.6 DCi 130 KM to ekonomiczny wybór, a 1.6 DCi 160 KM EDC to popularny kompromis między mocą a oszczędnością. Nowszy 2.0 BlueDCi (160 lub 200 KM) zapewnia dobrą dynamikę, ale wymaga AdBlue. Przy wyborze warto uwzględnić rocznik auta i potencjalne problemy techniczne danej jednostki. W gamie nie ma żadnej jednostki, która byłaby totalnym szmelcem. Jeśli mielibyśmy wybrać najlepszy silnik, to byłby to benzynowy 1.8.