Mercedes W203 – silniki. Ciekawe benzyniaki
Mercedes Klasy C W203 – jakie silniki można kupić w tym modelu? Gama silników rozpoczyna się od atmosferycznej, 2-litrowej i 4-cylindrowej jednostki o mocy 130 KM (180 Kompressor), podczas gdy mocniejsza wersja 200 Kompressor jest tym samym silnikiem, ale z mechanicznym doładowaniem. Ma 163 KM mocy maksymalnej i 230 Nm (słabsza 190 Nm) i jest sensownym wyborem. Obie wersje są jednak rzadko spotykane – przetrwały tylko dwa lata produkcji (2000-2002), ale jeśli już spotkacie, to mocniejszy jest lepszym wyborem.
Od 2002 do 2007 roku model był produkowany ze zmodyfikowaną serią Kompressor – turbodoładowanymi 180, 200 i 230. To 4-cylindrowe jednostki 1.8 o mocy 143, 163, 170 albo 192 KM i od 220 do 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zużycie paliwa rzędu 10 litrów na 100 km, ale przy dobrym stanie rozrządu są to niezawodne i bardzo elastyczne silniki. Uważajcie na wersję 200 CGI o mocy 170 KM, która z bezpośrednim wtryskiem i sprężarką Eaton nie nadaje się do paliwa E10. Ogólnie jednak to bardzo udana jednostka.
A co z mocniejszymi?
Bardzo popularnym silnikiem cały czas jest 240 – 2.6 V6 o mocy 170 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Montowany w modelach z lat 2000-2005 to dawny przepis na sukces Mercedesa. Dwie świece zapłonowe i trzy zawory na cylinder oraz duży rozstaw tłoków do 120°. Dopracowany i niezawodny silnik, ale pracujący gorzej niż opisany wyżej doładowany czterocylindrowiec, a do tego zużywający więcej paliwa. W związku z tym tak naprawdę sens jego kupowania jest ograniczony, chyba że znajdziecie akurat „perełkę” z nim.
320/32 AMG to znacznie bardziej dynamiczna doładowana wersja C32 AMG, ale powiedzmy sobie coś szczerze. Ten silnik występuje głównie w zadbanych rarytasach, za których sprzedaż właściciele chcą konkretne pieniądze. Dla porządku dodajmy, że to 3.2 V6 z serii M112 o mocy 218 i 353 KM oraz 240 i 450 Nm.
Od 2005 do 2007 montowano samochody z nowszym 6-cylindrowym silnikiem benzynowym – M272 z serii 230, 280 i 350. W zależności od serii ma 2,5, 3 albo 3,5 litra, a moc wynosi odpowiednio 204 KM (245 Nm), 231 KM (300 Nm) oraz 272 KM (350 Nm). Ma jedną świecę zapłonową, cztery zawory i łańcuch rozrządu, co… brzmi jak przepis na katastrofę. W praktyce trzeba dobrze wsłuchać się w silnik, zwłaszcza przy wczesnym rozruchu. Grzechotanie wskazuje na zużyty łańcuch rozrządu, którego wymiana nie jest tania. Jednak lepiej go wymienić niż czekać, aż tłoki i zawory również zawołają o wizytę u mechanika.
Po modernizacji w 2004 dodany kolejną wersję AMG – tym razem z pełnym V8. To 55 AMG – 5.4 V8 o mocy 367 KM i 510 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ta jednostka oferuje brutalne osiągi, ale jednocześnie także wyższą cenę zakupu i większe wymagania serwisowe.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Mercedes C Klasy W204 – silniki. Wady, zalety, opinie. Ogromny wybór i wiele świetnych propozycji
Mercedes Klasy C W203 – silniki. Diesle – opinie, czy warto
Ofertę Diesli w Mercedesie W203 rozpoczyna 200 CDI. To 2,2-litrowy silnik R4 o mocy 116 albo 130 KM (250 albo 270 Nm), który jak na bazowego Diesla działa naprawdę dobrze. Przede wszystkim to elastyczny silnik pracujący w wyrafinowany sposób. Dzięki technologii Common Rail firmy Bosch jest również stosunkowo niezawodny. Jego zakup można polecić, ale należy uważać na prawidłowe działanie zapłonników i wtryskiwaczy, z którymi mogą być poważne problemy.
220 CDI to ten sam silnik, ale z większą mocą w górnym i dolnym zakresie obrotów. Ma 143 KM (320 Nm) albo 150 KM (340 Nm), a wzrost momentu obrotowego jest więc łatwo wytłumaczalny. Z manualem spala 6 litrów na 100 km, z automatem około siedmiu. Kolejny świetny wybór krótko mówiąc.
Mocniejszy 270 CDI jest naprawdę rzadko spotykany w ogłoszeniach. To 2.7 R5 o mocy 170 KM i 400 Nm, który jest także bazą w jeszcze bardziej nieosiągalnej wersji W203. Mówimy oczywiście o C 30 CDI AMG o mocy 231 KM i 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Szczytem oferty Diesli dla C-Klasy W 203 jest 320 CDI. To 3-litrowe V6 o mocy 231 KM i 510 Nm montowany w latach 2005-2007. Pojawił się dopiero w 2005 roku i jest nowoczesną jednostką z aluminiowym blokiem i nietypowym zaciskiem cylindra 72°. Jest bardzo trudny do znalezienia, a jego konstrukcja jest już bardziej złożona niż żeliwnych jednostek cztero- i pięciocylindrowych.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używany Mercedes CLS II (C 218/X 218) – silniki. Wady, zalety, opinie. Który wybrać?
Mercedes C-Klasa W 203 – jaki silnik wybrać?
Mercedes C-Klasy II generacji rozpieszcza wyborem ciekawych silników – zarówno benzynowych, jak i Diesla. Tak naprawdę nie decydowalibyśmy się jedynie na benzynowe 240. Nie ma ono po prostu sensu, porównując z pozostałymi benzyniakami. Model ten słynął ze świetnych Diesli, co warto podkreślić. Możecie wybrać dowolnego z nich i prawdopodobnie będziecie zadowoleni. Z naszej strony główne polecenie leci w stronę 220 CDI.