Używany Mercedes Klasy A 4. generacji – silniki benzynowe
Używany Mercedes Klasy A IV – jakie silniki benzynowe znajdziecie w ofercie. Bazowa jednostka to znany i lubiany silnik M282 znany z A 160/180/200. Oferuje on moc od 109 do 163 KM i moment obrotowy od 180 do 270 Nm. Różnice między wersjami Mercedesa a Renault objawiają się innym strojeniem silnika na różne moce, brakiem fizycznej miarki oleju oraz dodatkowym systemem wyłączania dwóch cylindrów. Ten jest dostępny wyłącznie w wariantach z automatyczną skrzynią biegów.
Należy omijać mocno zdławioną wersję A 160, która była dostępna tylko przed liftingiem. Silnik ten z trudem radzi sobie na wyższych biegach. Model A 180 i bardziej zrywny A 200 po ostatnim faceliftingu otrzymały standardowo siedmiobiegową automatyczną skrzynię 7DCT (wcześniej opcjonalną) oraz elektryczne wsparcie systemem MHEV 48V. Zmiany te przyspieszyły reakcję silnika na gaz w niskim zakresie obrotów i złagodziły wcześniej krytykowany efekt turbo. Warto wspomnieć, że wszystkie modele są wyposażone w pojedynczą tylną oś, z wyjątkiem rzadkiego czterokołowego A 200 4Matic, który posiada zaawansowaną tylną wielowahaczową oś i większą ośmiobiegową automatyczną skrzynię 8DCT.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Mercedes C Klasy W204 – silniki. Wady, zalety, opinie. Ogromny wybór i wiele świetnych propozycji
Co (nie tylko) dla AMG?
Znacznie gorsze są jednostki napędowe dla A 200/250/AMG A 35. W ofercie silnika M260 znajdziemy bowiem benzynową dwulitrówkę (oznaczoną dla konstrukcji wzdłużnej jako M264), będącą ewolucją poprzednich jednostek M270/274. Silniki te charakteryzują się przyjemną mocą, jednak z niską trwałością głowicy cylindrów. Obowiązkowe połączenie z automatem (7DCT przed faceliftem, 8DCT po faceliftingu) i najczęściej 4Matic – również nie zawsze niezawodne. Po faceliftingu, gdzie dodano system MHEV 48V, oczekuje się poprawy niezawodności.
Jeśli chodzi o benzynowe AMG, to do wyboru jest AMG A 45 i 45 S. Silnik M139 to 2.0 R4 16V HPI + MPI o mocy od 387 do 421 KM mocy maksymalnej i 480-500 Nm. To wyjątkowa dwulitrowa jednostka z warsztatów AMG. Mimo ogromnego doładowania, jest bardziej wytrzymała niż M260. Dodatkowy system wtrysku MPI nie służy tylko zapobieganiu zakarbonowaniu, ale także umożliwia dostarczenie większej ilości benzyny przy wyższym obciążeniu i obrotach. Dynamika jazdy jest imponująca, wspierana błyskawiczną dwusprzęgłową skrzynią 8DCT AMG Speedshift i specyficznym rozdzielaczem momentu obrotowego z tyłu, zachęcającym do sportowej jazdy na torach. To również oznacza, że szanse na znalezienie modelu, który nie był wykorzystywany w ekstremalnych warunkach, są minimalne. Po faceliftingu nie dokonano większych zmian, z oferty wypadła jedynie wersja A 45.
Jest też hybryda plug-in
Jest też A 250e, a więc hybryda plug-in. Łączy wyżej opisany 4-cylindrowy silnik 1.3 z silnikiem elektrycznym, oferując 217 KM i 450 Nm. Rzadko spotykana wersja z dwusprzęgłowym automatem 8F-DCT z wbudowanym silnikiem elektrycznym. Starsze modele skupiały się na dynamice, podczas gdy nowsze wersje z mocniejszym silnikiem elektrycznym (zwiększonym z 75 na 80 kW) lepiej zarządzają energią. System jezdny tej wersji dopracowano naprawdę doskonale, a bagażnik zmniejszony jedynie nieznacznie, oferując do 310 litrów pojemności. W idealnych warunkach na prądzie można przejechać do 70 kilometrów. Pomimo iż większość problemów z układem hybrydowym dotychczas naprawiano oprogramowaniem, warto pamiętać, że technicznie rzecz biorąc, posiadamy dwa samochody w jednym.
Mercedes Klasy A IV – Diesle
Klasa A 4. generacji daje też dwa Diesle do wyboru. Podstawowy OM608 dla A 160d/180d to nieco zmodyfikowany diesel Renault 1.5 BluedCi, który był dostępny do jesieni 2020 roku. 1.5-litrowa jednostka R4 8V ma od 95 do 116 KM mocy maksymalnej i 240-260 Nm. Jego problemów jest niewiele, a dodatkowo charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa – około 5 l/100km. Jedyna możliwa usterka to wymiana paska rozrządu. Jego słabość to głośna praca, szczególnie w słabszej wersji A 160d. Automat (7DCT od Getrag) tylko z 180 d.
Natomiast OM654 to własny diesel Mercedesa o pojemności dwóch litrów, który wyróżnia się cichą pracą i solidnym ciągiem już od niskich obrotów, dobrze współpracując z bardziej robustną skrzynią 8DCT (dla 220d obowiązkową od początku). Dostępny w A 180d/200d/220d ma od 116 do 190 KM mocy maksymalnej i 280-400 Nm. Starsze problemy z niewystarczająco trwałymi wstawkami zaworów nie dotyczą już tych roczników, ale ze względu na skomplikowany motor z delikatnymi sensorami emisji, zaleca się zakup możliwie najnowszych modeli. Wersje z 220d zawsze miały wielowahaczową tylną oś, a 200d tylko w wariantach z napędem 4Matic.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Mercedes C Klasy W204 – silniki. Wady, zalety, opinie. Ogromny wybór i wiele świetnych propozycji
Używany Mercedes Klasy A IV – silniki. Opinie, który warto wybrać?
Jakie opinie zbierają silniki w Klasie A 4. generacji? Wybierając silnik do Mercedesa Klasy A IV, warto rozważyć kilka opcji w zależności od indywidualnych potrzeb i stylu jazdy. Jeśli priorytetem jest ekonomiczna eksploatacja i dobre osiągi w mieście, warto zainteresować się silnikiem 1.3, zwłaszcza wariantem A 180. Dla osób szukających większej dynamiki i sportowego charakteru, odpowiedni będzie silnik M260 o pojemności 2.0 R4, zwłaszcza po faceliftingu, gdzie zastosowano ulepszony system MHEV. Warto jednak pamiętać o sprawdzeniu historii serwisowej, by uniknąć problemów związanych z trwałością głowicy cylindrów.
Miłośników najwyższych osiągów z pewnością zainteresuje jednostka M139 z rodziny AMG. Oferuje niezrównaną wydajność i przyjemność z jazdy, ale trzeba być przygotowanym na wyższe koszty utrzymania oraz fakt, że takie auta często są eksploatowane w ekstremalnych warunkach. Natomiast jeśli zależy nam na technologii hybrydowej, rzadziej spotykany A 250e oferuje ciekawą mieszankę dynamiki i efektywności energetycznej. Warto pamiętać, że wersje po faceliftingu zapewniają lepsze zarządzanie energią i większy zasięg elektryczny. Dla zwolenników diesla, model z silnikiem OM654 to dobry kompromis między cichą pracą, solidnym ciągiem a ekonomiczną jazdą. Szczególnie w nowszych rocznikach, które nie wykazują wcześniejszych problemów z trwałością elementów silnika.