Dacia Sandero w 2024 roku pozostaje jednym z najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych. Samochód mierzy 4 088 mm, jego szerokość wynosi 1 784 mm, wysokość 1 499 mm, a rozstaw osi 2 604 mm. Pojemność zbiornika paliwa to natomiast standardowe dla Grupy Renault 50 litrów, w wersji LPG dochodzi do tego zbiornik na gaz o pojemności 40 litrów.
Dacia Sandero – wersje wyposażenia
Dacia w przypadku standardowego Sandero oferuje ledwie dwie wersje wyposażenia – Essential i Expression. Trudno więc mówić o wielkim wyborze.
Bazowa wersja Essential nie jest przesadnie rozbudowana, ale trudno spodziewać się czegoś innego. Samochód konkuruje na rynku po prostu niską ceną. Standardem są w niej 15-calowe, stalowe felgi i ciemno-szara tapicerka materiałowa, a wyposażenie nie jest imponujące, choć jest w nim jedno pozytywne zaskoczenie. To regulator i ogranicznik prędkości dostępny w standardzie, co jest dość zaskakujące biorąc pod uwagę pozostałe wyposażenie. Do wartych wskazania cech zaliczymy fotel kierowcy z regulacją wysokości i podłokietnikiem, a także sterowane elektrycznie przednie szyby. Nie ma natomiast klimatyzacji w żadnej wersji, a za funkcje informacyjno-rozrywkowe odpowiada radio (2 głośniki) z obsługą Bluetooth.
Wersja Expression wygląda już nieco lepiej, choć o jakimkolwiek luksusie nie ma mowy. Na pokładzie znajdziemy bowiem już manualną klimatyzację, wspomaganie parkowania tyłem, światła przeciwmgłowe czy sterowane elektrycznie i podgrzewane boczne lusterka. Elektrycznie sterowane są także tylne szyby, a systemem informacyjno-rozrywkowym zarządza się już za pomocą 8-calowego dotykowego ekranu z możliwością podłączenia Android Auto czy Apple CarPlay. Samochód w tej wersji też ma stalowe 15-calówki, ale w innym wzorze niż Expression. Inna niż w bazowej wersji jest również tapicerka – także materiałowa, ale nie ciemnoszara, a czarna z geometrycznymi wzorami i pomarańczowymi przeszyciami.
Silniki
Standardowa wersja Sandero jest dostępna jedynie w dwóch wersjach układu napędowego. To TCe 90 oraz ECO-G 100. Co kryje się za tymi nazwami?
TCe 90 to oczywiście litrowy silnik benzynowy Grupy Renault, którego moc maksymalna wynosi 90 KM, a maksymalny moment obrotowy 160 Nm. Sandero z tą jednostką napędową dostępne jest jedynie z 5-biegowym manualem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h tej wersji wynosi 11,7 s.
Druga i ostatnia możliwość ECO-G 100 to oczywiście wersja z LPG, opierająca się na wyżej opisanym silniku TCe 90. Moc maksymalna układu bazującego na LPG wynosi 100 KM, a maksymalny moment obrotowy 170 Nm. Auto również dostępne jest jedynie z 5-biegową manualną skrzynią biegów, a przyspieszenie 0-100 km/h w tej wersji wynosi 12,2 s.
Ile wynosi spalanie Dacii Sandero z poszczególnymi jednostkami w cyklu mieszanym według WLTP? Oto dane podawane przez producenta:
- TCe 90 – 5,3 l / 100 km;
- ECO-G 100 – 5,5 l benzyny / 100 km na benzynie albo 6,8 l LPG / 100 km.
Co można dokupić?
Tani samochód rumuńskiej marki można obecnie mieć łącznie w sześciu kolorach. Dacia Sandero kolory lakieru:
- biel alpejska – bez dopłaty;
- niebieski iron, szary moonstone, szary comete, szary urban, czarna perła – 2 500 zł.
Pomimo tego, że Sandero nie są specjalnie dobrze wyposażone, lista dodatkowych opcji nie jest przesadnie długa. A w przypadku bazowej wersji Essential jest wręcz… żadna. Jedyną opcją dla kupujących ten samochód jest bowiem dokupienie koła zapasowego z podnośnikiem za 700 zł (nie dotyczy LPG).
Nieco lepiej wygląda sytuacja Expression, choć lista również nie jest zbyt długa. Warto wskazać na dwa pakiety. Parking Plus za 1 900 zł oferuje system wspomagania parkowania przodem, kamerę cofania oraz system kontroli martwego pola, a Komfort Plus za 1 600 zł oferuje bezkluczykowy dostęp (karta), automatyczny hamulec postojowy oraz konsolę centralną z podłokietnikiem, schowkiem i gniazdem 12V z tyłu.
W Expression poza opisanym wyżej kołem zapasowym (oczywiście niedostępnym dla LPG) można mieć też podgrzewane przednie fotele (700 zł), automatyczną klimatyzację (1 200 zł) oraz aluminiowe, 16-calowe felgi (1 200 zł).
Dacia Sandero 2024 – ceny
Sandero jest jednym z najtańszych nowych samochodów dostępnych w Polsce. Jego oferta startuje bowiem już od 62 900 zł za TCe 90 w bazowej wersji Essential. Poniżej znajdziecie pełen cennik:
- TCe 90 – Essential od 62 900 zł, Expression od 66 900 zł;
- ECO-G 100 (Dacia Sandero z fabrycznym LPG) – Expression od 70 800 zł.