Czego szukasz?

Eksploatacja

Używany Volkswagen Arteon – silniki. Hybryda plug-in, 2.0 TSI, 2.0 TDI i inne. Który wybrać?

Volkswagen Arteon jest coraz popularniejszym wyborem na rynku samochodów używanych. Będący od 2017 roku na rynku model już dawno zrzucił łatkę „droższego Passata”, a klienci dostrzegają w nim nowoczesne technologie i świetny design. Czy w parze z zaletami idą także silniki? W tym newsie sprawdziliśmy wszystkie jednostki napędowe dostępne w tym modelu.

volkswagen arteon silniki
Fot. VW

Volkswagen Arteon – silniki. Jest hybryda plug-in, ale…

Volkswagen Arteon – jakie silniki są dostępne w używanych samochodach i który wybrać? Bazowym silnikiem dla modelu jest 4-cylindrowy 1.5 TSI ACT, który pojawił się w ofercie od 2018 roku. Ma 110 kW/150 KM mocy maksymalnej i 250 Nm momentu obrotowego. Samochód w tej wersji jest połączony albo z 6-biegowym manualem MQ250, albo z DSG typu DQ381 o 7 przełożeniach (czyli już ze sprzęgłami w kąpieli olejowej). W obu wersjach silnik ma system ACT, więc przy mniejszym obciążeniu wyłącza dwa środkowe cylindry. Korzyść dla zużycia paliwa jest… wątpliwa. Arteony z tymi silnikami biorą zazwyczaj około 7-7,5 litra na 100 kilometrów. Dodatkowo po jakimś czasie w trybie dwucylindrowym mogą wystąpić drgania. Dynamika nie jest zła, ale na „małym gazie” silnik nie czuje się najlepiej. Według nas to jedna z najsłabszych propozycji i warta rozważenia tylko przy okazyjnej cenie.

Od 2020 roku w ofercie jest również 1.4 TSI eHybrid PHEV o mocy 160 kW/218 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Technologia bazuje na Passacie GTE. To 4-cylindrowy 1.4 TSI bez ACT o mocy 115 kW/156 KM i silnik elektryczny 85 kW/116 KM. Bateria ma pojemność użytkową 10,4 kWh i składa się z ośmiu modułów. Na prądzie można przejechać do 55 kilometrów, co jest standardem dla obecnych hybryd plug-in. Specyficzna skrzynia DSG DQ400E o 6 przełożeniach ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym jest już tutaj w nowszej wersji z osobno wymienianym czujnikiem położenia wirnika, więc w razie awarii jesteśmy narażeni na niższe koszty. Sam układ hybrydowy jest dobrze zestrojony, ale są też wady. To przede wszystkim wysoka cena i niezbadana żywotność maszyny ze zdradliwie drogimi częściami. Nie polecamy.

Dwa 2-litrowe benzyniaki

Na rynku samochodów używanych znajdziecie także dwa 2-litrowe benzyniaki. Zacznijmy od 2.0 TSI R4 16V o mocy 140 kW/190 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To specyficzna jednostka z tzw. cyklem B (przy lżejszych obciążeniach wykorzystywana jest tylko część suwu dolotu) i Valveliftem na zaworach dolotowych. Cichy, zaskakująco oszczędny silnik o dość dolnej charakterystyce genialnie wyróżnia się na autostradzie. Ta wersja ma też zawsze kombinowany wtrysk MPI/HPI. Nie cierpi więc na typową dla współczesnych benzyniaków plagę węgla, nawet po latach. Łańcuchy rozrządu trzymają, dużego zużycia oleju nie odnotowano, co najwyżej nieszczelna jest pompa wody lub termostat (blok elektronicznie sterowanych zaworów zastępujący termostat). Z napędem na przód i 7-biegowym DSG to świetny wybór.

Jest też 4-cylindrowy 2.0 TSI 4Motion o mocy od 200 kW/272 KM do 235 kW/320 KM i od 350 do 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To oczywiście bardziej zadziorne wersje dwulitrowego silnika z napędem na cztery koła. Zostały zaprojektowane z myślą o osiągach, a nie o ekonomii (320 KM od 2020 roku). Nie mają tzw. cyklu B, zamiast tego mają większą turbosprężarkę i układ zaworów po stronie zaworów wydechowych. Zawsze są bardziej paliwożerne (średnio 9,5 l na 100 km) i wymagają 98-oktanowej benzyny dla pełnej wydajności. Szczególnie warta uwagi jest najstarsza wersja, oznaczona kodem DJHC (206 kW/280 KM, 350 Nm) z lat 2017-2018, która nie miała filtra cząstek stałych OPF i miała wtrysk kombinowany MPI/HPI.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Używany Renault Kadjar – silniki. Wady, zalety, opinie. Który jest najlepszy?

W ofercie też oczywiście 2.0 TDI

2-litrowy Diesel w Arteonie można podzielić na dwa okresy – do i od 2020 roku. 2.0 TDI R4 16V z produkcji do 2020 roku dostępny jest w wersjach o mocy maksymalnej 110 kW/150 KM, 140 kW/190 KM i 176 kW/239 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi odpowiednio 340, 400 i 500 Nm. Najsłabszy wariant ma zwinne reakcje w ruchu podmiejskim, ale jest tylko przeciętny na autostradzie. Średnia wersja ma większą, chłodzoną wodą turbosprężarkę, jest nieco bardziej ospała, ale lepiej radzi sobie na wzniesieniach i przy wyprzedzaniu. Co istotne, przy większej mocy nadal jest bardzo oszczędna (około 6 litrów na 100 km).

Najmocniejsze „biturbo” CUA ma zawsze 4Motion, mocniejszy wtrysk (2500 barów zamiast 2000) i solidniejszy automat DSG (manual tylko w najsłabszej wersji). Ma też jednak bardziej zrzędliwy dźwięk, krótsze okresy wymiany rozrządu i znacznie większe zużycie paliwa (normalnie 7,5 litra ON na 100 km). Niezawodność wszystkich jest równie dobra, wystarczy tylko dbać o wrażliwe elementy.

2.0 TDI Evo R4 16V to natomiast propozycja dostępna od 2020 r. Ma 110 kW/150 KM albo 147 kW/200 KM i oferuje 360 albo 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To całkowicie nowy, wykonany z aluminium diesel EA288 Evo, montowany w Arteonach po faceliftingu. Choć wersja biturbo nie jest już dostępna, nowe silniki są cichsze i oszczędniejsze (normalnie 5,5 litra), a także bardziej elastyczne w porównaniu z podobnie mocnymi poprzednimi wersjami – poprawa o 20 Nm. Mają jednak bardziej skomplikowany układ emisji spalin z parą katalizatorów SCR i większe zużycie mocznika. Z dotychczas znanych problemów największy to utrata wody, znikająca najczęściej w intercoolerze ze sprężonym powietrzem. Słabsza wersja tylko z napędem na przód, mocniejsza ma opcjonalnie AWD.

Używany Volkswagen Arteon – silniki. Który wybrać?

Generalnie rzecz biorąc Arteon ma ofertę silnikową, którą skrojono do konkretnych potrzeb. Patrząc całościowo nie polecamy jednak hybrydy plug-in i 1.5-litrowego benzyniaka. Za najlepszy wybór można uznać „zwykłego” 2-litrowego benzyniaka, który sprawdzi się w wielu warunkach, a dodatkowo niewiele pali. Na 2.0 TDI także nie powinniście narzekać i to niezależnie od tego, o którym mówimy.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *