Czego szukasz?

Eksploatacja

Benzyna wysokooktanowa. Czy naprawdę zwiększa osiągi silnika?

W ostatnich latach stacje benzynowe w całej Europie oferują coraz szerszą gamę wysokooktanowych benzyn samochodowych, które obiecują lepsze osiągi, oszczędność paliwa i czystość silnika. Jakie są jednak rzeczywiste korzyści dla kierowców?

benzyna wysokooktanowa

Czym jest benzyna wysokooktanowa?

Czym w ogóle jest benzyna wysokooktanowa? Paliwa wysokooktanowe obejmują benzyny o liczbie oktanowej w zakresie od 98 do 102 oktanów. Czyni je to bardziej odpornymi na spalanie detonacyjne niż zwykłe benzyny 95-oktanowe. Wynika to z faktu, że na skłonność silnika z zapłonem iskrowym do spalania detonacyjnego (samozapłon mieszanki palnej podczas sprężania przed zapłonem iskrowym) duży wpływ ma stosowane paliwo i jego jakość.

Benzyny wysokooktanowej poszukują nie tylko kierowcy. Robią to także producenci nowoczesnych samochodów (głównie sportowych), którzy często zalecają do swoich silników benzynę o wyższej liczbie oktanowej niż 95. Czy oznacza to, że kierowcy muszą się martwić, gdy muszą wlać 95-oktanową benzynę do samochodu, którego producent zaleca minimum 98 oktanów?

Czy można chwilowo zatankować inną benzynę niż rekomendowana?

Nowoczesne silniki od wielu lat wyposaża się w tzw. czujnik spalania stukowego. Jest on w stanie wykryć spalanie detonacyjne objawiające się nieprawidłowymi wibracjami silnika. Wyprzedzenie zapłonu jest następnie regulowane za pomocą regulatora (w starych silnikach) lub jednostki sterującej (w nowych silnikach), aby zapobiec przerwom zapłonu, które wpływają na osiągi i pracę silnika.

Czy można wlać benzynę 95 zamiast 98? Jeśli w danym momencie benzyna wysokooktanowa nie jest dostępna, na krótką metę każdą dostępną obecnie benzynę można zatankować do jednostek z zapłonem iskrowym. Na dłuższą metę zaleca się jednak przestrzeganie rekomendacji producenta. Jeśli producent zaleca tankowanie paliwa wysokooktanowego, najlepiej dla silnika będzie, jeśli będziecie się tego trzymać. Ale co, jeśli macie mniej wymagający silnik i po prostu chcecie dać mu coś lepszego?

Adaptacja do wyższej liczby oktanowej to długotrwały proces, więc nie od razu zauważycie zwiększone zapotrzebowanie. Nawet najbardziej zaawansowane układy napędowe potrzebują więcej czasu, aby dostosować się do paliw wysokooktanowych. Systemy zarządzania silnikiem są bowiem natychmiast zmuszone do dostosowania wyprzedzenia zapłonu i zmniejszenia ciśnienia doładowania w celu uzyskania nowego spalania stukowego. Co daje długotrwałe stosowanie benzyny wysokooktanowej? Rezultatem jest jednak niewielki wzrost mocy, rzędu kilku kilowatów w silnikach samochodów produkowanych seryjnie. Zauważycie również ostrzejszą reakcję przepustnicy, co jest kolejną miłą korzyścią, szczególnie w dzisiejszych czasach tak wielu silników stonowanych przez ekologię.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Stały napęd na cztery koła. Na czym polega, jakie są jego wady i zalety? Najpopularniejsze modele

Benzyna wysokooktanowa ma inne zalety

Ponadto paliwo wysokooktanowe oferuje inne cechy, które sprawiają, że jest ono popularnym wyborem dla właścicieli, którzy dbają o swoje pojazdy. Bogate w dodatki benzyny wysokooktanowe zawierają substancje, które sprzyjają usuwaniu osadów węglowych w silniku. Jednocześnie mają też lepszą stabilność oksydacyjną niż zwykła benzyna 95.

Benzyny wysokooktanowe nie zawierają alkoholu, co czyni je zalecaną benzyną do tankowania samochodów benzynowych z silnikami o zapłonie iskrowym w przypadku długotrwałych przestojów, na przykład w celu „zimowania”. Wysokooktanowe benzyny o niższej zawartości alkoholu zawierają mniej olefin, które są przekształcane w żywice. A te bezlitośnie przecież zanieczyszczają układ paliwowy, gdy są pozostawione w wyższych temperaturach, na przykład w ogrzewanym garażu.

Jednocześnie, w przypadku pozostawienia w nieodpowiednich warunkach przez dłuższy czas, w układzie paliwowym może skraplać się woda. Może ona zostać wtryśnięta do silnika w niewielkich ilościach i uszkodzić polerowane i mniej chronione powierzchnie. Aby zapobiec nieprzyjemnej korozji wewnątrz silnika, benzyny wysokooktanowe są w stanie lepiej chronić stalowe elementy silnika. Ponadto zawierają one mniejszą ilość niepopularnego biokomponentu, który jest również odpowiedzialny za tworzenie się wody w zbiorniku. Z tego względu nadają się również do starszych samochodów. Te najczęściej nie posiadają układów paliwowych i wtryskowych przygotowanych na obecną 95 z dodatkiem biokomponentu.

Kto powinien stosować benzynę inną niż 95?

Benzyna wysokooktanowa jest szczególnie opłacalna dla ostrożnych właścicieli, którzy nie zaniedbują konserwacji swojego samochodu. I nie ma tu znaczenia, czy jest to starszy klasyczny pojazd, zwykłe rodzinne kombi czy sportowe auto. Ich nagrodą za tankowanie paliwa premium będzie poprawa stanu pojazdu i jego delikatnych podzespołów. Więcej dodatków chroni silnik i znacznie zmniejsza korozję na niezabezpieczonych powierzchniach wewnątrz silnika. Docenią to zwłaszcza właściciele zabytkowych samochodów, których nie przystosowano do 95-oktanowej benzyny z biokomponentem.

Dodatki czyszczące, również występujące w benzynach wysokooktanowych, zapewniają korzystniejsze zużycie paliwa poprzez rozluźnianie zanieczyszczeń w układzie paliwowym i usuwanie osadów węglowych w komorach spalania cylindrów. Dodatkowo, benzyna wysokooktanowa wydobywa z silnika to, co najlepsze. Na dłuższą metę tak naprawdę można więc zalecić tankowanie paliwa wysokooktanowego. Oczywiście pod warunkiem, jeśli was na to stać i rozumiecie dlaczego warto to robić.

Oceń nasz artykuł!
1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Pingback: Minimalna prędkość na autostradzie. Wyjaśniamy raz na zawsze

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *