Czego szukasz?

Nowe

Rolls-Royce Spectre oficjalnie pokazany. Rozpoczyna nową erę dla marki

Prawie 5,5-metrowe dwudrzwiowe coupe, ważące prawie trzy tony, powinno oferować zasięg ponad 500 kilometrów, ale pierwsi klienci zobaczą je dopiero za rok.

elektryczny rolls-royce
Fot. Rolls-Royce

Nowa tradycja

Rolls-Royce ujawnił dziś wreszcie swój pierwszy całkowicie elektryczny model, który otrzymał znaną od dawna nazwę Spectre. Tym modelem producent samochodów zapowiada początek ery całkowicie elektrycznej dla Rolls-Royce Motor Cars, dodając jednocześnie, że Spectre to przede wszystkim Rolls-Royce, a dopiero w drugiej kolejności samochód elektryczny.

Nowy Rolls-Royce Spectre, który według producenta samochodów jest pierwszym na świecie ultra-luksusowym elektrycznym coupe, ma kontynuować tradycję samochodów Rolls-Royce’a budowanych od 1904 roku. Jednocześnie jednak staje się również symbolem przyszłości, ponieważ marka planuje elektryfikację całego swojego portfolio modelowego do 2030 roku.

Koncept jachtu

Wróćmy jednak do obecnej elektrycznej nowości, której projekt miał być inspirowany nowoczesnymi koncepcjami jachtów. Producent samochodów wymienia w szczególności nacisk na czystość i precyzyjne określenie linii, wykorzystanie efektu odbicia naturalnego światła itp. Wymiary samochodu odpowiadają jachtowi drogowemu. Mierzy 5453 mm długości, 2080 mm szerokości i 1559 mm wysokości.

Pomimo elektrycznego układu napędowego, Rolls-Royce Spectre nie stracił swojej ikonicznej osłony chłodnicy w kształcie starożytnego Panteonu, która wręcz przeciwnie, jest najszerszą, jaką kiedykolwiek otrzymał samochód tej marki. Zarówno kratka, jak i poszczególne listwy zostały aerodynamicznie ukształtowane, aby powietrze łatwiej opływało nos. Dzięki temu współczynnik oporu powietrza z przodu wynosi cx 0,25, co czyni Spectre najbardziej aerodynamicznym modelem w historii marki. Rzeczywiście, statuetka Spirit of Ecstasy, która spędziła 830 godzin w tunelu aerodynamicznym, również została dostosowana do aerodynamiki.

Jednak oprócz świetnej aerodynamiki, nos powinien również sprawiać imponujące wrażenie. Z tego powodu maska wyposażona jest w 22 diody LED, które oświetlają tylną część każdego ostrza. Efektem powinna być subtelna poświata i subtelna trójwymiarowa sygnatura świetlna. Charakterystyczne dzielone reflektory powinny być wówczas nawiązaniem do Rolls-Royce’a Phantom Coupe, który jest okrzyknięty duchowym przodkiem Spectre.

Z widoku bocznego Spectre stara się przykuć uwagę wydłużoną linią przodu, natomiast tył przyciąga uwagę jednolitymi bokami. Tymczasem zdolność samochodu do odbijania drogi pod nim powinna dawać wrażenie ruchu, które tworzą również wspomniane jachty.

Nadwozie typu fastback z opływowym tyłem zachwyca również płynnym połączeniem paneli nadwozia i szyb, co przyczynia się do uzyskania jak najniższego współczynnika oporu aerodynamicznego. Światła tylne są osadzone w największym jednoczęściowym bocznym panelu nadwozia, jaki kiedykolwiek wyprodukowano dla Rolls-Royce’a – rozciągającym się od przedniego słupka do bagażnika. Warto też wspomnieć o 23-calowych kołach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Alpine Alpenglow pokazuje przyszłość marki. To koncept na wodór

Technologia i luksus

Wewnątrz kabiny Spectre ma oferować najbardziej zaawansowane technologicznie elementy z programu personalizacji Bespoke, czerpiąc inspirację z ponadczasowego mistycyzmu i nocnego nieba. Oprócz tradycyjnej podświetlanej podsufitki, Spectre jest pierwszym modelem oferującym drzwi Starlight, w których znajduje się 5,876 subtelnie podświetlanych gwiazd. Ale alternatywą są panele wewnętrzne z wielkoskalowymi boazeriami z drewna Canadel, nazwanymi tak od zatoki na południu Francji. Kolejne 5 500 świecących gwiazd pojawia się na desce rozdzielczej, gdzie flankują napis Spectre przed pasażerem. Opracowanie nowej deski rozdzielczej zajęło podobno aż 10 000 godzin, a gwiazdy przed pasażerem zapalają się tylko wtedy, gdy samochód jest gotowy do jazdy.

Podstawą techniczną Spectre jest platforma Architecture of Luxury, która w Spectre ma do 30% większą sztywność niż jakikolwiek poprzedni samochód tej marki. Osiągnięto to zarówno dzięki wytłaczanym profilom aluminiowym, jak i poprzez wbudowanie baterii trakcyjnej w ramę przestrzenną pomiędzy osiami. W ten sposób między akumulatorem a płaską podłogą kabiny powstała przestrzeń, przez którą poprowadzono kanały chłodzące i okablowanie. Bateria w podłodze powinna pomóc w tłumieniu hałasu, ale jej waga to prawie 700 kilogramów.

Specyficzne wrażenia z jazdy

Dzięki zdecentralizowanemu systemowi inteligencji, który może odbierać i przetwarzać bezprecedensową liczbę sygnałów z całego samochodu, w połączeniu z bezprecedensową liczbą funkcji, Rolls-Royce Spectre powinien oferować bardzo specyficzne wrażenia z jazdy. Inżynierowie pracują nad jego dopracowaniem nawet wtedy, gdy samochód jest na drodze do pokonania 2,5 miliona kilometrów testowych.

Samochód powinien oferować niezwykłą szybkość i precyzję w reagowaniu na bardzo zmienne warunki drogowe i pogodowe, nie wspominając o precyzyjnym dostrojeniu przeniesienia mocy silnika na koła. Specjaliści marki opisują nowy samochód jako „Rolls-Royce w wysokiej rozdzielczości”.

Specyficzny tuning przechodzi również układ zawieszenia Planar, który powinien po raz kolejny stworzyć charakterystyczną jazdę na „latającym dywanie”. Rzeczywiście, dzięki nowemu zestawowi komponentów sprzętowych i szybkiemu przetwarzaniu danych, system Planar może rozdzielić stabilizatory Spectre, tak aby każde koło mogło reagować niezależnie. Pomaga to inżynierom zapobiegać niepożądanym ruchom ciała, a także eliminuje ryzyko wystąpienia drgań o wysokiej częstotliwości spowodowanych drobnymi niedoskonałościami na drodze.

Jednak gdy tylko samochód oceni, że zbliża się do zakrętu, elektroniczny system kontroli rolowania ponownie sprzęga elementy stabilizatora i usztywnia amortyzatory. Układ kierowniczy wszystkich kół powinien zapewnić płynne pokonywanie zakrętów, w czym pomagają również informacje z 18 czujników. Informacje te są następnie wykorzystywane do dostosowania parametrów układu kierowniczego, hamulcowego, dystrybucji mocy i zawieszenia samochodu podczas pokonywania zakrętu, co powinno zapewnić, że Spectre pozostanie w pełni stabilnym samochodem przez cały czas.

To wstępna specyfikacja

Specyfikacja samochodu jest jeszcze wstępna, ponieważ dopiero teraz wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale przyszłego roku. Obecne oczekiwania są jednak takie, że Rolls-Royce Spectre będzie oferował elektryczny układ napędowy o mocy maksymalnej 430 kW i szczytowym momencie obrotowym 900 Nm. Samochód powinien być w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w około 4,5 sekundy, a zasięg czysto elektryczny według WLTP powinien wynosić około 520 kilometrów.

Ze względu na trwające testy możliwe jest jednak, że liczby te ulegną zmianie przed premierą. Tymczasem Rolls-Royce Spectre ma pojawić się dopiero w czwartym kwartale przyszłego roku, wtedy też pierwsze egzemplarze powinny trafić do klientów.

Spectre można już zamawiać, ale jego cena nie jest jeszcze znana. Jednak według informacji prasowej poziom cenowy powinien znajdować się pomiędzy modelami Cullinan i Phantom.

1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Pingback: Hyundai odsłonił nowego Grandeura. Flagowiec stawia na design

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *