Pożegnanie z V10
Dwanaście lat po premierze Audi R8 GT, dział Audi Sport GmbH prezentuje drugą specjalną edycję tego modelu, noszącą oficjalną nazwę Audi R8 Coupé V10 GT RWD. Po raz kolejny możemy spodziewać się zmniejszonej masy i potężnego, wolnossącego silnika V10 o pojemności 5,2 litra, który przekazuje tyle mocy na tylne koła, że jest to najmocniejszy napęd na tylne koła w historii marki. Ale zróbmy to krok po kroku.
Jak podaje producent w komunikacie prasowym, nowa limitowana edycja R8 GT ma być ostatnim pożegnaniem z silnikami V10. Ale technicy zadbali o to, by było to pożegnanie z pełną pompą. Podstawą nowej specjalnej był model R8 V10 Performance RWD, który w standardzie oferuje 570 koni mechanicznych. Technicy z działu Audi Sport zwiększyli osiągi, aby dopasować je do modeli z napędem na wszystkie koła.
Dziesięciocylindrowy, wolnossący silnik o pojemności 5,2 litra oferuje więc najwyższą moc 620 koni mechanicznych i moment obrotowy 565 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/hw 3,4 sekundy, 200 km/h osiąga w 10,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna to aż 320 km/h.
Trochę nowości
Nowością jest także siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów, przekazująca moc tylko na tylne koła, co zapewnia jeszcze szybszą zmianę biegów. Dzięki zmodyfikowanym biegom powinien też zapewniać jeszcze bardziej imponujące przyspieszenie na każdym biegu.
Nowością jest także system trybu Torque Rear, w którym poślizg kół tylnej osi jest kontrolowany przez system kontroli trakcji ASR. System oferuje siedem wstępnie ustawionych charakterystyk, przy czym pierwszy tryb pozwala na minimalny poślizg, podczas gdy siódmy oferuje wyższy poziom poślizgu tylnego koła. Do regulacji służy koło na kierownicy. Kierowcy będą więc mieli możliwość dostosowania charakterystyki samochodu do swoich możliwości i toru.
W porównaniu do wyczynowego modelu R8 Coupé V10 RWD nastąpiła jednak również redukcja masy o 20 kilogramów, co powinno oznaczać wagę (bez kierowcy) 1570 kilogramów. Kute 20-calowe koła z 10 szprychami, obite oponami Michelin Sport Cup 2, przeznaczone głównie do jazdy po torze, również odegrały swoją rolę w redukcji masy.
Jednak mocne hamulce węglowo-ceramiczne, również przyczyniające się do zmniejszenia masy, stabilizatory wykonane z kompozytu węglowego CFRP czy sportowe fotele są również standardem. Opcjonalnym elementem wyposażenia są specjalne amortyzatory z możliwością indywidualnej regulacji tłumienia i odbicia. Klienci otrzymają instrukcje i sprzęt do ich konfiguracji podczas dostawy samochodu.
Zmiany w estetyce
Jednak Audi R8 V10 GT RWD różni się od reszty gamy także modyfikacjami estetycznymi. Z tyłu znajduje się specjalny znaczek R8 GT, czarne emblematy i błyszczący karbonowy Aerokit, który został opracowany w tunelu aerodynamicznym i powinien naprawdę poprawić właściwości aerodynamiczne samochodu. Do jego najbardziej charakterystycznych cech należą tylny spojler z mocowaniem na gęsiej szyi, tylny dyfuzor, przedni rozdzielacz lub boczne progi. Lakier jest dostępny w kolorze szarym Suzuka, metalicznym Tangorot lub szarym Daytona.
Kabina powinna nawiązywać do pierwszego modelu R8 GT, wprowadzonego w 2010 roku i łączy w sobie kolorystykę czerwieni i czerni. Klienci mogą spodziewać się czerwonych pasów bezpieczeństwa, siedzeń i dywaników w czerwono-czarnej kombinacji z przeszyciami lub specjalną numeracją każdego samochodu R8 GT, znajdujących się pod dźwignią zmiany biegów.
Produkcja Audi R8 Coupé V10 GT RWD, pod bezpośrednią odpowiedzialnością Audi Sport GmbH, odbywa się głównie ręcznie w fabryce Böllinger Höfe. W sumie wyprodukowane zostaną tylko 333 egzemplarze przeznaczone na rynki światowe, a cena jednej zaczyna się od 225 000 euro, czyli mniej więcej od 5 519 600 CZK.
Pingback: Specjalna edycja Audi RS Q3. Powstanie tylko 555 sztuk