Czego szukasz?

Nowe

GMC Sierra EV – luksusowy, elektryczny pickup. 644 km zasięgu i 764 KM mocy

W pełni elektryczny pickup GMC Sierra EV stawia na połączenie stylu, wydajności i bogactwa funkcji.

gmc sierra ev
Fot. GMC

Elektryczne pick-upy nowym trendem w USA

Segment elektrycznych pickupów powiększył się za oceanem o nową, całkowicie elektryczną wersję GMC Sierra, nazwaną po prostu Sierra EV. Model bezemisyjny, choć na pierwszy rzut oka przyjmuje podobne podejście konstrukcyjne, jest jednak dość wyjątkowy.

Na początek w obudowanej kratce znajduje się podświetlane logo GMC flankowane przez charakterystyczne światła do jazdy dziennej w kształcie cyfry siedem. Reflektory są umieszczone niżej i oprócz przyzwoitej wydajności powinny oferować lekkie animacje.

Patrząc z profilu, widzimy eleganckie i aerodynamiczne nadwozie, które jest unikalne dla Sierry EV. Najwyraźniej ukształtowano go również z myślą o aerodynamice. Samochód stara się jednak robić wrażenie także dzięki kilku bardziej wyrazistym i muskularnym cechom, takim jak wybrzuszone błotniki, przetłoczenia na masce, linie boczne i wydatne przetłoczenia u dołu drzwi.

Wchodzenie do kabiny ułatwia stopień pod progami, natomiast nadkola wypełniają stylowe 24-calowe felgi ze stopu, które po prostu pasują do pick-upa. W lewej tylnej części znajduje się wtyczka do ładowania, w tylnym zderzaku umieszczono z boku poręczny stopień ułatwiający dostęp do łóżka, a z tyłu dominują charakterystyczne światła LED, ponownie nawiązujące do siódemek.

Tymczasem nowy GMC Sierra EV został zaprezentowany w najwyższej wersji Denali, a obróbka kabiny i wyposażenie pasują do siebie. Deska rozdzielcza jest dość minimalistyczna, podobnie jak 11-calowy cyfrowy panel instrumentów przed kierowcą. Zachwyca jednak wykończenie z drewna o otwartych porach, chromowanie czy praktyczna linia z wylotami wentylacji na całej szerokości.

Jest i ogromny ekran we wnętrzu

Na środku deski rozdzielczej widzimy 16,8-calowy, zorientowany pionowo ekran infotainment. System oferuje możliwość podzielenia ekranu, integracji z usługami Google czy dostosowania do własnych potrzeb. W dolnej części wyświetlacza widzimy następnie elementy sterujące wentylacją oraz klasyczne pokrętło do regulacji głośności.

Inne ciekawe elementy wyposażenia to skórzane fotele z kontrastowymi przeszyciami, solidny tunel środkowy z dużym schowkiem i schowkami, 14-calowy wyświetlacz head-up, szklany dach, chromowane dekory, system audio Bose itp. Sierra EV Denali Edition 1 stara się po prostu robić wrażenie od pierwszego usiąścia. Jednak ten samochód to nie tylko luksus.

Choć producent samochodów nie ujawnił jeszcze pełnej specyfikacji, co planuje zrobić w miarę zbliżania się daty rozpoczęcia sprzedaży. Mimo to wiemy już, że układ napędowy z parą silników elektrycznych i napędem na wszystkie koła powinien być w stanie zaoferować łączną moc do 562 kW (764 KM) i do 1 063 Nm momentu obrotowego w trybie Max Power.

Na razie niepełne dane

W pełni elektryczny pick-up powinien być w stanie przyspieszyć od 0 do 96 km/h w 4,5 sekundy, ale prędkość maksymalna nie jest znana. Producent samochodów obiecuje jednak także praktyczne zastosowanie – ciężarówka powinna być w stanie przewieźć ładunek o masie około 590 kilogramów na nadwoziu i do 4,3 tony na haku holowniczym.

Zwykły bagaż można przewieźć w przestrzeni bagażowej pod przednią maską, natomiast długie ładunki można wysunąć z nadwozia o długości 180 cm do kabiny dzięki składanej tylnej części klapy MultiPro Midgate, co ułatwia transport ładunków o długości do 273 cm. Ponadto z tyłu znajduje się praktyczna klapa MultiPro Tailgate z kilkoma opcjami regulacji. Szuflady widać wtedy z boku ciała, które można przykryć np. nieprzemakalną plandeką.

Podstawą samochodu jest czysto elektryczna platforma Ultium, na której oparty jest również elektryczny GMC Hummer EV. Platforma jest w stanie zaoferować pakiet akumulatorów o kilku rozmiarach, a zasięg GMC Sierra EV mógłby wtedy wzrosnąć do około 400 mil, czyli mniej więcej 644 kilometrów.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Manhart żegna się z ośmiocylindrowym AMG C63. Wzrost mocy do 712 KM

Szybkie ładowanie i ciekawe technologie

Dodatkowo samochód obsługuje szybkie ładowanie z mocą do 350 kW, dzięki czemu oferuje zasięg 161 km w zaledwie 10 minut. Wolne ładowanie jest obsługiwane z mocą do 19,2 kW. Kolejną ciekawostką jest system regeneracji Regen on Demand, gdzie kierowca ustawia intensywność regeneracji poprzez naciśnięcie łopatki pod kierownicą. Kierowca dostosowuje więc intensywność działania systemu do aktualnej sytuacji.

Ponadto pojazd wyposażony jest w ładowarkę pokładową Onboard Power Station Pro, która zmienia elektrycznego pick-upa w mobilne źródło zasilania awaryjnego o mocy do 10,2 kW. Obok różnych narzędzi i akcesoriów, pick-up powinien więc być w stanie (po odpowiednim skonfigurowaniu, dodaje producent samochodów) zasilać niezbędne domowe urządzenia nawet przez 21 dni.

Tymczasem automaker odsłonił jak dotąd ciężarówkę w topowej wersji GMC Sierra EV Denali Edition 1, która zaoferuje szereg ciekawych możliwości. Jednym z nich jest układ kierowniczy na wszystkie koła 4-Wheel Steer, który GMC Sierra EV zapożycza z flagowego GMC Hummer EV.

Na rynku w 2024 roku

Elektryczny pick-up może więc obracać wszystkie koła w tym samym kierunku lub każdą oś w kierunku przeciwnym. Oprócz możliwości poprawy manewrowości, którą kierowcy docenią w warunkach miejskich lub terenowych, samochód oferuje również tzw. „crab walk”, gdzie porusza się mniej lub bardziej bokiem.

W zestawie znajduje się również adaptacyjne podwozie pneumatyczne, które oprócz wyjątkowego komfortu obiecuje podniesienie samochodu o około 51 milimetrów, co znacznie poprawi prowadzenie w terenie. Dodatkowo selektor trybu jazdy z opcjami Standard, Tow/Haul, Off-Road lub Max Power również wpłynie na zachowanie/ustawienia samochodu. Kierowcy mogą również dostosować tryb My Mode.

Podczas jazdy kierowcy mogą wtedy korzystać z funkcji kierowania jedną pedałem, w której samochód stopniowo zatrzymuje się po zdjęciu nogi z pedału gazu, lub z półautonomicznego układu kierowniczego Super Cruise ze wspomaganiem holowania. Ponadto system umożliwia już jazdę bez użycia rąk na około 673 738 kilometrach autostrad w USA i Kanadzie.

GMC przyjmuje już wstępne rejestracje na nową Sierrę EV za pośrednictwem swojej strony internetowej, a cena wersji Denali Edition 1 zaczyna się od około 107 000 dolarów. Pierwsi klienci zobaczą swoje pojazdy dopiero na początku 2024 roku.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *