R jak radykalne
Francuska marka Alpine zaprezentowała topową wersję swojego jedynego modelu A110. Nowa wersja nosi nazwę A110 R, gdzie litera R oznacza „Radical”. Automaker opisuje A110 R jako ekstremalny i lekki samochód z bardziej dopracowaną aerodynamiką i jeszcze większą inspiracją motorsportem. Nowy samochód został zaprojektowany z myślą o jeździe po torze, ale nadal zachowuje homologację do użytku na zwykłych drogach.
Jednym z celów przy tworzeniu Alpine A110 R było osiągnięcie większej stabilności w zakrętach i przy większych prędkościach. Spód samochodu jest więc płaski i ustępuje miejsca nowemu dyfuzorowi z tyłu, który uzupełnia nowe skrzydło pushrod. W połączeniu z 18-calowymi karbonowymi kołami wyposażonymi w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect o wymiarach 215/40 R18 z przodu i 245/40 R18 z tyłu, modyfikacje te sprawiają, że właściciele nie muszą się martwić o energiczne wchodzenie w zakręty.
Więcej docisku i mniej oporu
W porównaniu do A110 S z zestawem aero, A110 R oferuje większą siłę docisku przy prędkości maksymalnej i mniejszy opór powietrza. Pomaga w tym przeprojektowany przedni spojler czy nowe progi boczne. Wszystkie nowe części, nawiasem mówiąc, wykonane są z włókna węglowego, w tym dach i panel zastępujący tylną szybę. Dzięki zoptymalizowanej aerodynamice, A110 R osiągnie prędkość maksymalną o 10 km/h wyższą, czyli 285 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to kwestia 3,9 sekundy, czyli poprawa o 0,3 sekundy.
Turbodoładowany, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,8 litra pozostał niezmieniony, dostarczając taką samą moc 221 kW (300 KM) przy 6.300 obr/min i 340 Nm w zakresie od 2.400 do 6.000 obr/min, jak A110 S. Jednostka nadal współpracuje z siedmiobiegowym, dwusprzęgłowym automatem, ale wydech odbywa się przez nowy układ wydechowy. Została wydrukowana w 3D, otrzymała podwójne ścianki i zrezygnowano z zaworów, więc A110 R będzie miał bardziej wyrazisty dźwięk. Kierowca też to odczuje, bo usunięto wygłuszenie silnika.
Prześwit został zmniejszony o 10 milimetrów, a regulowane amortyzatory pozwolą na dalszą redukcję o kolejne 10 milimetrów. Ich charakterystyka może być zmieniana w 20 poziomach za pomocą obrotowego pierścienia. Są też sztywniejsze sprężyny i stabilizatory. Układ hamulcowy Brembo obejmuje kompozytowe tarcze o średnicy 320 milimetrów z przodu i z tyłu. Chłodzenie hamulców zostało poprawione o 20 procent.
Jeszcze niższa masa
Wszystkie modyfikacje i szerokie zastosowanie włókna węglowego obniżają i tak już niską masę samochodu. Masa nowego Alpine A110 R wynosi zaledwie 1 082 kilogramy, czyli o 34 kg mniej niż A110 S. Nawet fotele z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa, dostarczane przez Sabelt, są karbonowe. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy – Normal, Sport i Track. W tych ostatnich ESP może być wyłączone.
Wnętrze jest w całości tapicerowane mikrofibrą, a wewnętrzne klamki drzwi zastąpiono czerwonymi paskami. Do schowka na konsoli środkowej dodano tabliczkę z oznaczeniem modelu, numerem seryjnym i wizerunkiem profilu bocznego samochodu. Samochód jest również w stanie mierzyć telemetrię i wyświetlać ją w czasie rzeczywistym kierowcy. Jest też stoper do pomiaru czasu na torze.
Oczywiście nie znamy jeszcze ceny, więc będziemy musieli poinformować o niej później.
Pingback: Alpine Alpenglow pokazuje przyszłość marki. To koncept na wodór